Tahanice o pokutu za koláček bez účtenky EET nekončí. Na řadě je krajský soud
Pokuta za nevydanou účtenku
Nejvyšší správní soud (NSS) vyhověl Finanční správě ve sporu o výši pokuty za nevydanou účtenku při kontrolním nákupu koláčku za deset korun. Původně měl živnostník z Krnova platit 6500 korun, Krajský soud v Ostravě sankci s ohledem k okolnostem snížil na 1000 korun. NSS nyní vyhověl stížnosti Odvolacího finančního ředitelství a vrátil kauzu zpět ostravskému soudu, plyne z úřední desky. V jaké výši podnikatel pokutu zaplatí, rozhodne až krajský soud. Ten se ale musí řídit stanoviskem NSS.
Finanční správa rozsudek vnímá jako potvrzení přiměřenosti svých postupů v případě elektronické evidence tržeb (EET).
„Finanční správa byla i na základě tohoto případu obviňována, že úmyslně likviduje poplatníky a trestá je za bagatelní pochybení. Samozřejmě to není pravda a jsem ráda, že NSS potvrdil naši praxi a to, že uložená pokuta byla zcela adekvátní,“ uvedla v tiskové zprávě generální ředitelka Finanční správy Tatjana Richterová.
Kontrolní nákup se uskutečnil v srpnu 2017 v krámku na krnovském náměstí. Prodavačka neodeslala údaj o evidované tržbě datovou zprávou správci daně, čímž krámek porušil zákon o EET. Kontrolorovi také nevydala účtenku.
NSS zdůraznil, že se vše odehrálo téměř půl roku po náběhu evidence tržeb, což je dost na to, aby už všechny úkony byly zautomatizované. „Kasační soud dobu přesahující pět měsíců nepovažuje za natolik krátkou, aby závažnost spáchaných přestupků bylo možno ‚omluvit‘ neosvojením si povinnosti zadat tržbu do pokladního systému a vydat účtenku,“ stojí v rozhodnutí.
NSS také připomněl, že kvůli EET lze uložit pokutu až 500 000 korun. Uložená sankce 6500 korun je tedy na úrovni 1,3 procenta ze zákonného rozpětí a není důvod ji ještě více zmírňovat.
Podle Finanční správy při ukládání sankce není rozhodující hodnota zboží v kontrolním nákupu, ale intenzita porušení zákonných povinností.