Charkov se po ruském útoku loučil s tramvajemi. Teď se vracejí také díky Čechům

OSTŘELOVANÉ MĚSTO

Charkov se po ruském útoku loučil s tramvajemi. Teď se vracejí také díky Čechům
Po ruském útoku na Charkov z letošního března zůstala většina tramvají v troskách. Foto: OSINT
1
Domov

Obyvatelé Charkova se už pomalu loučili s možností, že po ulicích jejich města znovu někdy budou jezdit tramvaje. Ruské rakety v březnu zničily tramvajové depo, použít se dala jen čtvrtina ze 160 tramvají, zbytek byl zničen. Charkov tehdy zastavil tramvajovou dopravu, která před tím přerušila provoz jen za nacistické okupace v roce 1941. Tramvaje znovu vyjely až na konci jara, kdy Ukrajinci vytlačili ruské jednotky z předměstí Charkova. Teď s návratem tramvají a autobusů do města pomáhají i Češi. Charkovu darovaly ojeté vozy dopravní podniky z Prahy a Plzně.

Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) v těchto dnech darovaly sedm autobusů ukrajinskému městu Charkov, které mělo před ruskou agresí zhruba stejný počet obyvatel jako Praha. Všechny vozy již ve městě slouží. V Charkově jsou při výpadcích elektřiny, kdy nejezdí metro, tramvaje, ani trolejbusy, jedinou formou hromadné dopravy, řekl mluvčí PMDP René Vávro. Stoprocentně městská firma podle něho druhému největšímu ukrajinskému městu, které leží v severovýchodní části země, ještě daruje dva trolejbusy.

Podle informací podniku je po ruských útocích v Charkově přes 30 procent autobusů mimo provoz, a proto podle Vávra velmi vítají každý vůz, který může jezdit. Starosta Charkova požádal před časem Plzeň o pomoc.

"Šlo o naši první zkušenost s přímým darováním vozů do zahraničí, takže jsme museli zajistit soulad daru s legislativou, obstarat celní deklaraci a další náležitosti," uvedl mluvčí. Ukázalo se, že poslat autobusy vlakem by bylo technicky a logisticky velmi náročné, a proto odjely do Charkova po silnici, cesta jim trvala téměř čtyři dny. Ukrajinští řidiči prošli v Plzni školením na vozy, dodal.

"Autobusy byly letos vyřazované z provozu, některé z nich jsme se neúspěšně pokoušeli prodat. Pokud bychom je nedarovali, byly by ekologicky zlikvidovány," vysvětlil. Podle něho autobusy měly najeto přes 600.000 kilometrů, na Ukrajině však mohou ještě sloužit několik let a mechanici je navíc umí opravit. Do Charkova odjely autobusy značky Solaris a Irisbus, z nichž byly dva "dlouhé" kloubové, dva 15metrové a tři "krátké" vozy.

Čtyři vyřazené tramvaje daroval poničenému Charkovu také pražský dopravní podnik (DPP). Kamiony s nimi vyjely na cestu ve čtvrtek. Celkem daruje podnik na Ukrajinu 20 tramvají a dva autobusy, které poputují do města Chmelnyckyj.

Další část tramvají se bude nakládat zhruba za deset dní a všechny by měly být odvezeny do konce letošního roku. "Ozvalo se nám několik ukrajinských měst a tady se potkala nabídka a poptávka a mohli jsme vyhovět městu Charkov, kde se vlastně používají podobné typy tramvají a umí je opravit a upravit," řekl primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Bude muset být však změněn rozchod kol, na Ukrajině je totiž širší než v Praze. DPP zařizuje nakládání, přepravu zajišťuje organizace Člověk v tísni.