Zabraňujeme levicovému aktivismu, říká Pospíšil a kritizuje rozkopanou Prahu

ROZKOPANÁ PRAHA

Zabraňujeme levicovému aktivismu, říká Pospíšil a kritizuje rozkopanou PrahuROZHOVOR
Europoslanec a předseda pražské TOP 09 Jiří Pospíšil. Foto: TOP 09
2
Domov

Vojtěch Drbohlav

Pražští řidiči zažili nepříjemný začátek nového školního roku. Metropole byla ucpaná a auta jezdila v dlouhých kolonách kvůli mnoha současně rozestavěným stavbám. To kritizuje TOP 09, která je sice v současné koalici s Piráty, Prahou Sobě a STAN, předseda její pražské buňky Jiří Pospíšil ale proti některým krokům vedení magistrátu dlouhodobě vystupuje.

Vadí mu, že nebyla zřízena funkce koordinátora dopravních staveb, ačkoliv to jeho strana měla v předvolebním programu. Pospíšil také kritizuje náměstka primátora zodpovědného za dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě), který podle něj nedostatečně jedná se zástupci TOP 09. Dodává také, že uvažuje o tom, že by TOP 09 v příštích volbách kandidovala společně s ODS, případně opět se STAN, pokud by se Starostové posunuli více doprava například v oblasti dopravy.

Zatímco většinou bývá tlak na to, aby byly důležité dopravní stavby ukončeny se závěrem prázdnin, na pražské řidiče čekalo začátkem září hned několik uzavírek a s tím související dlouhé kolony. Proč se tyto stavby nestihly dokončit dříve?

Je to dáno tím, že se proinvestovávají peníze, které se nahromadily v posledních letech. A realizují se stavby, které se třeba nestihly dodělat v první polovině tohoto volebního období (současné období trvá mezi roky 2018-2022 – pozn. red.), a je to také dáno tou covidovou dobou, kdy je objektivně problém s pracovní silou, s materiály, zkrátka skoro se vším. To, co já považuji za problém, není to, že se více staví. Za to bych naopak pana náměstka Scheinherra (Praha Sobě) pochválil. Ale problém je v té koordinaci jednotlivých rekonstrukcí a oprav. Navíc ve chvíli, kdy ty stavby nejsou koordinované a způsobují Pražanům problémy při dopravě, tak místo toho, abychom věcně hledali východisko, co s tím, tak na zastupitelstvu od pana Scheinherra slyšíme, že tu žádný problém není a vše je v pořádku. To mě na tom mrzí. Jsem na jedné straně rád, že se staví a investuje, protože pražská dopravní síť je podinvestovaná. Ale na druhou stranu mi vadí, že zase dochází k chaotickým opravám staveb, na které se získají všechna potřebná povolení, získají se peníze. A začne se okamžitě stavět, aniž by se dbalo na to, že paralelní ulice vedle se třeba také rekonstruuje. Na posledním zastupitelstvu opozice navrhovala, abychom zřídili koordinátora dopravních staveb, tedy konkrétního úředníka nebo řekněme kvazi politika, který by byl odpovědný za to, že se budou dopravní stavby koordinovat. A pan Scheinherr to odmítl se slovy, že on sám věci kooordinuje a vše je v pořádku. To mně osobně připadá jako krátkozraké. My jako TOP 09 s tím nesouhlasíme, protože jsme zřízení pozice koordinátora měli ve svém volebním programu. A ve chvíli, kdy všichni pociťujeme, jak je Praha zablokovaná, tak místo toho, abychom hledali řešení, pan Scheinherr strká hlavu do písku.

Vaši koaliční partneři Piráti a Praha Sobě s vámi, jakožto s TOP 09 a STAN nekonzultují dopravní stavby?

Právě dopravní stavby jsou podle mě asi nejcitlivějším místem naší koalice, kde máme rozdílný názor. Chci mít s koaličními partnery korektní vztahy, na druhou stranu nechci nést odpovědnost za kroky, se kterými jako TOP 09 nesouhlasíme a upozorňujeme na to již delší dobu. V posledních třech letech jsme na krajském výboru přijali celou řadu usnesení, v nichž upozorňujeme na náš odlišný postoj proti panu Scheinherrovi, ale naše pozice bohužel nebyly vzaty v potaz. Například záměr na omezení průjezdnosti centra, a to jak po nábřeží, tak Karmelitskou, se tehdy víceméně odehrál, aniž bychom s tím jako TOP 09 souhlasili. Přijali jsme tehdy velmi tvrdé usnesení, že chceme celou věc ještě prodiskutovat a bavit se o tom, kdo má být vyčleněn z možnosti projíždět centrem. My jsme nechtěli, aby se to zakazovalo některým Pražanům, případně aby za to platili poplatek. I díky této pozici TOP 09 se potom na radě města přijal pouze obecný koncept záměru s tím, že se zřídí odborná skupina, která má debatovat jak dál. Za nás tam byli nominováni dva zástupci – pan radní Zuna z Prahy 2 a místostarosta Doležal z Prahy 8. A dodnes nebyli na žádné jednání pozváni.

