Berňák odmítá říct, zda prošetřil miliónovou smlouvu o reklamě na Čapím hnízdě

DAŇOVÁ OPTIMALIZACE?

Berňák odmítá říct, zda prošetřil miliónovou smlouvu o reklamě na Čapím hnízděNOVÉ
Čapí hnízdo Foto:

Foto: Jan Zatorsky

1
Domov
Karolína Vaverková
Sdílet:

Německý finanční úřad v Chemnitzu před čtyřmi lety upozornil českou finanční správu, že se holding Agrofert možná dopouští daňových úniků. České Generální finanční ředitelství (GFŘ) ale odmítá sdělit, zda a jak s německým podnětem naložilo. Němci totiž tuzemský berňák upozornili na smlouvu uzavřenou mezi německým Agrofertem a Farmou Čapí hnízdo. Na základě smlouvy německý Agrofert zaplatil Čapímu hnízdu v roce 2012 téměř devět milionů za reklamu. Čapí hnízdo přitom mělo podnikat v pohostinství a stravování. V podnikaní obecně platí, že přes výdaje na reklamu se dají zvyšovat náklady ve firemním účetnictví, a tím snižovat daně z příjmu. 

Smlouva mezi Agrofertem Deutschland GmbH a Čapím hnízdem se z Německa do České republiky dostala na základě výměny informací, která probíhá mezi správci daně zemí EU. Informaci deníku Echo24 potvrdilo Generální finanční ředitelství (GFŘ) v srpnu, detaily ale sdělit odmítlo.

V době, kdy Němci podnět odeslali, byl nynější premiér Andrej Babiš (ANO) čerstvým ministrem financí. Kvůli zákonu o střetu zájmů je dnes jeho majetek, včetně holdingu Agrofert, zaparkovaný ve svěřenském fondu. Babiš a další lidé jsou navíc trestně stíháni v dotační kauze Čapí hnízdo.

Více čtěte zde: Německý berňák se zajímá o Čapí hnízdo. Upozornil na miliónovou smlouvu o reklamě

Deník Echo24 se informací, jak finanční správa s německým podnětem naložila, domáhá na základě zákona o svobodném přístupu k informacím (tzv. stošestky) a na základě veřejné kontroly činnosti finanční správy. GFŘ ale úpěnlivě odmítá informace sdělit od července. A to i poté, co se Echo24 odvolalo a ministerstvo financí, coby nadřízený GFŘ, rozhodnutí informace nezodpovědět zrušilo a vrátilo k novému projednání. „(...) jelikož GFŘ nedisponuje věcnou kompetencí takové řízení vést, toto náleží do věcné příslušnosti finančního úřadu,“ uvedlo s GFŘ poté, co odmítnutí dotazů deníku Echo24 zavrhlo ministerstvo financí. Tímto odkazem na konkrétní krajský finanční úřad celý proces získávání informací vrátilo GFŘ na začátek. Proč o tom, že „nedisponuje věcnou kompetencí“ nehovořilo GFŘ už v srpnu, kdy dotazy deníku Echo24 odmítlo zodpovědět, už nepíše.

Deník Echo24 podal žádost o informace na základě zákona o svobodném přístupu k informacím 31. července. Do 12. listopadu finanční správa na dotazy neodpověděla. Týkaly se toho, zda na základě informace od finančního úřadu v Chemnitz (Saská Kamenice) zahájila finanční správa nějaké řízení, zda a jak bylo ukončeno a zda byl dán podnět orgánům činným v trestným řízení.

Deník Echo24 se na detaily podnětu ptal i německého finančáku v Chemnitzu, i ten ale odmítl věc komentovat.

Výměna informací

Německý Finanční úřad v Chemnitzu smlouvu poslal svému českému protějšku v prosinci roku 2014 sám od sebe. To mu ukládá směrnice 2011/16/EU, jde o takzvanou výměnu informací z vlastního podnětu, někdy nazývanou spontánní. K té musí členský stát přistoupit ve chvíli, kdy má podezření, že firma by mohla krátit daně v daném státě. V tomto případě tedy německý finanční úřad informoval tuzemské Generální finanční ředitelství, protože měl o smlouvě mezi oběma firmami pochybnosti.

Že si holding Agrofert objednával reklamu za stovky milionů korun, zjistily už dříve Hospodářské noviny. V podnikání přitom platí za obecně známé, že přes výdaje na reklamu se dají zvyšovat náklady ve firemním účetnictví, a tím snižovat daně z příjmu. 

O objednávání reklamy Agrofertem u farmy Čapí hnízdo informovaly HN v lednu 2018 s tím, že tak mohla farma pomáhat holdingu šetřit na daních. Zároveň díky tomu byla farma Čapí hnízdo schopna splácet úvěr. Mělo přitom jít o 280 milionů, které byly vyúčtovány v letech 2009 až 2013.

Smlouva mezi německou dcerou a farmou z roku 2012, kterou má Echo24 k dispozici, tak představuje zlomek objednané reklamy. Přináší ale popis toho, co měla farma za miliony od Agrofertu dělat. Imoba ani Agrofert totiž nechtěly HN říci, o jaké konkrétní služby šlo.

Agrofert platil za „instalaci nosičů s logem objednatele“

Propagace měla podle smlouvy zahrnovat instalaci reklamních nosičů s logem objednatele na Čapím hnízdě a v jeho okolí, rozvoj a udržování fungujících webových stránek v českém jazyce s popisem ekonomické a obchodní činnosti objednatele, zhotovení různých tiskovin v různých formátech s firemním logem Agrofertu, promítání firemního loga do televizní reklamy v areálu Čapího hnízda. Zároveň měla farma poskytovat prostory a organizovat akce za účelem poradenství potenciálním zákazníkům a během nich instalovat stojany s informačními brožurami Agrofertu.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Dále čtěte: Policisté a žalobci mají na Babiše nabito. Proč ho ještě neposlali před soud?

Důkazy v kauze Čapí hnízdo: Výpovědi svědků a Babišovo dohlížení na stavbu farmy

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články