Piráti chtějí vrátit tramvaje na Václavské náměstí. Dvakrát přetnou magistrálu
Budoucnost pražské dopravy
O návratu tramvajových linek na horní část pražského Václavského náměstí se mluví prakticky ode dne, kdy byly v roce 1980 zrušeny. K návrhu se hlásí i Piráti, kteří kandidují v podzimních komunálních volbách. Rozvoj tramvajové dopravy je levnější než metro, říkají.
„Praha by neměla zapomínat na rozvoj tramvajové dopravy, která je výrazně levnější než metro. Vzhledem k investičním možnostem Prahy umožňuje pražskou dopravu vyřešit o jednu generaci dříve. Začít by se mělo návratem tramvají na horní polovinu Václavského náměstí, což propojí Vinohrady a Žižkov a výrazně zvýší kapacitu MHD,“ uvedl pro deník Echo24 Zdeněk Hřib, který za Piráty kandiduje na primátora. Řešilo by to dle něj neočekávané poruchy v níže položené Spálené ulici a nemělo by to takový dopad na provoz MHD v Praze.
Návrh Pirátů reaguje na aktuální pokládání kolejí ve Vinohradské ulici mezi Wilsonovou a Legerovou ulicí. Zhruba sedmdesátimetrový úsek nových tramvajových kolejí mezi novou a starou budovou Národního muzea v Praze by měl být do tří let napojen na trať ve Vinohradské a Škrétově ulici.
O návratu tramvají na Václavské náměstí už hovoří od jara i současné pražské zastupitelstvo. Více čtěte zde.
Znovuzavedení tramvají v horní polovině Václavského náměstí má hlavně význam pro zlepšení průjezdu tramvají centrem a odlehčení ulice Ječná, tvrdí Piráti. „Na tuto trať navazuje další trať propojující Bolzanovu a Vinohradskou ulici kolem Hlavního nádraží. Zde preferujeme variantu vedoucí přímo přes Vrchlického sady. Tato trať má potenciál snížit zatížení stanice I. P. Pavlova, která odbaví obdobný objem cestujících jako letiště, a také výrazně zlepšit dopravní obslužnost Žižkova o generaci dřív než metro D. Chceme tedy realizovat obě tyto trati,“ dodal Hřib.
Dále čtěte: U Národního muzea se pokládají tramvajové koleje. Zatím vedou odnikud nikam
Navrhované změny nicméně předpokládají, že tramvajové koleje povedou přes dvě důležité silniční tepny u Národního muzea. Piráti se ale neobávají, že by zavedení tramvají zdržovalo silniční provoz. „V těch místech už je semafor, takže provoz dálnice ve středu města je již pravidelně přerušován. V době, kdy přecházejí chodci, může magistrálu přejet i tramvaj. Ty dopady by tedy zjevně byly minimální,“ řekl Hřib.
‚Dobudujeme tramvajový okruh kolem centra města‘
Piráti také slibují v případě, že vyhrají komunální volby a povedou Prahu příští čtyři roky, že dobudují tramvajový okruh kolem centra města. Měl by propojit čtvrtě ležící kolem centra a spojit stanice metra Malostranská, Anděl, Smíchovské nádraží, Budějovická, Želivského, Palmovka, Kobylisy, Dejvická a Hradčanská. „Nejdůležitějším dosud neexistujícím segmentem tohoto okruhu je trať Na Veselí-Zlíchov, která spojí Prahu 4 a Prahu 5 za cca 2,3 miliardy korun a bude vyžadovat nový most ve Dvorcích. Tento segment odlehčí trati v Ječné ulici a stavba minimálně části této tratě by mohla začít na konci nadcházejícího volebního období,“ řekl Zdeněk Hřib.
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.