Kdo vydělal na koronaviru? Lidé vtrhli do světa online nakupování

KDO NA COVID-19 VYDĚLAL

Kdo vydělal na koronaviru? Lidé vtrhli do světa online nakupováníNOVÉ 2
Ekonomika

Vojtěch Šeliga

Epidemie koronaviru zasazuje drtivou ránu světové ekonomice a mnoho firem a podnikatelů již řeší existenční problémy. Lidé ale byli kvůli dlouhotrvajícím karanténám nuceni měnit své zaběhnuté návyky, což vedlo k tomu, že některé firmy mohou naopak ze současné situace těžit. Není překvapením, že to jsou především onlinové firmy. Také starší lidé se naučili využívat onlinových služeb, což ale může do budoucna vést k tomu, že se nevrátí do kamenných obchodů.

„Když se podíváme na kurzy akcií, tak se pochopitelně daří onlinovým hráčům. Hráči typu Amazonu, těm se dařilo, protože lidé více vtrhli do toho virtuálního světa, jelikož nemohli nakupovat v tradičních kamenných obchodech. Dokonce i starší generace, které by nikdy dříve nenapadlo nakupovat online, tak se to naučily. To znamená, že část těch zákazníků se do těch kamenných obchodů prostě nevrátí,“ řekl pro Echo24 ekonom Lukáš Kovanda.

Zároveň však upozornil, že ne všechny onlinové firmy slaví v době koronavirové krize úspěch. „Třeba Airbnb, nebo různé coworkingové platformy. Těm se nedaří, protože například u Airbnb je platforma navázána na cestování, takže je pochopitelně zasažena. Také platforma WeWork vychází z toho, že se lidé budou na malém prostoru frekventovaně střídat a v tom případě i navyšovat pravděpodobnost nákazy. Tento byznys model může být také dlouhodobě poškozený současnou situací,“ dodal.

Konkrétně v České republice ze situace těžily také online firmy, potýkaly se ale s nedostatkem zaměstnanců. „V České republice se najdou společnosti, které měly zakázky, ale chyběla jim pracovní síla. Některé z těchto společností si zakázky udržely a nyní budou moci na pracovním trhu snáze najít zaměstnance. S určitou mírou nadsázky lze říct, že těmto společnostem změna situace na trhu vyhovuje. Jinak se samozřejmě daří společnostem, které se zaměřují na online svět. Jde například o vývojáře počítačových her, obchody typu Rohlik.cz a další,“ uvedl pro Echo24 hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Lidé se poflakují doma. Netflix na tom vydělává

Ve světě je zajímavým příkladem například streamovací společnost Netflix. Ta varovala investory, že rozvolňování restriktivních opatření proti šíření koronaviru by mohlo vést ke snížit zájmu o poskytované služby. Za první tři měsíce letošního roku získal Netflix dvakrát víc uživatelů než obvykle. Od začátku roku vzrostly akcie společnosti o třetinu.

„Lidé po celém světě jsou kvůli pandemii koronaviru nuceni trávit více času doma. Mnozí z nich se začali nudit, a proto si předplatili služby společnosti Netflix. Jen za první tři měsíce letošního roku si u Netflixu vytvořilo nové účty téměř 16 milionů nových uživatelů. To je téměř dvojnásobek nových registrací oproti poslednímu čtvrtletí loňského roku,“ sdělil pro Echo24 Křeček.

Netflix má nyní více než 182 milionů předplatitelů po celém světě. Tržby Netflixu v prvním čtvrtletí 2020 vzrostly na 5,76 miliardy dolarů. To představuje meziroční nárůst o 27 procent. Zisky Netflixu v prvních třech měsících letošního roku vzrostly na 709 milionů dolarů. To je více než dvojnásobek oproti prvnímu čtvrtletí loňského roku, kdy dosáhly úrovně 344 milionů dolarů.

„Streamovací služba se však musí potýkat i s problémy. Natáčení nových dílů oblíbených seriálů bude mít zpoždění, protože kvůli pandemii koronaviru byla pozastavena tvorba veškerého obsahu. Netflixu rovněž škodí prudký pokles hodnoty většiny měn vůči dolaru. Noví předplatitelé mimo Spojené státy proto přináší nižší než obvyklé tržby při přepočítání do dolarů. Netflix řeší i další typy problémů. Například minulý měsíc byla poptávka po streamování natolik vysoká, že musela být snížena kvalita videí v Evropě. Netflix rovněž musel najmout dodatečných 2 000 pracovníků zákaznické podpory, aby zvládl nápor nových uživatelů,“ dodal Křeček.

Foto: ECHO