Tvrdá obrana seriálu Pán prstenů. Amazon filtruje jeho negativní hodnocení

SERIÁL PÁN PRSTENŮ

Seriál Pán prstenů od Amazonu. Foto: Amazon
2
Svět

Po letech čekání zveřejnila streamovací platforma Amazon Prime první dva díly seriálu na motivy díla Johna Ronalda Reuela Tolkiena Pán prstenů: Prsteny moci. Už před premiérou se nicméně očekávalo, že seriál bude mít výrazně negativní hodnocení kvůli narušování Tolkienova odkazu a tomu, jak spisovatel své hrdiny a svět popisoval. Amazon se proti nevoli příznivců bránil autoritářsky: vymazal negativní hodnocení na filmové databázi IMDb, kterou sám provozuje. Tento krok vyvolal sám o sobě kritiku.

Společnost Amazon začala zpožďovat uživatelská hodnocení zveřejněná ve své službě pro streamování videa až o tři dny, aby se vypořádala s falešnými hodnoceními, uvádí deník The Guardian. V prvních dnech dokonce negativní hodnocení úplně mizela a i nyní jsou při otevření databáze IMDb k vidění pouze pozitivní hodnocení, respektive v sekci komentářů pouze ta, která se pohybují od šesti z deseti bodů výše.

Tento krok je snahou vypořádat se s nárůstem „předpojatě“ negativních recenzí, který je částečně způsoben „protibuřičskou“ reakcí na různorodé obsazení v prequelové sérii Pána prstenů: Prsteny moci, v níž jsou do rolí elfů a trpaslíků obsazeni herci jiné než bílé pleti. Podle kritiků například není možné, aby trpaslíci, kteří žijí celý život v Tolkienově Středozemi doslova pod zemí, byli tmavé barvy pleti.

Seriál, který pro streamovací službu Prime Video připravili J. D. Payne a Patrick McKay, se odehrává ve Druhém věku Středozemě, tisíce let před událostmi Tolkienova Hobita a Pána prstenů. Produkuje jej společnost Amazon Studios ve spolupráci s Tolkien Estate and Trust, HarperCollins a New Line Cinema. K vidění jsou v seriálu ze známých filmů Petera Jacksona například elfové Galadriel a Elrond, které v původních filmech ztvárnili Cate Blanchettová a Hugo Weaving, nyní tyto postavy ztvárňují Morfydd Clarková a Robert Aramayo. Objevují se také mytičtí lidští králové Elendil a Isildur.

Hodnocení seriálu Pán prstenů: Prsteny moci.
Hodnocení seriálu Pán prstenů: Prsteny moci. Foto: IMDb

Na stránkách agregátoru recenzí Rotten Tomatoes má seriál od kritiků průměrné hodnocení 84 %, ale průměrné hodnocení diváků je 39 %. Dokonce i na IMDb, filmovém a televizním webu vlastněném společností Amazon, získal seriál 17 500 jednohvězdičkových hodnocení, což je 25 % recenzí na tento titul, ačkoli mnoho z nich bylo tzv. „váženým průměrem“ hodnocení webu ignorováno. Podle deníku The Guardian jde o aktivní snahu Amazonu tuto část kritiků svým způsobem odfiltrovat. Na stránce Metacritic má seriál hodnocení dokonce extrémních 1,9 z 10. Na IMDb je nyní vidět hodnocení 6,8 z 10.

Na streamovací stránce Prime Video společnosti Amazon, kde měl nový seriál v pátek premiéru, se však v současné době nezobrazují vůbec žádná hodnocení zákazníků. Podle časopisu Variety, který si nové praxe Amazonu všiml jako první, používá streamovací služba zpoždění k určení, zda je recenze „pravá, nebo podvržená“.

Společnost má také další zbraň proti tomu, co se na internetu označuje jako „bombardování recenzemi“ (review bombing), konkrétně uživatelé nemohou napsat recenzi na seriál Prsteny moci, dokud jej neshlédnou. Bombardování recenzemi, ať už pozitivními nebo negativními, se stalo běžnou praxí u mediálních sérií s velkou, oddanou a často až fanatickou fanouškovskou základnou, která využívá stránky jako Metacritic a Rotten Tomatoes k tomu, aby zanechávala zprávy v obrovském množství, což stahuje hodnocení a občas má vliv na komerční úspěch produkce.

Pro srovnání, na české databázi ČSFD má seriál hodnocení 68 procent, první díl pak má hodnocení 65 procent, zatímco druhá zveřejněná epizoda má hodnocení 67 procent. Řada hodnotitelů dává na ČSFD automaticky hodnocení „odpad“.

Tyto kampaně mohou být vyvolány čímkoli, od odporu proti rozhodnutí o obsazení (remake Krotitelů duchů z roku 2016 byl v recenzích napaden kvůli výhradně ženským hvězdám) až po stížnosti na geopolitické nedostatky (videohru True Colours čínští hráči kritizovali kvůli tibetské vlajce). V posledních týdnech pak vyvolal negativní kritiku seriál She-Hulk: Neuvěřitelná právnička od společnosti Disney. V tomto seriálu patřícím k takzvanému Marvel Cinematic Universe je hlavní postavou žena, která je povoláním úspěšná právnička. Právě podobné seriály s ženskou hlavní protagonistkou se stávají terčem zmíněného „review bombingu“.