Chaos, zmatek. Praha chce náhle lidem vracet peníze za jízdné, přitom mělo zdražit

Chaos, zmatek. Praha chce náhle lidem vracet peníze za jízdné, přitom mělo zdražit
Ilustrační snímek Foto: Shutterstock
Domov

PRAŽSKÁ DOPRAVA

Ladislav Šustr

Iniciativa Praha Sobě se v krátkém čase vytasila s dalším návrhem na změnu ceny jízdného v pražské hromadné dopravě. Měsíční kupon by se měl podle návrhu snížit z 550 korun a při řádném placení by město Pražanům vrátilo tři až čtyři platby zpět. Nad nápadem kroutí hlavou jak opozice, tak i koaliční partner Spojené síly pro Prahu. S lídrem tohoto uskupení Jiřím Pospíšilem navíc tuto změnu nikdo neprojednal.

Chaotické změny související s dopravou se stávají velkou oblibou současného vedení pražského magistrátu. I když to strany Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil neměly v programu, tak přicházejí se skokovým zdražením jízdného u ročního kuponu z 3650 na 5500 korun. Po velké kritice ale od toho náměstek primátora Adam Scheinherr upustil a uvedl, že se bude zdražovat každý rok o 365 korun.

Naopak tomu má být u měsíčního kuponu, který se má zlevnit. K návrhu se přitom prvně hlásil primátor Zdeněk Hřib (Piráti), který chtěl měsíční Lítačku za 400 korun. S vylepšenou verzí ale přišel ve čtvrtek náměstek Scheinherr, který chce peníze vracet lidem zpět. „Chci pomoct zodpovědným Pražanům. Cena měsíčního kuponu zůstane stejná, ale zvýhodnění se dočkají pravidelní a zodpovědní plátci, kteří si budou měsíční kupon kupovat on-line,“ řekl náměstek a radní pro dopravu.

Nápad počítá s tím, že pokud by si občan koupil dvanáctkrát za sebou měsíční kupon, tak mu následně bude vrácena částka ve výši tří až čtyř měsíců zpět. V přepočtu by měsíční kupon vyšel na 366 korun a celkem by cestující zaplatil 4392 korun oproti současných 6600 korun na rok. Roční kupon by se tak po zdražení na 5500 korun stal velmi nevýhodným. Se zdražením jízdného přitom vedení Prahy přišlo kvůli tomu, že chybí peníze v rozpočtu kvůli koronavirovému vypnutí ekonomiky.

O návrhu nic nevěděl Jiří Pospíšil, který s Prahou Sobě i Piráty sedí v koalici. „Byl jsem na jednání s panem Scheinherrem a pohádal jsem se s ním. Tehdy návrh na zdražení hájil a kromě mě a paní Marvanové s ním všichni souhlasili. O tomto návrhu nic nevím. Dlouhou dobu říkám, že odmítám jakékoliv zdražování dopravy i parkování Pražanům, zvlášť v době přicházející ekonomické krize, kdy budou mít občané hlouběji do kapsy,“ řekl pro Echo24 Jiří Pospíšil.

Chaotické uvažování u cen jízdného nadzvedlo ze židle i šéfa pražské ODS Tomáše Portlíka, podle kterého se ukazuje nekompetentnost současného pražského vedení. „Zdražit Pražanům jízdné v době ekonomické krize a nemít snahu ušetřit v Dopravním podniku ani korunu mi připadá šílené a vůči občanům sprosté,“ řekl pro Echo24 Portlík.

Sám uvádí, že v dopravě se Praha v době vlády Pirátů a Prahy Sobě nikam neposunul, protože se nic nestaví. Zatím jsou oblíbenou činností pouze uzavírky a zavření Smetanova nábřeží pro to, aby mohly mít restaurace stoly na silnici. Portlík také naráží na poslední návrh primátora Hřiba, který chce přelakovat veškeré vozy hromadné dopravy kvůli přehlednosti. „Primátor hlavního města Prahy neudělal pro provoz Dopravního podniku vůbec nic. Provádějí se tak pouze věci, které jsou na první pohled. Tedy nic se nedělá, pouze lakuje,“ řekl Portlík.

Město letos očekává kvůli pandemii koronaviru výpadek v městském rozpočtu ve výši až 15 miliard korun. V dopravě to má být více než 1,5 miliardy korun.