Padlo další tabu. Spojenci vyzbrojují ukrajinské stíhačky

STÍHAČKY PRO UKRAJINU

Padlo další tabu. Spojenci vyzbrojují ukrajinské stíhačkyROZHOVOR
Modernizovaná stíhačka MiG-29 slovenských vzdušných sil. Foto: Shutterstock
2
Domov

Jakub Fujáček

Americké ministerstvo obrany oznámilo, že ve spolupráci se spojenci z NATO pomohlo dodat Ukrajině další leteckou techniku, která posílí ukrajinské vzdušné síly. Později upřesnilo, že nemá jít o dodávky celých stíhaček, ale pouze o dodatečné platformy a  náhradní díly. Tyto dodávky potvrdilo i ukrajinské letectvo. Vojenský analytik a spolupracovník redakce Lukáš Visingr říká, že vše nasvědčuje tomu, že část své nepotřebné techniky poskytlo Slovensko. O dodávky stíhaček žádá ukrajinský prezident od začátku konfliktu, doposud však šlo ze strany aliance o neprolomitelné tabu.

Co můžeme konstatovat o dodávkách letecké techniky, které potvrdilo americké ministerstvo obrany? Z jaké země by ta technika měla pocházet? Hovoří se o tom, že kromě Polska zvažovalo dodat své nadzvukové MiGy-29 Ukrajině i Slovensko.

Podle různých náznaků a indicií, které se objevují na internetu a v různých neoficiálních zdrojích, se může jednat o techniku ze Slovenska. To má devět jednomístných letounů MiG-29 a dva dvoumístné. A z těch jedenácti přibližně polovinu aktivně provozuje. Umím si představit, že část z těch neprovozovaných letounů byla demontována a poslána na Ukrajinu v podobě součástek. Slovensko oficiálně řeklo, že žádné letouny nedodalo, Ukrajina řekla, že žádné letouny neobdržela, ale jen součásti. Je možné, že to byly součásti, byť ve skutečnosti odpovídaly třeba dvěma, nebo třem stíhačkám.

Mohla technika pocházet i z jiných států?

Ano, nemuselo se jednat pouze o Slovensko. Poláci a Bulhaři je mají také.

Americké ministerstvo obrany sice potvrdilo, že díky dodávkám, které na Ukrajinu pomohlo s dalšími zeměmi NATO dopravit, ukrajinské letectvo v posledních dvou týdnech posílilo. Nic bližšího ale neřeklo. Proč jsou stíhačky a letadla od počátku takové tabu?

V případě letadel jde o určitý gamechanger, je to posun. Dlouho se dodávaly v podstatě jen menší věci, například nějaké přenosné řízené rakety. Samozřejmě vysoce účinné, ale pořád jde o malé věci. První symbolický průlom byl, když Česko začalo dodávat těžkou techniku, to znamená tanky, bojová vozidla pěchoty a těžké dělostřelectvo. Další zlom byl, když tam Slovensko poslalo protiletecké systémy S-300. O úroveň výš už teď začíná aktivní podpora letectva. Zatím to vypadá, že nešlo o přímé dodávky bojových letounů, ale pouze subdodávky. Je to ale už náběh k něčemu dalšímu. Umím si představit scénář, že tam Polsko pošle stíhačky MiG-29 kompletní.

A můžeme si být jisti, že k dodání celých letadel ještě opravdu nedošlo?

Nevím, ale kdybych se dozvěděl, že ano, tak by mě to vůbec nepřekvapilo.

Za jak dlouho by případně zvládli ukrajinští piloti létat s těmi MiGy, které může NATO poskytnout?

Chvíli by to přeškolení trvalo. To, co Poláci mají, je verze, která byla původně zavedena ve východním Německu. Po sjednocení je německá Luftwaffe zařadila do služby a nějakou dobu je používala. Verze je označena jako MiG-29G/GT a provedla se u ní řada výraznějších úprav. Ale modernizací prošly i slovenské stíhačky. Letadlo ve standardní verzi, jakou jsme měli třeba my, není schopné používat naváděné protizemní zbraně. Může pouze shazovat hloupé bomby. Modernizace, kterou mají Slováci, je už upravena tak, že ten letoun umí používat naváděné bomby. Slováci nikdy žádné neměli, ale to letadlo toho díky modernizaci, kterou dělali Rusové, schopné je.

Dvojice slovenských letadel MiG-29.
Dvojice slovenských letadel MiG-29. Foto: Shutterstock

Nějaké přeškolení by to zabralo. Kdyby Ukrajinec do polského MiGu sedl, tak by s ním asi uměl odletět, ale zřejmě by nebyl schopen naplno využít jeho bojový potenciál. Mohl by mít třeba problém s navigací, protože tam ty klasické budíky tam jsou nahrazeny velkým víceúčelovým displejem, takže to ovládání zbraní a systémů je jiné. Ale není to něco, na co by musel být školen rok. Je to spíše záležitost týdnů.

Jak významná je pro Ukrajinu podpora jejich letectva? Může to mít zásadnější dopad na výsledek bitvy o Donbas?

Je to symbolické, ale pomůže jim to. Přinejmenším jim to pomůže udržet pár letadel déle ve vzduchu. Je to důležité, nedá se to pominout, ale myslím, že třeba ty dodávky dělostřelectva mají větší faktický význam.

V jakém stavu je v současné chvíli ukrajinské a ruské letectvo?

Ukrajinské letectvo utrpělo ztráty, ale pořád funguje. Pro Rusy je obrovská ostuda, že nebyli schopni zlikvidovat ukrajinské letectvo na zemi, přestože pořád opakují, že to udělali. Ukrajinci pořád létají a dokážou Rusům způsobovat problémy. Dokladem toho je, že občas je sestřeleno i nějaké to ukrajinské letadlo. Rusové sice mají vzdušnou převahu, ale nikoli nadvládu. To je obrovský rozdíl.