Google odmítl v Německu vydat hru Attentat 1942 o heydrichiádě. Kvůli slovu „nacismus“
CENZURA GOOGLU
Americký technologický gigant Google odmítl na své platformě vydat hru Attentat 1942 s tématikou heydrichyády s odůvodněním, že se v ní vyskytuje slovo „nazi“. Stejně tak jako v Německu hru zakázal ve Francii, Rakousku a Rusku. Přitom se tato hra v Německu v roce 2018 stala první videohrou s nacistickou tématikou, která v zemi byla schválena k vydání. Proti rozhodnutí Googlu se na Twitteru ohradil vydavatel hry Charles Games, který ji vydal ve spolupráci s historiky z Akademie věd.
Hra Attentat 1942 je interaktivní hra, která hráče pomocí rozhovoru s pamětníky seznamuje s obdobím heydrichyády. Hráč začíná v bytě svých prarodičů, kteří mu vypráví, co zažili poté, co do jejich bytu vtrhlo Gestapo a jeho dědečka zatklo. Hráč poté pomocí rozhovorů rozplétá historii heydrichyády z pohledu svých příbuzných a sousedů a hledá odpověď na to, proč byl jeho příbuzný zatčen. Hra vyšla ve spolupráci s historiky Univerzity Karlovy a Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd České Republiky. Autoři také spolupracovali s organizací Post Bellum, jejichž archiv rozhovorů byl využit pro scénář.
Jak uvedl šéf studia Vít Šisler pro Washington Post, „chtěli jsme vytvořit něco velmi realistického.“ Což se, zdá se, autorům povedlo, když byla hra v roce 2018 oceněna A Maze cenou pro nejlepší hru na festivalu v Berlíně, a to v době kdy byla v Německu zakázána.
Právě na festivalu A Maze, jak uvádí autoři v blogu, proběhla panelová diskuze o německých zákonech, které omezují povolenou nacistickou symboliku pouze „v kontextu umění, vědy či vzdělávání“. Takto byly povolovány učebnice, knihy či filmy, ale německý herní regulátor USK, podle své metodiky hry s nacistickou symbolikou zamítal. Slavná herní série Wolfenstein, která sleduje boj smyšleného hrdiny Williama Blazkowize proti vojákům Osy, tak v Německu vychází bez jakékoliv nacistické symboliky. Autoři Attentatu se přesto rozhodli hru přeložit do němčiny a vydání se případně domoci soudně. Avšak v polovině roku 2018 německý regulátor změnil metodiku hodnocení, s tím, že začal posuzovat každou hru zvlášť a hodnotí u ní zda je „společensky adekvátní“. Po této změně se tak hra stala první v Německu vydanou hrou s nacistickou tématikou.
Americký softwarový gigant Google však nyní odmítl, s poukazem na místní legislativu, vydat mobilní verzi hry ve svém Play Storu. A to sice ve čtyřech zemích: ve Francii, Rakousku, Rusku a právě Německu. Jak uvádí autoři hry na sociálních sítích, Google jí zamítl právě s poukazem na tématiku nacismu. Vývojáři se odvolali s poukazem na edukativní hodnotu hry, s tím, že byla vyvíjena ve spolupráci s akademiky. Na hře se podílel například historický teoretik z Univerzity Karlovy doktor Kamil Činátl či doktorka Marie Černá z Ústavu soudobých dějin Akademie věd. Autoři také poukázali na to, že počítačová verze hry byla už v Německu herním regulátorem povolena. Přišel jim však znovu stejný, odmítavý email. Studio uvedlo, „že pevně věří, že počítačové hry jsou umění a mohou být důležitou součástí veřejné debaty. Když zakážeme vše s kontroverzními slovy, ať jsou jakákoliv, všichni prohrají.“