Podtunelování Holešoviček za 10 miliard? Politici slibují zahloubit rušnou ulici

Doprava V Holešovičkách

Podtunelování Holešoviček za 10 miliard? Politici slibují zahloubit rušnou uliciFOTO UVNITŘ
Ulice V Holešovičkách Foto:

Foto: Tomáš Kačmár

8
Domov
Sdílet:

Obrovský počet aut, které denně projíždí přímo pod okny prvorepublikových vil? Pro obyvatele pražských Holešoviček jde o každodenní problém. Může za to rušný úsek dálnice, který touto vilovou čtvrtí vede. Vysoký počet aut zde přivádí také blízký výjezd z tunelu Blanka. Do hry nyní vstupují politické strany, které před podzimními komunálními volbami v Praze ohlašují, že problém v Holešovičkách chtějí řešit.

Nejčastěji zmiňovanou možností, která by místním obyvatelům ulevila, je zahloubení ulice V Holešovičkách pod povrch. Právě touto ulicí totiž vede frekventovaný úsek Prosecké radiály, kde denně projede průměrně více než 90 tisíc aut. Podle Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) by hrubý odhad ceny zahloubení měl být okolo 10 miliard korun. Tuto variantu před komunálními volbami preferuje hned několik politických stran.

„Klíčové dopravní komunikace v rámci metropole by měly pokud možno vést vždycky pod zemí. Je to v dlouhodobém horizontu levnější, ohleduplnější k Pražákům a v neposlední řadě i ekologičtější,” napsal pro Echo24 zastupitel ODS Filip Humplík. Zahloubení je tématem i pro TOP 09. Podle bývalého poslance Jiřího Koubka podtunelování Holešoviček má smysl.

ČSSD si podle pražského radního pro dopravu Petra Dolínka nejprve musí zvolit lídra pro komunální volby. Sám Dolínek pro Echo24 řekl, že nyní posuzuje nejen možnost zahloubení Holešoviček, ale také radiály směrem na Čimice. Osobně však preferuje právě variantu zahloubení. "Přijde mi neférové, aby se to řešení zahloubení Holešoviček odhodilo. Přece jen se na něm v minulosti hodně pracovalo," řekl pražský radní serveru Echo24.

Zahloubení je správná možnost i podle lidovců a souhlasí s ním i platforma Praha sobě lidoveckého poslance a starosty Prahy 7 Jana Čižinského. Tuto variantu chtějí také Piráti. “Ta dálnice je zcela nepřekročitelná, podchody jsou zanedbané a je to umělá zeď, která rozděluje jinak přirozené místo,” sdělil pro Echo24 pirátský poslanec Ondřej Profant.

Zahloubení podporuje i radní pro územní rozvoj Petra Kolínská ze Strany Zelených. Zároveň však podle ní není možné očekávat, že město v této oblasti postaví síť tunelů. “Ekonomicky a provozně to není možné,” řekla serveru Echo24 Kolínská. Podle radní by nejlepším řešením bylo upravit projekt dostavby Městského okruhu tak, aby řešil i problém v ulici V Holešovičkách. Dotazy byly zaslány také hnutí ANO, které na ně však nereagovalo.

Pro zahloubení ulice V Holešovičkách silně agituje především místní sdružení pojmenované Holešovičky pro lidi. Hlavním důvodem je pro něj právě vysoký počet aut projíždějící Proseckou radiálou a vyjíždějící z blízkého výjezdu tunelu Blanka, a s tím spojené přesažené hodnoty imisí a hlučnosti. „Když se tady občané bouřili, že už toho mají dost, tak tady jezdilo 65 tisíc aut. To bylo teprve v roce 2011, takže ještě před spuštěním tunelu Blanka. Teď je zde průměrně 95 tisíc aut,” řekl pro server Echo24 předseda sdružení Michal Trník. Vysoké hodnoty imisí a hlučnosti mají za následek i výrazně nižší ceny místních realit. Kromě toho zde také postupně zkrachovala většina místních podnikatelů a živnostníků. „Všechny menší provozovny krachují. Když to nejsou služby řízené na dálku, tak to padne,” sdělil pro Echo24 předseda sdružení Holešovičky pro lidi.

