1 Nakupování bez premiéra

Nakupujete Bez Andreje? Aplikace pro Android není aktuální, přehlíží i Kostelecké uzeniny

NOVÉ

Témata: , , , ,

Aplikace s příznačným názvem „Bez Andreje“ se v uplynulých letech dočkala nemalé popularity. Nákupního pomocníka do mobilu, který uživatele upozorňuje na výrobky firem patřících do holdingu Agrofert ze svěřenského fondu premiéra Andreje Babiše, si na App Store i Google Play stáhlo již přes 100 tisíc lidí. V případě androidí verze se ale už roky čeká na aktualizaci – databáze aplikace je totiž zastaralá a neupozorňuje na „závadné produkty“. Stejně tak není jisté, zda bude aplikace reflektovat nákup United Bakeries prostřednictvím firmy Penam. Vyjádření autora aplikace redakce Echo24.cz zjišťuje.

„Bez Andreje“ funguje na jednoduchém principu. Zákazník si do telefonu přes fotoaparát naskenuje čárový kód výrobku a aplikace mu ukáže, zda je výrobek "Andreje", nebo ne. Pokud patří výrobek do holdingu, který se aktuálně nachází ve svěřenském fondu předsedy vlády, na obrazovce telefonu se objeví výstražný červený trojúhelník s obličejem šéfa ANO a s nápisem Andrejovo. Pokud výrobek Agrofert nevyrobil, ukáže se zelená fajfka v kruhu s nápisem Bez Andreje.

Nejdříve byla aplikace dostupná pouze pro výrobky značky Apple s operačním systémem iOS (iPhone, iPad apod.). V tamějším obchodě se chlubí hodnocením 4,7 hvězdiček z 5. Později se přidaly verze pro nejpopulárnější systém do kapsy Android a také Windows Phone. Za pomocníkem na mobily stojí český vývojář Martin Vytrhlík, mimo jiné i autor bikesharingové aplikace Rekola či hry Galaxy Trucker.

Verze pro iOS se vloni v srpnu dočkala aktualizace, která dovolovala používat aplikaci i offline, tedy bez nutnosti být připojený k internetu. Co se ale týče varianty pro Android, od května 2016 se stále nachází ve verzi 1.0 a dosud nedostala žádný update, na což upozorňují i samotní uživatelé. Někteří z nich nechávají na stránce aplikace na Google Play i nízká hodnocení za to, že sken nerozpoznal výrobky z koncernu Agrofert.

Problémem je zastaralá databáze

Dle postřehů lidí, kteří aplikaci používají při nákupech, „procházejí“ kontrolou především maso a uzeniny. „Pozor! Nelze se vždy spolehnout, aplikace nefunguje na 100 %. Výrobky převlečené pod jinou značku, konkrétně např. Pikok v Lidlu, ve skutečnosti Krahulík, Kmotr,... nerozeznává a udává jako BA (Bez Andreje, pozn. red.)!“ píše v recenzi jedna z uživatelek. „Po nainstalování jsem zkusila první výrobek, který mi padl do ruky z Kosteleckých uzenin, a 3x za sebou se mi ukázalo, že je OK,“ upozorňuje další.

Aplikace nejspíše používá starou databázi, kdy ale přijde nějaká aktualizace, je pro tuto chvíli velkým otazníkem. Stejně tak není jasné, zda bude Bez Andreje reflektovat i fakt, že se firma Penam z koncernu Agrofert chystá odkoupit pekárenskou dvojku na trhu – společnost United Bakeries (psali jsme zde). Ta vyrábí pečivo pod značkami jako Delta, Odkolek nebo Cerea. Redakce Echo24 autora již zkontaktovala, jeho případné vyjádření poté doplníme do článku.

Aplikace před lety vyvolala hned po svém spuštění obrovský zájem. Už den po jejím zveřejnění byla v žebříčku aplikací pro iOS v App Store na prvním místě. „Chtěl jsem pouze udělat aplikaci pro sebe a své přátele a vyjádřit tím nespokojenost se střetem zájmů pana Babiše. Že si to za včerejší den stáhne 9650 lidí, by mě nenapadlo nikdy,“ uvedl Vytrhlík v roce 2016 den po její premiéře pro deník Echo24. „Bylo to původně jen vyjádření názoru, které si mělo stáhnout pár mých přátel, protože koho by to jinak zajímalo. A ejhle, zajímalo. A dost,“ napsal na Twitteru.

Bez Babiše můžete nakupovat i online

Pakliže spíše nakupujete přes e-shopy, možná oceníte rozšíření #sorryjako: Nakupujte bez Babiše. Zatímco aplikaci Bez Andreje využívají uživatelé přímo v kamenných obchodech při skenování čárových kódů, toto rozšíření pro prohlížeč Google Chrome umožňuje rozlišovat výrobky z holdingu Agrofert při nákupu online. Rozšíření zatím funguje na několika nákupních serverech.

„Extension odfiltruje výrobky Andreje Babiše z nabídky prodejců potravin nakup.itesco.cz, kosik.cz a rohlik.cz. Umožňuje produkty úplně schovat, označit, zprůhlednit nebo nechat být. Čapí uličník si zaslouží přes zadek a opilé strašidélko Emílek věčné zatracení,“ stojí v popisku v internetovém obchodu Chrome.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také: Nakupujte bez Babiše. Rozšíření Google Chrome „čistí“ e-shopy od výrobků Agrofertu

Odpověď na stomilionovou dotaci pro Agrofert. E-shop přestal nabízet chléb od Penamu


Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.