Alza to schytává za nafouknuté ceny před slevou

Alza to schytává za nafouknuté ceny před slevou
Placení kartou, ilustrační snímek. Foto: Shutterstock
Domov

SLEVOVÉ AKCE

Ladislav Šustr

Řada obchodníků po koronavirové krizi hledá cesty, jak nalákat zákazníky zpět do obchodů. Některé prodejny stále využívají různé triky, jak ze spotřebitelů získat co nejvíce peněz. Přesvědčit se o tom mohli někteří zájemci o slevovou akci Ona Dnes na internetovém obchodě Alza. Nafouknutí ceny před očekávaným zlevněním pobouřilo některé uživatele sociálních sítí, podle kterých již od obchodu dávají ruce pryč. Obchod se brání tím, že je pod velkým drobnohledem a jakékoliv naceňování podléhá přísné kontrole. Zákazníci, kteří nechtějí být v zajetí těchto triků, mají už dnes k dispozici několik srovnávacích portálů, jako je Heureka.cz, Zbozi.cz nebo například aplikaci Hlídač shopů.

Internetový obchod Alza se přidal k slevové akci Ona Dnes, která probíhá od 15. června do konce týdne. Někteří spotřebitelé si ale dlouhodobě hlídali cenu zboží, které chtěli v akci levněji nakoupit. Například podle uživatelky sociální sítě Twitter s názvem Žena Božena ale Alza využila trik s nafouknutím ceny těsně před začátkem slev.

„Milá Alzo, od zítřka začíná slevová akce Ona Dnes, do které jste zapojeni s tím, že poskytujete slevu 20 procent. A co nevidím – položky, o kterou jsem měla zájem a která do minulého týdne stála 17 990, dnes cena 19 900. Takže: jste šejdíři a s vaším internetovým obchodem končím,“ uvedla uživatelka.

Sleva po zdražení o 2 tisíc korun je pak na částce 15 992. Obchod si tím tak pomohl, pokud by totiž zůstala cena na produktu na 17 990 korunách, následná sleva 20 procent by pak znamenala zlevnění zboží na 14 392 korun.

Svou nelibost s obchodní strategií pak také vyjádřili i další uživatelé. „Takhle to Alza dělá už pěkných pár let. A od ní se to naučili i ostatní, protože když to Alza může dělat tak dlouho bez postihu, tak proč by nemohli i ostatní,“ uvedl další z komentujících. „Kdysi kolega sledoval kompakt foťák, cena cca 7 000 korun. Sledoval to od jara, cena neměnná. Na podzim si řekl, že počká na slevy před Vánoci. A ejhle, vlna slev a kompakt ,,zlevněn“ z 12 000 na 9 000 korun. No nekup to,“ dodal další z komentujících pod původním příspěvkem, který má již přes tisíc lajků.

Internetový obchod Alza se však brání s tím, že zboží mohlo být dříve v akci, která byla časově limitovaná. „V Alze naceňování produktů podléhá přísné kontrole a nákupčí k němu využívají také interní automatické systémy. Vycházíme přitom zpravidla z doporučených cen výrobců. Víme, že zákazníci ceny monitorují, rozhodně není v našem zájmu se slevami jakkoliv manipulovat. Chceme, aby byl zákazník s naší nabídkou maximálně spokojen a dokázal si vybrat,“ řekla pro Echo24 PR specialistka z Alzy Kateřina Daňková.

Spotřebitelé mají srovnávat ceny

Podle České obchodní inspekce se ale nejedná o nic protiprávního, byť se to nemusí řadě spotřebitelů líbit. „Vzhledem k tomu, že existuje volná tvorba cen a prodejce může jeden den prodávat například balenou vodu za 40 korun a zítra dát slevu 80 procent a prodávat ji za 8 korun, ačkoli třeba sousední obchod má tutéž balenou vodu stále za 7 Kč i bez slevy, má na takové jednání právo. Žádný zákon neupravuje, jak dlouho má „původní cena“ trvat, než se z ní udělá „sleva“. Sleva musí vycházet z ceny, za jakou ji prodejce skutečně nabízel,“ řekl pro Echo24 mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Podle něj mohou obchodníci navýšit cenu jakkoliv a kdykoliv, kromě výrobků stanovených zákonem. „Vrátí-li cenu zpět a udělají z toho slevu z předchozí zvýšené ceny, za kterou to po určitý čas nabízeli, tak v pořádku to dle platné legislativy je,“ dodal Fröhlich.

Podle něj Česká obchodní inspekce doporučuje spotřebitelům, aby se nesoustředili na výše slev. Důležité je porovnávat cenu s konkurenčními obchody.

Jedním ze srovnávačů je například portál Heureka.cz, kde mohou uživatelé porovnávat v časové ose, jak se cena produktu lišila. Některé obchody, jako je i například zmíněná Alza, ovšem ve srovnávači chybí.

Časová osa
Časová osa Foto: Printscreen Heureka.cz

Dalšími srovnávacími portály jsou například Zbozi.cz ale také i Hlídač shopů, který se zaměřuje i na slevovou akci Black Friday.

Skoro polovina prodejců u slev porušila zákon

Česká obchodní inspekce v minulém roce uskutečnila 4390 kontrol slev a akčních cen, ve kterých zjistila více jak 43 procent porušení zákonů. Obchodníci se nejčastěji provinili tím, že neinformovali spotřebitele řádně o cenách nebo deklarované ceny v letácích či regálech neodpovídaly naúčtovaným cenám.

„V 625 případech byla porušena poctivost prodeje výrobků a poskytování služeb, kdy se nejčastěji jednalo o nesprávné účtování. V 656 případech došlo k porušení povinnosti prodávajícího informovat spotřebitele v souladu s cenovými předpisy. Ve 201 případech nebyly informace poskytnuty v českém jazyce a ve 279 případech prodejci nevydali doklad o zakoupení výrobku ani na žádost, nebo byl vydán doklad o zakoupení výrobku bez stanovených náležitostí,“ uvádí ČOI.

Inspekce tak v minulém roce na slevách pravomocně uložila 1642 pokut za více jak 32 milionů korun.