Nechcete elektroauto? My vás donutíme. Škoda elektrický Enyaq vyrobí rychle. Na Octavii si počkáte
NEDOSTATEK ČIPŮ
Automobilky se po celém světě potýkají s výpadkem ve výrobě kvůli chybějícím čipům. Výjimkou není ani tuzemská automobilka Škoda Auto, která má nyní zastavenou a omezenou výrobu do konce roku. To se promítá i v dodávkách vozů k prodejcům, kde na ně lidé čekají řadu měsíců i rok. Jednou z nejkratších dob dodání má elektrický vůz Enyaq iV a naopak za delší dobu lze pořídit oblíbenou Octavii nebo Kodiaq. Škoda potvrzuje, že model Enyaq je nyní pro ně společně s novou Fabií prioritou. A to i kvůli přísným emisním normám.
Čipový hladomor velmi tvrdě zasáhl automobilky, které komponenty potřebují k montáži vozů. Jejich nedostatek však omezuje i jakoukoliv elektroniku, která je na čipech závislá jako automobily. Škoda Auto proto zastavila výrobu nových vozů do té doby, dokud se jí nepodaří dodávky čipů vyřešit. Prodejci tak nyní prodávají nové vozy se značným zpožděním, a zákazníkům tak v mnoha případech nemohou dát jasnou záruku, kdy vůz obdrží.
Na nové vozy se tak čeká i řadu měsíců. Dřívější informace hovořily o tom, že na dodání elektrického SUV Enyaq iV se čeká okolo dvou měsíců, zatímco u SUV Kodiaq okolo devíti měsíců. Oba modely jsou navíc v nepoměru, jaký je o ně zájem. To samé platí u nové Octavie, po které se zákazníci velmi často ptají. V prodejně Auto Jarov je pak podle informací na stránkách dodání modelu Enyaq do konce letošního roku. Octavie se spalovacími motory jsou však k dostání až v polovině příštího roku.
Společnost Škoda Auto přiznává, že modely Eniaq a Fabia jsou nyní pro ně prioritou. V minulosti to uvedl i šéf Škody Thomas Schäfer. Pro Echo24 to potvrdil mluvčí společnosti Pavel Jína. „Enyaq je pro nás v tuto chvíli důležitější jak z hlediska emisních limitů, tak i vzhledem k tomu, že se jedná o nová auta a elektromobilita je pro nás důležitá. Zároveň má také vysokou prioritu Fabia jako nově přicházející auto na trh,“ řekl pro Echo24 Jína.
Automobilky se totiž potýkají s přísnou evropskou emisní normou. Evropská unie totiž automobilky tlačí do snižování emisí a ty pak musejí platit velké pokuty, pokud nevyrobí daný podíl elektromobilů. To je známé i pod pojmem uhlíková daň. Automobilka tak má v rámci své nabídky stanovený průměr emisí oxidu uhličitého, do kterého se musí vejít. Výpočet vychází z emisního průměru a každý gram navíc vypuštěný nad limit znamená, že automobilka musí za každé auto zaplatit 95 eur pokutu.
I proto automobilky tlačí do popředí svého zájmu své automobily na elektřinu. Škoda Auto ale odmítá, že by využívala čipy přednostně do svého elektrického vozu.
Jína také odmítá, že by se u modelu Enyaq nejednalo v celkovém kontextu o méně oblíbený vůz. I když o něj na českém trhu není zájem, v ostatních zemích evidují vyšší poptávku. „Celosvětově evidujeme 70 tisíc objednávek,“ řekl dále Jína. „Kvůli výpadkům v dodávkách dílů se nedaří dokončovat vozy a bohužel se dodací lhůty prodlužují. Mohou se lišit podle jednotlivých výbav a motorizací a situace se velmi dynamicky mění. Pro zákazníky je také u autorizovaných prodejců Škoda připraveno přes 2000 nových skladových vozů. Přes 4000 certifikovaných ojetých vozů včetně zánovních pak nabízí program Škoda Plus,“ dodal pro Echo24 Jína.