Jak si vysvětlujete to, že doprava je v Praze dost diskutované a kontroverzní téma? Není to totiž jen problém posledních týdnů. Během minulého volebního období se například snesla velká vlna kritiky na primátorku Krnáčovou (ANO), která proslula tím, že jsou v souvislosti s dopravou Pražané "zpovykaní", během jejího funkčního období navíc tragicky spadla Trojská lávka.

Doprava je problém ve všech evropských velkoměstech. V Praze je to enormní, protože se v posledních letech příliš do dopravy neinvestovalo. Ačkoliv se pan náměstek snaží a v některých oblastech se investuje více peněz, tak jsou věci, kde máme naprosto odlišný názor.

O jaké jde?

Je to nejen již zmíněná koordinace dopravních staveb, ale i obecně pohled na automobilisty a automobilismus. Auto vnímáme jako jeden ze základních dopravních prostředků v Praze a nechceme se podílet na diskriminaci tohoto druhu dopravy. Měli bychom vytvořit takové podmínky, aby si občan sám vybral, jestli pojede autem, MHD, zvolí kolo, nebo půjde pěšky. A některé kroky, které byly v minulých letech učiněny, jsou vůči automobilistům diskriminační.

Ještě zpět k těm uzavírkám. Je krátce před sněmovními volbami a zatímco politici vládního ANO jezdí po České republice a stříhají pásky hotových investičních projektů, tak v Praze jsou lidé několik málo týdnů před volbami naštvaní na dopravní situaci, čehož samozřejmě ANO využilo ve volební kampani, aby zkritizovalo koalice, které proti němu kandidují. Není to ze strany vaší magistrátní koalice taktická chyba?

Já tu chybu beru. Mě spíš mrzela ta reakce. Ta neměla být ve stylu uražených výroků, že pan prezident v Praze nikdy oficiálně nebyl, nebyl na magistrátu (prezident Zeman vyzval 7. září v dopise adresovaném primátorovi Hřiba k nápravě dopravní situace v metropoli – pozn. red.). To nepovažuji za rozumné. Místo toho bychom se měli zamyslet nad realizací dopravních staveb, které ještě do konce našeho volebního období zbývají, abychom je lépe koordinovali.

Na zastupitelstvu jste ale funkci dopravního koordinátora neprosadili, jednotně dokonce nehlasoval ani váš zastupitelský klub TOP 09 a STAN. Plánujete v tomto ohledu nějaká další jednání například s cílem přesvědčit STAN, aby se přidal na vaši stranu?

My jsme přijali v TOP 09 usnesení, kterým vyzýváme pana Scheinherra k tomu, abychom to ještě přehodnotili. Doufáme, že se k tomu na nějakém z koaličních jednání ještě vrátíme. Jeho pozici jsem ale vnímal jako velmi zatvrzelou, přitom by to bylo ku prospěchu věci. Naším cílem v současné koalici, kde jsme jediná pravicová strana, je zabraňovat nejvíce levicově aktivistickým nápadům v oblasti dopravy. Třeba zřizování cyklopruhů, kam nepatří, nebo zavádění mýta na dopravu. Jsme také proti navyšování cen parkovného a chceme zavést, aby Pražané s rezidenčními kartami mohli parkovat i v jiných městských částech alespoň za nějakých zvýhodněných podmínek, neříkám zadarmo.

Jiří Pospíšil společně s náměstkem primátora pro dopravu Adamem Scheinherrem (vpravo) na Smetanově nábřeží, které nechala magistrátní koalice loni uzavřít.
Jiří Pospíšil společně s náměstkem primátora pro dopravu Adamem Scheinherrem (vpravo) na Smetanově nábřeží, které nechala magistrátní koalice loni uzavřít. Foto: TOP 09

Co na to vaši koaliční partneři?

Bohužel to bylo odmítnuto, což znamená, že se nám v některých částech bohužel nedaří naplňovat náš volební program, což je problém. Potom je pro nás těžké nést plnou zodpovědnost za kroky, které nejsou podle našeho názoru

Přesto si myslíte, že má nadále smysl pokračování koalice Pirátů, Prahy Sobě, TOP 09 a STAN?

