Praha chce dál omezit řidiče v centru. Má plán odříznout od aut obě nábřeží
CENTRUM PRAHY BEZ AUT
Pražský magistrát nepolevuje ve své snaze dostat řidiče z centra města. Poté, co od loňského května platil zákaz průjezdu aut na části Smetanova nábřeží, plánuje nyní vedení hlavního města ještě drastičtější omezení pro řidiče s cílem podpořit využívání hromadné dopravy. Podle magistrátu více než 80 procent aut po obou březích historického centra města Prahy pouze projíždí, navrhuje tak jejich průjezd úplně zakázat. Pražská koalice se však na tom neshodne, proti je navíc první městská část.
Zabránit průjezdu aut by podle pracovní verze magistrátu mohlo uzavření Smetanova nábřeží, Křižovnické ulice u Karlova mostu a částečné uzavření křižovatky u Malostranského náměstí. Vzhledem k tomu, že okolní ulice by měly přikázaný směr jízdy, nemohli by už řidiči přes Malou Stranu projet například ze Smíchova do Holešovic. Zákaz by platil od šesti hodin ráno do deseti večer. Informovaly o tom již dříve Hospodářské noviny, vedení Prahy nyní svůj plán přiblížilo.
Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) hrají v rozhodování největší roli MHD a chodci. Obě nábřeží podle něj používají z 85 procent cestující v tramvajích a chodci. Deset procent je cílová automobilová doprava a pouze pěti procenty se podílí tranzit.
„Proto jsme si mohli dovolit zrušit levé odbočení z mostu Legií na Smetanovo nábřeží a zrychlit a zpřesnit provoz páteřních tramvajových linek. Touto křižovatkou denně projíždí 86 tisíc lidí v tramvajích. Po Smetanově nábřeží bylo dalším krokem rozšíření nástupních tramvajových ostrůvků na Malostranské. Pokud se nám podaří snížit tranzit, rozváže nám to ruce k vytvoření a úpravě nových tramvajových zastávek Karlovy lázně směrem ke Staroměstské, Karlovy lázně směrem k Národnímu divadlu, Národní divadlo na Masarykově nábřeží a Staroměstská směrem z centra od Smetanova nábřeží,“ řekl Scheinherr.
Podle předsedy pirátských zastupitelů Viktora Mahrika auta do centra nepatří. „Nechť se tam dostanou rezidenti, ale pro běžný provoz už dnes existují objízdné trasy,“ uvedl pro Hospodářské noviny. Návrh magistrátu počítá s tím, že většina ze zhruba 33 tisíc aut, která po obou březích denně jezdí, by nově volila cestu po magistrále nebo tunely.
Záměr však nemá zdaleka podporu celé pražské koalice. S Prahou sobě, která zodpovídá za dopravu, nesouhlasí někteří pirátští členové pražského vedení a část Spojených sil pro Prahu.
Výhrady má také Praha 1. Podle radního pro dopravu Richarda Bureše (ODS) není možné cokoliv podnikat bez souhlasu městských částí. Na Smetanově nábřeží je navíc podle ně důležité nejprve ochránit rezidenční ulice, jinak dojde k tomu, že se uzavřená místa budou objíždět například ulicemi Karolíny Světlé nebo Betlémská.
Scheinherr se za uzavření Smetanova nábřeží chválil
Omezení provozu v těchto lokalitách Prahy není novinkou. Kvůli opravě tramvajové trati u Národního divadla se loni na několik dní doprava na obou březích zakázala. Od loňského května do konce roku také platil zákaz průjezdu aut na části Smetanova nábřeží ve směru od Národního divadla. Scheinherr pak na konci září uvedl, že se omezení osvědčilo zejména zvýšením plynulosti tramvajového provozu a bezpečnosti.
Na Smetanově nábřeží pak také vznikly u kaváren zahrádky, mnohdy kritizované za to, že je příliš lidí stejně nevyužívá. Scheinherr s lídrem uskupení a starostou Prahy 7 Janem Čižinským následně přiznali, že se prvotní podoba vzniklého prostoru s betonovými zátarasy obklopujícími zahrádky, kde lidé seděli pouze pár desítek centimetrů od projíždějících tramvají, esteticky příliš nepovedla. Svůj krok však přesto označili za vítězství. Jak totiž uvedl Čižinský, k uzavření vedla především ideologická myšlenka dostat z centra města automobily. „Tak se na nás za to provedení nezlobte – děláme to pro vás. Bez trochy křiku by se o tom mluvit ani nezačalo.