Ford Ranger Raptor: Pro skutečné dobrodružství
AUTO
Životní cyklus současného Fordu Ranger po jedenácti letech pomalu končí, ale Ford má před uvedením novinky stále jeden trumf v rukávě – Ranger Raptor, to nejlepší, co ve třídě středních pick-upů můžete pořídit.
Extrémní přitažlivost Raptoru je definována zejména rozšířenými podběhy kol, které vyplňují 17palcové disky s terénními pneumatikami General Grabber. Pohled zepředu odhaluje jedinečnou masku, vyzařující sebevědomým a decentně agresivním stylem.
I když Raptor je stále plnohodnotný pick-up střední třídy, je to spíš multifunkční auto pro dobrodružné povahy než vyložený dříč do štěrkovny (od toho jsou tu levnější základní verze). Raptor sází na velkou dávku stylu rozšířené karoserie, která ihned přitáhne veškerou pozornost okolí. Normální, „úzký“ Ranger vedle něj stále vypadá jako chudý příbuzný. Ovšem byly to právě běžnější verze, které Fordu Ranger zajistily pozici nejprodávanějšího pick-upu v Evropě.
Interiér není přehnaně prostorný, ale odkládací prostory má slušné. Potěší sedačky s bočním vedením, ale i komfortní prvky. Samozřejmostí je infotainment s pokročilou konektivitou. Pokud to celé máme nějak shrnout, tohle je normální interiér plně vybaveného Rangeru. I dozadu se usadí minimálně dva dospělí, ale zvládnou to i tři. A za prostorem pro posádku je stále pořádná korba (s rozměry 1575 x 1560 x 561 mm), navíc s lehce zdvihatelným víkem a uzamykatelnou roletkou. U supermarketu s Raptorem sice úplně obratní nebudete (měří 5335 mm a k otočení potřebuje 12,8 m) ale zase budete mít dobrý přehled (celková výška 1837 mm). Výrazně rozšířená karoserie vás ve zúžení donutí zařadit se do pomalého pruhu (šířka 2028 mm).
Pod kapotou buší dvakrát přeplňovaný turbodiesel o objemu 2,0 litru s výkonem 213 k (a točivým momentem 500 Nm). Při hmotnosti kolem 2,5 tuny stačí k akceleraci na stovku za 10,5 s a maximální rychlosti 170 km/h. Že dynamika tak úplně neodpovídá vzhledu? Raptor není o dynamice v přímce, spíš o terénních schopnostech. K tomu mu pomáhá unikátní podvozek se závodními tlumiči Fox s technologií Position Sensitive Damping. V kombinaci s upravenými nápravami (vpředu dvojité hliníkové lichoběžníky, vzadu tuhá náprava, ale s vinutými pružinami a wattovým přímovodem), zvýšeným zdvihem kol (o 32 % vzadu a 18 % vpředu), silnější brzdnou soustavou (větrané kotouče 332 mm vpředu i vzadu) a konečně zmíněnými pneumatikami s rozměrem 285/70 R17 s vyztuženou bočnicí se schopnosti Raptoru plně projevují zejména mimo kvalitní asfalt.
Volíme jeden ze šesti režimů (Baja, pro rychlou jízdu v terénu) a sjíždíme ze silnice. Komfort odpružení, který udivoval už na rozbité okresce, se prakticky nezměnil. Ve velkých rychlostech projíždíme napůl zamrzlou kopcovitou krajinou, Raptor se vznáší nad rigoly a jemně dosedá zpátky na zem, do interiéru nepronikají žádné pazvuky. Jediným omezením je buď příliš hustý les, nebo ohradníky. Způsob, jakým tento vyspělý podvozek funguje, je zcela unikátní. Žádný z konkurenčních vozů se schopnostem Raptoru ani nepřibližuje. Elektromechanické řízení je stále dost čitelné, přiřaditelný pohon všech kol má díky terénním pneu a uzávěrce zadního diferenciálu stále spoustu trakce a každá polní cesta plná louží se stává potěšením.
Přítomnost vyztuženého rámu téměř není poznat, celek je zcela konzistentní a každý další průjezd rychlejší. Desetistupňová převodovka je celkově fajn, obecně si docela rád řadím velkými páčkami na volantu.
Raptor je auto, které se nezalekne apokalypsy, v terénu je asi tím nejzábavnějším, co se u nás dá koupit, a ve finále je i dost praktický (a utáhne 3,2 tuny). Stojí lehce přes 1,6 milionu s tím, že příplatky tvoří prakticky jen nějaký lak karoserie a prodloužená záruka.
Jedinou výraznější vadu na kráse spatřujeme ve čtyřválcovém motoru („velký“ americký F-150 Raptor má 3,5 l V6). I přes mdlý projev motoru (se spotřebou kolem 12 litrů na 100 km) je Raptor rozhodně tím nejlepším, co v segmentu najdeme.
Plusy:
Jízdní vlastnosti, dokonalý podvozek, styl.
Minusy:
Mdlý projev motoru, dynamika.