„Vláda jen přihlížela.“ Student gymnázia vypracoval plán pro školy v době koronaviru

ÚHEL POHLEDU

„Vláda jen přihlížela.“ Student gymnázia vypracoval plán pro školy v době koronaviru 1
Úhel pohledu
Vladimír Max Pfeffer
Sdílet:

Nejistota a strach, slova, jež přiléhavě vystihují nynější situaci panující v českém školství. Zatímco naše země téměř každý den zažívá rekordní přírůstek nových případů nemoci Covid – 19, na němž mají významný podíl právě žáci a zaměstnanci škol, zahájení školního roku proběhlo téměř bez jakýchkoliv omezení a vláda České republiky namísto toho, aby připravila konkrétní kroky, které určí, jak se náš vzdělávací systém v rámci této problematické situace zachová, dále jen pasivně přihlíží nastalým okolnostem.

V dnešní době, kdy se epidemie nekontrolovatelně šíří napříč naším státem, je již zřejmé, že budeme muset opětovně přistoupit k přísným omezením výuky na našich školách i vzdělávacího systému jako celku, tedy alespoň pokud chceme zabránit katastrofě spočívající v podobě přehlcení zdravotního systému a následného kolapsu ekonomiky. Tato protiepidemická opatření budou mít bezpochyby významný dopad na celý školský systém a životy mnoha občanů naší země. Proto je nezbytné odvíjet je od konkrétního plánu, jenž bude závazný pro všechny příslušné orgány a nikoliv od vůle či nevůle jednotlivých krajských hygienických stanic či ministerstva zdravotnictví, jak je tomu činěno nyní.

Není přece možné ponechat miliony našich obyvatel, jež budou tímto postupem značně zasaženy, bez toho, aniž bychom jim předběžně sdělili, jak budou ony kroky vypadat a při jakých okolnostech budou uskutečněny. V žádném případě se nesmí opakovat scénář, kdy ze dne na den dojde ke kompletnímu útlumu vzdělávacího systému. Někteří lidé si, bohužel, stále myslí, že této události jde zabránit i při současném systému nárazového vyhlašování omezení našich škol, a plán tudíž není zapotřebí. V době, kdy jsou však mimořádná opatření vydávána způsobem, že k jejich změně dojde téměř každý den či po několika hodinách, je nutno si uvědomit, že není reálné obdobným nepředvídatelným situacím zabránit bez jasného, předem vytyčeného postupu, který určí, kdy a za jakých okolností budou jednotlivá opatření vyhlášena.

Jelikož je velmi nepravděpodobné, že k takovémuto kroku v dohledné době naše vláda přistoupí, tak i navzdory tomu, že nejsem expert na oblast zdravotnictví, ale aktivním členem vzdělávacího systému, vypracovávám a předkládám návrh takovéhoto plánu pro školství sám jako občan České republiky, jemuž není lhostejné, co se stane s životy jeho spoluobčanů a spolužáků, a důrazně apeluji na vládu, aby přestala oddalovat nevyhnutelná omezení a přijala obdobný plán jako závazný postup pro nadcházející svízelné časy v zájmu záchrany mnoha životů lidí, při jejichž zdravotním stavu není jisté přežití nákazy nemocí Covid – 19.

Následující navrhovaný manuál je založen na epidemiologickém semaforu Ministerstva zdravotnictví České republiky a je primárně určen pro základní školy, střední školy, gymnázia, ZUŠ a jazykové školy, není zpracován pro školy vysoké a univerzity, u nichž je nutno vypracovat plán vlastní.

Pod pojmem rouška jsou v následujícím textu myšlena všechna zakrytí úst a nosu v souladu s nařízením ministerstva zdravotnictví či jednotlivých krajských hygienických stanic.

Pod pojmem dezinfekce či dezinfekční prostředek jsou v následujícím textu myšleny virucidní dezinfekční prostředky.
Opatření navržená v následujícím textu jsou brána jako závazná, pokud výslovně není stanoveno jinak.

