EET zatěžuje malé podnikatele, ale velcí mají výjimku, stojí v návrhu na zrušení EET

Návrh na zrušení EET

EET zatěžuje malé podnikatele, ale velcí mají výjimku, stojí v návrhu na zrušení EETNové
Domov

Karolína Vaverková

Skupina poslanců, která chce od Ústavního soudu zrušení elektronické evidence tržeb, argumentuje pokřivením podnikatelského prostřední. V návrhu na zrušení novelizovaného zákona o EET také kritizuje, že tzv. zvláštní režim evidování tržeb bude moci využít jen hrstka podnikatelů. Návrh podalo 73 opozičních poslanců, novela je dle nich v rozporu s právem na informační sebeurčení a omezuje právo svobodně podnikat. Deník Echo24 do návrhu pro Ústavní soud nahlédl a přináší z něj to nejpodstatnější.

K Ústavnímu soudu podali poslanci návrh na zrušení EET 19. prosince, podepsali se pod něj zákonodárci Pirátů, ODS, SPD, TOP 09 a STAN. Argumentují třemi základními body a Ústavní soud žádají, aby žádost projednal přednostně. Tedy ještě než má od 1. května 2020 EET platit i pro kadeřnice, řemeslníky, lékaře a další profese a odvětví.

Neregulovaný tiskopis ministerstva financí

Špatně a v rozporu se zásadou výhrady zákona je dle opozičních poslanců to, že náležitosti formuláře u zvláštního režimu evidování tržeb nejsou stanoveny zákonem, ale rozhodne o nich až ministerstvo.

Zvláštní režim spočívá v papírových účtenkách, které poskytne finanční správa. Novela EET ukládá podnikatelům povinnost sdělovat finanční správě údaje o tržbách, jenže obsah těchto údajů není v zákoně, ale rozhodnou o něm „nijak neregulované tiskopisy vydané Ministerstvem financí,“ píše se v návrhu.

„Tento stav je zcela rozporný se zásadou výhrady zákona, představující jeden ze stěžejních stavebních kamenů demokratického právního státu, a dále zcela evidentně porušuje základní právo na ochranu soukromí a informační sebeurčení,“ uvedli poslanci.

Zásadní parametry fungování EET má stanovit zákon, ne libovůle daňových úředníků, uvedl k tomu poslanec Pirátů pověřený podáním návrhu Mikuláš Ferjenčík. „Rozdíl mezi evidováním souhrnných tržeb na denní a čtvrtletní bázi je obrovský. Podle dostupných informací se finanční správa chystá přistoupit k té přísnější variantě s odkazem na vágnost zákona. To považujeme za zásadní nedostatek zvláštního režimu, který je v rozporu s ústavními principy,” uvedl Ferjenčík.

Rozpor se zásadou rovnosti

Další důvod, proč chtějí opoziční poslanci EET a jeho novelu zrušit, je pokřivení podnikatelského prostředí kvůli elektronické evidenci.

Foto:

dárek

„Jakkoliv vláda a Parlament ČR kladly za primární cíl zakotvení institutu evidence tržeb do tuzemského právního řádu narovnání podnikatelského prostředí, aktuální stav platné právní úpravy, kterážto na straně jedné v plném rozsahu evidenční povinností zatěžuje drobné podnikatele (včetně seniorů, žen na rodičovské dovolené a začínajících podnikatelů), a na straně druhé z této povinnosti vyjímá řadu podnikatelů dosahujících obrovských tržeb (provozovatele vlakové či letecké dopravy, provozovatele sázkových her), je paradoxně, a v rozporu se zásadou rovnosti, zdrojem značného pokřivení tohoto podnikatelského prostředí,“ uvedli poslanci v návrhu.

„Ve výsledku tak pro některé subjekty představuje aktuálně platný právní stav nepřekonatelnou překážku ve výkonu práva na podnikání, která před jejich zahrnutím do režimu evidence tržeb dána nebyla,“ dodali.

Striktní podmínky pro zvláštní režim

Třetím argumentem je, že zvláštní režim bude moci využít jen hrstka podnikatelů. Podle návrhu je totiž nastavení podmínek, které pro zvláštní režim musí být splněny, ústavně nekomfortní.

„Aktuálně platná právní úprava je nastavena natolik striktně, že ve výsledku dopadá toliko na mizivé procento subjektů, přičemž značná část drobných podnikatelů, u nichž s ohledem na rozsah jejich podnikání nelze legitimně vyžadovat vedení evidence tržeb v plném režimu, zcela neodůvodněně zůstává mimo tento rámec, jehož účelem je přinést podnikatelům alespoň určité zjednodušení. Jakoukoli další podmínku nad rámec toho, že podnikatel není plátce DPH je z tohoto hlediska nutno požadovat za nadbytečnou,“ argumentují poslanci.

Vláda včetně ministryně financí Aleny Schillerové (za ANO) za EET dlouhodobě stojí a podnikatelské prostředí dle nich EET narovnává. „EET v pohostinství výrazně omezila šedou ekonomiku a tzv. vyplácení mezd ‚na ruku‘. Řádným pracovním poměrem zaměstnanec získá nejen nárok na nemocenskou, ale i férový základ pro výpočet sociálních plnění a důchodu. V případě potřeby bude mít šanci získat hypotéku nebo leasing,“ uvedla na svém Twitteru nedávno Schillerová.

Ústavní soud už jednou stížnosti opozice na EET vyhověl. Před dvěma lety zrušil náběh třetí a čtvrté vlny, samotné EET protiústavním neshledal. Opoziční poslanci i nyní navrhují zrušit celé EET a pokud se k tomu Ústavní soud nepřikloní, chtějí zrušit alespoň ty části zákona, které se týkají papírového režimu EET.

Dále čtěte: Opozice napadla EET u Ústavního soudu

Tahanice o pokutu za koláček bez účtenky EET nekončí. Na řadě je krajský soud

Pípa v garáži a v obci není hospoda ani krám. Senátor píše Schillerové o dopadech EET