Dráha k letišti získává obrysy. Do terminálu Dlouhá Míle dorazí vlaky v roce 2028

NÁDRAŽÍ DLOUHÁ MÍLE

Dráha k letišti získává obrysy. Do terminálu Dlouhá Míle dorazí vlaky v roce 2028
Správa železnic zveřejnila podobu terminálu Dlouhá Míle, který bude součástí nové železniční trati v úseku Praha Ruzyně – Praha Letiště Václava Havla. Foto: AFRY a Pavlíček Hulín architekti
3
Domov

Správa železnic zveřejnila podobu terminálu Dlouhá Míle, který bude součástí nové železniční trati v úseku Praha Ruzyně – Praha Letiště Václava Havla. „Železniční dráha na letiště Václava Havla už získává konkrétní obrysy!“ uvedl primátor Prahy Zdeněk Hřib s tím, že tu vznikne velké parkoviště s kapacitou 2000 míst. Železniční terminál Dlouhá Míle bude strategicky umístěna u Letiště Václava Havla, Pražského okruhu a Obchodního centra Šestka.

Na střeše mají být fotovoltaické panely, které pokryjí energetickou náročnost budovy a popřípadě mohou dobíjet elektromobily. Veřejnou soutěž vyhrál architektonický návrh ateliéru Pavlíček Hulín architekti a AFRY, informuje o tom web Správy železnice. Trať k letišti je vyčíslena na 40 miliard a začít fungovat by měla v roce 2028.

„Pro spojení na letiště je v Praze železniční dráha nejlepším řešením. Není to po celé své délce samostatná stavba, ale odbočka z vlakového propojení mezi Prahou a Kladnem. Díky tomu se šetří čas, prostor i náklady,“ dodává Hřib s tím, že samostatná zastávka bude přímo u letiště.

Terminál bude stát poblíž vzletové a přistávací dráhy letiště, Obchodního centra Šestka a Pražského okruhu. „Vznikne nový dopravní uzel, který vytvoří důležité propojení železnice se silniční dopravou, městskými i příměstskými autobusy a výhledově i s tramvajemi. Nové parkoviště P+R významně rozšíří infrastrukturní výbavu širšího území letiště a uleví komunikacím Prahy 6,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

„Dráhu na letiště staví Správa železnic a hotovo by mělo být v roce 2028,“ prohlásil primátor Hřib s tím, že do té doby město připravuje „velkokapacitní trolejbusové spojení, které dopravu na letiště posílí“. Až bude železniční spojení hotové, tak pro trolejbusy najde Praha jiné využití.

Technickou proveditelnost vítězného návrhu prověřovala společnost AFRY. Podle ní jde o výsledek průběžných jednání s investorem i dalšími zainteresovanými subjekty. „Architektonický návrh plně využívá potenciálu terminálu nejen jako dopravního uzlu, ale také jako cílového bodu případného budoucího developmentu v okolí. Naší prioritou je funkčnost, bezpečnost, snadná orientace, intuitivnost, plynulost pohybu a rychlost přestupů. Dále kvalita a atraktivita prostředí, které motivují k využívání hromadné dopravy,“ řekl Jiří Pavlíček z kanceláře Pavlíček Hulín architekti, která je autorem architektonického řešení.

Fotovoltaika a nabíjení elektromobilů

Dominantou budoucího terminálu bude podle tvůrců návrhu jeho zastřešení. Výška střechy se bude měnit podle funkcí jednotlivých částí objektu. Zastřešení by mělo být nejnižší nad autobusovými nástupišti, následně by mělo po křivce stoupat směrem k hlavnímu vstupu do podzemní části s přestupem na vlak. Střecha je v návrhu ve střední části prosklená a propouští světlo do nižších úrovní. Její jižní část obsahuje fotovoltaické panely, které mají pokrýt spotřebu terminálu a případně umožní dobíjet elektromobily na parkovišti. Řešení zahrnuje také doprovodné funkce terminálu, jako je prodej jízdenek, čekárna, drobné obchody, zázemí pro technologie, řidiče a další.

Trať k letišti je součástí železnice z centra Prahy do Kladna, která je rozdělena na několik úseků. V současnosti je hotový jediný, a to na Negrelliho viaduktu. Další úseky se začnou stavět nejspíš v příštím roce, začít by se mělo rekonstrukcí Masarykova nádraží. Nové spojení má být elektrizované, vedené po dvou kolejích a mělo by umožnit provoz vlaků jedoucích na letiště i do Kladna v desetiminutových intervalech. Odhadovaná cena celé trati je kolem 40 miliard korun.