1. Stupeň – zanedbatelné či nulové riziko nákazy:
• V případě situací spojených s výskytem nemoci Covid – 19 škola vždy postupuje v souladu s pokyny MZ či KHS a kontroluje dodržování jimi nařízených opatření.
• Na celém území školy platí plošná povinnost nošení roušek ve společných prostorách. Dané vzdělávací zařízení průběžně kontroluje, jestli je opatření dodržováno, a pakliže zjistí jeho porušení, okamžitě vyzve osobu, jež tak učinila, k nasazení roušky. Pokud daná osoba roušku nemá, tak jí ji škola poskytne. V případě, že si dotyčný roušku nenasadí i přes výzvu a nabídku pověřeného pracovníka, dojde k jeho bezodkladnému vykázání ze školního pozemku. Týká-li se problém nezletilého, musí škola upozornit jeho zákonného zástupce, do jehož příchodu žák vyčká s dozorem mimo společné prostory školy a následně školu opustí.
• Škola vytvoří a bude udržovat dostatečnou zásobu jednorázových roušek, jež budou určeny pro studenty a zaměstnance, kteří roušku zapomněli, či ji z jiného důvodu nemají a bez níž by nemohli na území školy setrvat. Rozsah zásob bude záviset na jednotlivých školách, přičemž je nutné, aby jejich minimální množství odpovídalo počtu zaměstnanců a studentů dané školy.
• Škola vytvoří a bude udržovat dostatečnou zásobu respirátorů typu FFP2 a vyšší kategorie, které budou využívat lidé manipulující se zjištěnými potenciálně nakaženými jedinci.
• Škola předem stanoví zaměstnance, jenž bude jednat s lidmi vykazující příznaky nemoci Covid – 19.
• Osoby vykazující jakékoliv příznaky nemoci koronavirového onemocnění nemají povolen vstup do interiéru školy. Škola je povinna je na tento fakt předem upozornit.
• Nezletilí žáci vykazující symptomy nemoci Covid – 19 již při příchodu nejsou vpuštěni do areálu školy, přičemž škola bez prodlení kontaktuje jejich zákonného zástupce, který si je při nejbližší možné příležitosti vyzvedne. Do té doby setrvají pod dozorem příslušného pracovníka.
• Škola vyčlení speciální místnost, jež bude sloužit k izolaci nezletilých studentů projevujících jakékoliv příznaky koronavirového onemocnění.
• Škola umístí zjevně nemocné nezletilé studenty do této místnosti, přičemž postupuje stejným způsobem, jakožto v případě zjištění těchto příznaků již při příchodu.
• Zaměstnanci a zletilí studenti vykazující příznaky nemoci Covid – 19 okamžitě opustí pozemek školy.
• Žáci a zaměstnanci jsou povinni si před vstupem do školy pečlivě vydezinfikovat ruce, a to prostřednictví buď vlastní koupené dezinfekce, či dezinfekčních stojanů stojících u vchodu do školy, které zajistí vedení příslušného vzdělávacího institutu.
• Škola instaluje dávkovače s dezinfekčními prostředky ve všech svých učebnách.
• Škola aktualizuje kontakty (telefon, email, adresa) na zákonné zástupce žáků nezletilých, žáky zletilé a zaměstnance za účelem spojení s těmito osobami a zajištění jejich informovanosti ohledně epidemiologické situace panující na škole v souvislosti s šířením nemoci Covid-19.
• Škola je povinna informovat své zaměstnance a studenty o současné epidemiologické situaci ve svém objektu a omezeních s ní souvisejícími, tím je primárně míněna úprava výuky, či uzavření školy.
• Zákonní zástupci žáků nezletilých mají povinnost informovat příslušný vzdělávací institut, na němž jejich děti studují, o případné karanténě či pozitivním testu svých svěřenců na nemoc Covid – 19, a to nejpozději do 48 hodin od vzniku této události. Zletilí žáci a zaměstnanci školy tak musí učinit za svou osobu, a to nejpozději ve stejném časovém intervalu.
• MŠMT vydává doporučení, jehož prostřednictvím důrazně nedoporučuje školám konat školní akce, exkurze či cesty, a to až do doby skončení současné epidemiologické krize.