Je rok do voleb. Koalice, která tehdy vznikla, byla jedinou možnou variantou bez hnutí ANO. Pokud by to bylo na mně, tak já jsem od začátku prosazoval koalici s vítězem voleb ODS, TOP 09 a asi panem Čižinským. Dobře víte, že pan Čižinský ani Piráti nebyli ochotni jednat o koalici s ODS. Vznikla tedy tato koalice a já si pořád myslím, že z těch variant, které byly na stole, je ta nejlepší možná. V některých oblastech se udělal obrovský kus práce, ale pokud jde o dopravu, tak na rovinu říkám, že pan Scheinherr naplňuje program Prahy Sobě, ale pohled TOP 09 je do toho promítnut minimálně. Tato koalice ale již dovládne, nechceme ji bourat.

Vedení Prahy si na jaře nechalo zpracovat studie ohledně možného zavedení mýtného na některých úsecích v Praze, což jste vy osobně kritizoval. Proč vám vadí to, že by se například za průjezd historickým centrem platily poplatky?

Protože je to šikana občanů, zavedla by se tím další lokální daň. My nechceme dál zatěžovat Pražana za to, že potřebuje centrem projet, aby odvezl dítě do školky nebo jel do zaměstnání.

To znamená, že pro mimopražské byste byli ochotni mýto zavést?

Může o tom být debata. Ale Pražanům více život zdražovat nechceme, mýto je další, poněkud nemorální daň. Znerovnoprávňování všech druhů dopravy nám vadí. Evropa se navíc vydává cestou elektromobility a omezování spalovacích motorů. Pokud tou cestou půjdeme i my, tak proč bychom ještě šikanovali automobilisty zaváděním mýta, povinnou třicetikilometrovou rychlostí v Praze a dalšími věcmi? Protože, když budou automobily bez spalovacích motorů, tak zde přece odpadá ten ekologický argument.

V poslední době jsou v některých západoevropských velkoměstech zaváděny zóny, kde smí automobily jet maximálně 30 km/h. Došlo k tomu například v Paříži nebo Berlíně, ale uvažují o tom i další velká města zejména v Německu, kde vládne levice. Je toto něco, o čem se uvažuje i v Praze?

Nevím, jestli je to na stole, takový návrh jsem neviděl. Pokud by k němu ale došlo, byl bych proti. Tam, kde to má nějaké bezpečnostní nebo jiné důvody, je to možné zavést lokálně už dnes. Ale aby třeba na okrajích Prahy, kde je možné odbavit provoz rychleji, jezdila auta 30, to je věc, která by ani s ekologií moc nesouvisela.

V tomto volebním období byla často slyšet kritika ze strany TOP 09 vůči některým krokům koalice, jejíž jste ale součástí. Chystá se TOP 09 v komunálních volbách příští rok znovu kandidovat společně s hnutím STAN, ačkoliv nyní na celostátní úrovni kandiduje TOP 09 s konzervativci?

TOP 09 je v Praze konsolidovaná, nové vedení získalo od sněmu osmdesátiprocentní podporu. Nejsme tedy rozhádáni. Po parlamentních volbách budeme tuto otázku řešit. Máme v zásadě tři možnosti: buď jít do voleb sami a prezentovat práci našich komunálních politiků na magistrátu, kde třeba nás kolega pan Chabr odvedl obrovský kus práce v oblasti správy majetku, takže my máme co prezentovat. Nebo půjdeme znovu v koalici se STAN, a nebo, pokud se projekt koalice SPOLU (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) ukáže jako úspěšný, v což doufám, budeme zvažovat i spolupráci s ODS. Pro nás bude v tomto ohledu důležité, co se nám podaří prosadit z našeho politického programu. Protože na současném příkladu vidíte, že se nám určitá benevolence v oblasti dopravy nevyplatila a je tu prosazován jiný program. STAN je mnohem levicovější, prosazuje mýto a některé další restrikce, na druhou stranu se nám s ním dobře spolupracovalo, programová blízkost je tam ale menší než třeba s ODS, která je, stejně jako my autentickou pravicí.

Kterou z těchto vámi třech zmiňovaných variant tedy jako předseda pražské TOP 09 preferujete?

Na koalici musíte být minimálně dva, takže nevím, jestli by o to byl zájem, ale mně je programově bližší ODS než STAN, byť si ho vážím a máme velmi dobré vztahy. Náš projekt Spojených sil pro Prahu se navíc ukázal jako úspěšný, ale v některých věcech se rozcházíme, například v pohledu na dopravu.

Pokud byste tedy našli například v oblasti dopravy s hnutím STAN větší shodu, byla by to pro vás lepší varianta než jít s ODS?

Nevylučoval bych ji. My jsme ale demokratická strana a Jiří Pospíšil je hlas jeden ze dvaceti nebo třiceti krajského výboru, který by o tom rozhodoval. Na počátku volebního období se mnozí novináři smáli, že se Spojené síly okamžitě rozpadnou, že se s Hanou Marvanovou (STAN) rozhádáme, ale vidíte, že Spojené síly obstály a měly svůj smysl. Radní za tento projekt navíc obstáli a udělali dobrou práci.