Firmy se přetahují o kvalifikované pracovníky. Neváhají utrácet i 250 tisíc jako náborový příspěvek
PŘETAHOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Nedostatek pracovníků trápí Českou republiku už delší dobu. Zejména kvalifikovaní jedinci ve specializovaných oborech jsou žádaným zbožím, o které se firmy doslova přetahují. Důvodem je vysoká zaměstnanost, která se téměř nehnula ani po koronavirové krizi a tím také menší výběr kvalifikovaných zaměstnanců. Některé společnosti proto neváhají utrácet vysoké částky jen za to, že pracovník do jejich firmy nastoupí. Podle personální agentury Grafton Recruitment byl letošní nejvyšší náborový příspěvek ve výši 250 tisíc korun.
Nezaměstnanost se v České republice drží již několik měsíců na velmi nízkých hodnotách. V červnu se snížila na 3,7 procenta, kdy klesla o dvě desetiny procentního bodu méně než v květnu. Jednalo se tak o čtvrtý měsíc v řadě, kdy došlo k poklesu. Důvodem je pozvolný restart ekonomiky, kvůli kterému se bude zřejmě zaměstnanost navyšovat i v dalších měsících.
Spolu s tím se snižují uchazeči, kteří jsou zaregistrováni na úřadech práce. V červnu jich bylo 273 302, zatímco počet volných míst stoupl o 9 tisíc na 355 612. Jedná se ale zejména o práce méně kvalifikované, často na hranici minimální mzdy. O tu tak mezi českými pracovníky není až tak velký zájem, jako u těch zahraničních.
U kvalifikovaných pracovníků je tomu ale naopak. O ty je stále mezi společnostmi velký zájem. Problémy s nedostatkem pracovníků se přelévá do všech oborů. Z průzkumu personální agentury Hofmann Personal například vyplynulo, že přes 60 procent průmyslových firem nemá některý typ pracovníků, zejména kvalifikovaných dělníků. Přes 53 firem poté uvedlo, že jim chybí kvalifikovaní dělníci, řemeslníci, opraváři nebo pracovníci obsluhy strojů a zařízení. Problémy pak hlásí i v automobilovém průmyslu.
Nedostatek pracovníků hlásí ale tak zaměstnavatelé z výroby, strojírenství, IT, ve financích či farmacii. Zde se podle personální agentury Grafton Recruitment přetahují zaměstnanci na různé benefity, jako jsou náborové příspěvky. Ty se dříve pohybovaly v řádech tisíců korun. Běžné jsou ale příspěvky v řádu desetitisíců a výjimkou už nejsou ani příspěvky ve výši 100 tisíc korun.
„Podle informací od našich klientů mělo zavedení náborového příspěvku úspěch, lidé se začali více zajímat jak o pracovní nabídky, tak i o celou společnost,“ řekl ředitel Grafton Recruitment Martin Malo. Rekordním příspěvkem se pak podle agentury stal ten ve výši 250 tisíc korun.
Z čísel agentury pak vyplývá, že se příspěvky v jednotlivých krajích mění. U všech ale došlo k znatelnému nárůstu a to někdy i o 100 procent. „Příspěvek se pro kandidáty stává motivací zejména ve chvíli, kdy jeho výše odpovídá minimálně jednomu čistému měsíčnímu platu. Velmi však záleží na konkrétním odvětví. Pro pracovníky ve výrobě je obvykle motivující částka od 20 tisíc korun, v IT je to pak od 30 tisíc výše,“ dodal Martin Malo.