2. Stupeň – výskyt nákazy bez komunitního šíření:
• Všechna opatření z předchozího stupně epidemiologického semaforu jsou zahrnuta.
• Rozšíření povinnosti nosit roušky na všechny zbývající vnitřní prostory školy, výjimku mají pouze žáci mladší deseti let, přičemž ostatní studenti a zaměstnanci si mohou roušku sundat během velké přestávky po dobu konzumace jídla či pití.
• Škola pozastavuje či přesouvá výuku předmětu tělesná výchova do digitální sféry v důsledku nemožnosti zajistit povinné nošení ochrany dýchacích cest během těchto hodin.
• Škola pozastavuje výuku praktické části předmětu hudební výchova
• Škola maximálně omezí vstup všech osob, jež nejsou jejími studenty či zaměstnanci, na svůj pozemek, přičemž zákonní zástupci žáků nezletilých budou moci do školy vstoupit pouze za účelem předem domluvené schůzky, vyzvednutí svých dětí či kvůli jiným v tomto manuálu stanoveným důvodům.
• Škola zruší, případně odkládá až do zlepšení epidemiologické situace všechny jí pořádané akce, exkurze, výlety, zájezdy do zahraničí a třídní schůzky z důvodu zabránění rizika šíření nákazy mezi zaměstnanci, studenty či rodiči, kterému není na většině těchto akcí možno efektivně zabránit.
• Škola zamezí jakékoliv zbytné přesouvání žáků z tříd do tříd na jednotlivé hodiny, přičemž pro jednotlivé třídy budou stanoveny kmenové učebny, v nichž žáci setrvají po celou dobu svého pobytu ve škole vyjma doby použití toalety či příchodu a odchodu ze školy.
• Škola zahájí přípravu na eventualitu jejího opětovného zavření a přechod na distanční výuku.
• Škola minimálně jednou denně, ideálně i vícekrát vydezinfikuje své vnitřní prostory pomocí virucidních dezinfekčních přípravků.
• Ve vnitřních prostorách školy dochází k pravidelnému větrání, a to minimálně každých 45 minut.
• Ve školních jídelnách a obdobných stravovacích zařízeních určených pro studenty a pedagogický personál jsou respektovány základní hygienické návyky, čímž je v tomto ohledu míněno zajištění dostatečného množství dezinfekce, mytí nádobí ve vodě minimálně 70°C teplé čisticím prostředkem, nošení roušek a rukavic personálem, nošení roušek strávníky vyjma doby konzumace, vydávání jídla či pití pouze personálem a nikoliv formou samoobsluhy, a pokud to dané podmínky dovolí, tak i zajištění dvoumetrových rozestupů.
• Školní jídelny stejně jako školy dezinfikují své prostory minimálně jednou denně virucidním dezinfekčním prostředkem.
• Pokud je to možné, škola rozfázuje příchody jednotlivých tříd do jídelny tak, aby nedošlo k jejich vzájemnému kontaktu.
• Prezenční výuka probíhá pouze na pozemku školy, přičemž je doporučeno, aby tak za přijatelných podmínek bylo činěno na otevřeném prostranství. Výjimku mají střední odborné školy a učební obory, jež provozují praktickou výuku nutnou k výkonu příslušného povolání.

3. Stupeň – Počínající komunitní přenos nákazy:
• Všechna opatření z předchozích dvou stupňů jsou zahrnuta.
• Škola časově rozfázuje příchody jednotlivých tříd do školy tak, aby došlo k co nejnižší míře kontaktu mezi nimi.
• Škola omezí prezenční výuku pouze na výuku primárních předmětů (český jazyk, matematika, anglický jazyk, praktická výuka, oborové předměty atd), opatření se netýká prvního stupně základních škol, kde výuka dále pokračuje dle běžného rozvrhu vyjma předmětů tělesná výchova a hudební výchova.
• Prezenční výuka trvá maximálně 12 hodin týdně vyjma prvního stupně základních škol.
• Výuka sekundárních předmětů typu: dějepis, zeměpis, chemie, fyzika, právo, biologie, prvouka apod. je zajištěna formou distančního vzdělávání.
• Výuka všech terciálních předmětů, čímž jsou myšleny primárně různé vzdělávací výchovy, laboratorní práce a pracovní činnosti, je pozastavena či přesunuta do distanční sféry, a to až do doby zlepšení epidemiologické situace.
• Pokud je toho škola organizačně a personálně schopna, tak dojde k rovnoměrnému rozdělení jednotlivých tříd do skupin čítajících maximálně 17 žáků či studentů.
• Výuka předmětů, v nichž se potkávají žáci z různých tříd, probíhá formou distančního vzdělávání.
• 2. stupně základních škol, střední školy a učiliště reorganizují rozvrhy jednotlivých tříd do speciálních vzdělávacích bloků, jejichž přesná podoba bude vycházet z omezení výuky sepsaných výše.
• Speciální vzdělávací bloky budou rozděleny na bloky výuky prezenční a bloky výuky distanční, přičemž tyto bloky nebudou nikdy vyučovány souběžně ve stejný den.
• Výuka na základních uměleckých školách a školách jazykových probíhá formou distančního vzdělávání.
• Škola pozastavuje činnost všech svých volnočasových organizací, skupin, družin, kroužků, klubů, apod., přičemž může být zachován provoz družin náležících k prvnímu stupni základních škol, a to za předpokladu dodržování přísných hygienických opatření ( nošení roušek, mytí rukou, a pokud možno, tak i nemísení žáků z různých tříd).
• Dochází k uzavření školních jídelen, přičemž je možno nechat tato zařízení v provozu pro žáky prvního stupně.
4. Stupeň – narůstající či přetrvávající komunitní přenos ve společnosti:
• Školy kompletně přechází na distanční formu vzdělávání, přičemž vzdělávání prezenční je až do doby zlepšení situace neuskutečnitelné.
• První stupně základních škol vytvářejí speciální vzdělávací skupiny, určené pro děti zaměstnanců kritické infrastruktury. Tyto skupiny mohou po skončení běžné výuky sloužit i jako družiny a účast v nich je dobrovolná.
• Vzdělávací skupiny nahrazují běžnou výuku. Žáci, kteří se jich neúčastní, se vzdělávají formou distanční výuky.

Vladimír Max Pfeffer,
autor je studentem Malostranského gymnázia v Praze

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články