Drama na kolejích. Osobní vlak jel mezi dvěma zastávkami bez strojvedoucího
Nekontrolovaná jízda vlaku
K neuvěřitelné události došlo v úterý na Vysočině mezi obcí Martinice a Velkým Meziříčím. Vlak s jedenácti cestujícími projel pět kilometrů bez strojvedoucího z Martinic až do Velkého Meziříčí, kde zastavil. Deníku Echo24 informaci místního serveru NovinyVM potvrdily Drážní inspekce a České dráhy. Případem se zabývá i policie. Nikdo nebyl zraněn a příčina nekontrolované jízdy se vyšetřuje. Jak je možné, že vlak i bez strojvedoucího zastavil, zatím není jasné.
Vlak se rozjel v situaci, kdy strojvedoucí nebyl ve vlaku. „Dne 19. února 2019 v 9.20 hodin došlo mezi Martinicemi u Velkého Meziříčí a Velkým Meziříčím k nezajištěné jízdě vlaku Os 24948 (Velké Meziříčí z. – Křižanov) bez strojvedoucího s tím, že při této události nebyl nikdo zraněn a nevznikla žádná hmotná škoda,“ uvedl pro deník Echo24 mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal s tím, že provoz na trati byl kvůli události na tři hodiny omezen.
Událost potvrdil i mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. „Ano, k popsané mimořádné události, tedy k ujetí motorového vozu bez strojvedoucího na osobním vlaku v úseku Martinice – Velké Meziříčí, skutečně došlo. Při incidentu se nikomu nic nestalo,“ uvedl pro Echo24 Petr Šťáhlavský.
Případem se zabývá i policie, deníku to potvrdila mluvčí Krajského ředitelství policie na Vysočině Dana Čírtková. „Případ šetříme pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti, ze kterého je podezřelý strojvedoucí vlaku,“ řekla Čírtková s tím, že rozhodující podle ní budou závěry Drážní inspekce.
Podle Šťáhlavského jde zřejmě o selhání lidského faktoru, strojvedoucí vlaku byl postaven mimo výkon služby strojvedoucího. „Tuto mimořádnou událost šetří příslušné nezávislé orgány, tedy především Drážní inspekce ČR a Policie ČR. S dotazy na podrobnosti šetření se prosím obraťte na tyto orgány. Podle prvotních informací z šetření se lze již nyní domnívat, že k mimořádnosti došlo v důsledku individuálního selhání lidského faktoru. Strojvedoucí vlaku byl stejně jako při všech jiných podobných mimořádných událostech postaven mimo výkon služby strojvedoucího a přeřazen na jinou práci v depu,“ dodal Šťáhlavský.
Událost šetří i Drážní inspekce. „Drážní inspekce prováděla šetření příčin a okolností v místě vzniku mimořádné události a bude se touto dále zabývat a šetřit ji včetně zpracování závěrečné zprávy z šetření, kde budou všechny příčiny a okolnosti rozepsány,“ uvedl Martin Drápal s tím, že bude zkoumám technický stav vlakové soupravy i postup strojvedoucího. „Tedy i to, proč nebyl v době, kdy se souprava rozjela, ve vlaku. Podle informací z místa události bylo ve vlaku 11 cestujících,“ doplnil Martin Drápal.
Jak je možné, že vlak i bez strojvedoucího zastavil, zatím není jasné. „Vliv na zastavení vlaku měly mimo jiné i sklonové poměry na trati. Co se přesně dělo ve vlaku, respektive jak reagovali cestující, bude zjišťováno při podávání vysvětlení všech zúčastněných,“ sdělil Drápal.
Mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím leží pět kilometrů. Koleje vedou přes tunel a několik mostů, včetně ocelového mostu vedoucího přes řeku Oslavu.