Moskvič se zřejmě dočká návratu, Kreml ho chce vyrábět jako elektromobil

LEGENDÁRNÍ MOSKVIČE

Moskvič se zřejmě dočká návratu, Kreml ho chce vyrábět jako elektromobil
Legendární vozy Moskvič se dočkají návratu na výsluní. Na snímku jeden z historických modelů. Foto: Shutterstock
4
Auto

Legendární automobil značky Moskvič se zřejmě vrátí na scénu. Dojde k tomu s největší pravděpodobností poté, co francouzská společnost Renault opustila kvůli válce na Ukrajině ruský trh a tím i svou továrnu v Moskvě. Starosta ruské metropole Sergej Sobjanin už informoval, že k obnově výroby tradičního automobilu dojde ve třech fázích. Zveřejněny dokonce byly už i ukázky vlastního elektromobilu.

Sobjanin v květnu poté, co Renault oznámil opuštění výroby v Rusku, prohlásil, že dojde na obnovení tradic. V továrně, kterou využíval Renault, se totiž v minulosti vyráběly právě legendární Moskviče, jejichž produkce ale skončila v roce 2001.

Nyní Sobjanin upřesnil, že k návratu Moskviče na scénu dojde ve třech fázích. Ta první proběhne velmi rychle a počítá s využitím továrny jako montovny zahraničních vozů pro ruský trh. Jít má o auta ze spřátelených zemí, což pravděpodobně měly být modely čínských značek. Souběžně s tím ovšem Rusové zahájí i vývoj vlastních komponentů, které budou moci využít u svých budoucích elektromobilů. Půjde tedy hlavně o elektromotory, bateriové pakety a ovládací či bezpečnostní systémy.

Ve druhé fázi bude nadále pokračovat montáž aut zahraničních značek, dojít by nicméně mělo na podstatnou změnu. Mnohé dovážené komponenty budou totiž nahrazeny těmi domácími především od Kamaz, se kterým bude Moskvič velmi úzce spolupracovat.

Podporu vyjádřil i Putin

Obě značky pak mají ruku v ruce vstoupit i do fáze třetí, která již počítá s výrobou vlastního elektromobilu, jehož vzhled byl představen už v červnu, uvedl server Gazeta.ru. „A jelikož ten bude montován z komponentů, které Rusové použijí již ve fázi dvě, má jít o snadný přechod,“ informoval Sobjanin.

Poměrně idealisticky Sobjanin vidí i budoucí prodeje. Velký zájem o domácí elektromobil podle něj mít hlavně taxikářské společnosti a platformy zaměřené na carsharing. Ty si prý mohou každoročně jen v rámci moskevského regionu objednat 40 až 60 tisíc bateriových aut. Zda tomu tak ale skutečně bude, určí hlavně jejich cena. Díky lokálním komponentům a nízkým účtům za energie by se nicméně Moskvič mohl stát dostupným.

Znovuzrozená značka se navíc nemusí opírat jen o moskevského starostu či Kamaz. Velkou podporu jí přislíbila jak ruská vláda, tak prezident Vladimír Putin.