Podle Trníka je většina politiků neochotná problém Holešoviček řešit zahloubením. Předseda sdružení naráží především na Dolínka, který je radním pro dopravu. “Je na něm vidět, že zahloubení Holešoviček prostě nechce,“ sdělil serveru Echo24 předseda holešovičkového sdružení. Dolínek však řekl, že se kloní právě k zahloubení. "Příprava zahloubení Holešoviček je realističtější, než radiála na Čimice, protože jde o zahloubení v ose, která už existuje. Ražba na Čimice je výrazně složitější," řekl pro Echo24 Dolínek.

Zastřešení výjezdu z Blanky

Zahloubení by mělo začínat od Mostu barikádníků jižně od Holešoviček a vedlo by až po křižovatku Vychovatelna, u které se nachází památník Operace Anthropoid. Podle projektantské společnosti SATRA bude realizace tunelu vysoce technicky a organizačně náročné. Je podle ní třeba využít tzv. modifikovanou milánskou metodu výstavby hloubených tunelů. Na povrchu by zůstaly pouze dva pruhy pro místní dopravu a autobusy MHD. Jednou z variant je podle Trníka i návrat tramvají do ulice V Holešovičkách.

Samotné zahloubení by sice omezilo plynulost dopravy, ale zcela zastavená by být neměla. „Rok a půl to bude průšvih a doprava bude částečně omezená,” řekl pro Echo24 Trník. Další věcí, kterou sdružení Holešovičky pro lidi chce dosáhnout, je zastřešení úseku od výjezdu tunelu Blanka až po již zmíněný Most Barikádníků. Takové změny ovšem musí být zaneseny v územním plánu města. To spadá pod IPR, který v současnosti podle svého tiskového mluvčího, Marka Váchy, návrh na změnu zakresluje.

Nyní však obyvatele ulice V Holešovičkách a přilehlé oblasti, kde se nachází například nemocnice Na Bulovce, trápí kromě aut již zmíněné vysoké hodnoty imisí a hlučnosti. Krokem, který zde alespoň trochu může snížit hlučnost, byla výměna oken. Tu začal magistrát provádět v některých objektech krátce před volbami do Poslanecké sněmovny. Okna však měla být vyměněná již v době spuštění Blanky. “Oni teď rádi na magistrátu tvrdí, že vyměňují okna za plastová v hodnotě desítek milionů. Už ale neříkají to, že to není jejich dobrá vůle, nýbrž povinnost, kterou jim udělilo stavební povolení na Blanku,” řekl pro Echo24 Michal Trník.

Situaci v Holešovičkách by nepomohla ani demolice Libeňského mostu. “Máme potvrzeno, že když se zbourá nebo uzavře Libeňský most, tak většina dopravy bude směřovat na Prahu 8, nebo se stočí do Holešoviček a ty to tak znovu odnesou. Byly by to další tisíce aut,” říká předseda sdružení Holešovičky pro lidi.

Dílčího úspěchu dosáhlo sdružení a místní obyvatelé v únoru minulého roku, když obvodní soud pro Prahu 1 rozhodl, že magistrát musí snížit emise a hlučnost v Holešovičkách do jednoho roku. Rozhodnutí však bylo nepravomocné, magistrát se odvolal a nyní se tak čeká na další líčení.

V březnu podle oficiálních dat Tunelu Blanka ulicí V Holešovičkách projelo průměrně přes 94 tisíc aut denně. Čísla z předešlých měsíců jsou sice nižší, ale stále se pohybují okolo hranice 90 tisíc aut. Méně než 80 tisíc aut bylo dle dat Blanky naposledy v ulici V Holešovičkách v únoru minulého roku.

Hlučnost byla v ulici V Holešovičkách podle stavebního povolení pro Blanku určena na maximální hranici 60 decibelů ve dne a 50 decibelů v noci. I podle dat z Blanky jsou však tyto limity dlouhodobě překračovány. Podle měření z června roku 2016 bylo ve dne naměřeno 67,6 decibelů a v noci pak 61,7 decibelů. Ještě vyšší čísla byla naměřena v prosinci minulého roku, když se denní hlučnost blížila k 70 decibelům, konkrétně bylo naměřeno 69,3 decibelů, a v noci byla hluk naměřen na 64,4 decibelů. Kromě hlučnosti jsou překročeny také limity imisí.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také: O Libeňském mostu se na radnici zase jednat nebude. Dolínek stahuje svůj návrh

Nová vize přiškrtí dopravu v Praze, magistrála už nemá rozdělovat centrum

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články