Vzdejte se vlastnictví aut, zní ze Světového ekonomického fóra
EKOLOGICKÉ ŘEŠENÍ
Ve městech by se měla omezit soukromá vozidla a místo toho by lidé měli využívat platformy pro sdílené používání aut, píše se ve článku zveřejněném na stránkách Světového ekonomického fóra (WEF). Článek navrhuje změny, jak snížit poptávku po kovech, které jsou potřeba pro přechod od fosilních paliv k technologiím na stavbu obnovitelných zdrojů, jedním z řešení je mimo jiné přepracovat systém tak, aby lidé méně vlastnili a více sdíleli.
„Potřebujeme revoluci v čisté energii a potřebujeme ji hned,“ píše autorka článku Winnie Yehová na stránkách WEF. Podle ní je přechod k obnovitelným zdrojům náročný zejména na zásoby kovů, jako je kobalt, lithium či nikl, kterých je nedostatek, a místo jejich těžby je lepší recyklovat již použité materiály, které jsou v oběhu, píše v úvodu.
Recyklace kovů však nestačí, v oběhu jich totiž není dostatek, Yehová z toho obviňuje lidi, kteří vlastní věci, které ani plně nevyužívají. Navrhuje proto, aby lidé místo vlastnění věcí, je raději skutečně využívali. „Buďte upřímní, pravděpodobně máte alespoň jeden starý mobilní telefon zastrčený na dně šuplíku,“ píše s tím, že například průměrné auto či dodávka v Anglii jezdí pouhá 4 procenta času. Podotýká také, že vesměs všichni lidé mají vlastní telefon, přitom 39 procent pracovníků po celém světě ještě dostanou od zaměstnavatele další telefon či notebook.
Svět by proto měl přejít od soukromého vlastnictví ke sdílenému. Poukazuje na platformy pro sdílení aut, kde lidé platí podle času jízdy. „Abychom umožnili širší přechod od osobního vlastnictví k uživatelskému vlastnictví, musí se změnit i způsob, jakým navrhujeme věci a systémy,“ píše. Chce proto změnit proces, který se místo nabádání k nákupu produktu zaměřuje spíše na splnění základních potřeb, a přepracovat tak města a omezit soukromé vlastnictví vozidel.
Kromě „přechodu od vlastnictví k používání“, navrhuje dále vytěžit maximum z každodenních produktů a zvýšit jejich životnost. Například místo nového mobilního telefonu používat ten starý déle. „Problém je v tom, že společnosti vyrábějící produkty jsou motivovány k tomu, aby prodávaly více, nikoli aby se zaměřily na jejich dlouhou životnost,“ stěžuje si Yehová. Dále nabádá k tomu, aby věci dostávaly druhou šanci a využívaly se i k jinému účelu, než původně.
„Zavedení těchto oběhových modelů vyžaduje značné úsilí a mnoho změn v našem současném způsobu života. Pokud však nedokážeme rychle snížit poptávku po kovech, budeme potřebovat více nových dolů,“ upozorňuje Yehová s tím, že těžba nese mimo jiné i ekologická rizika.