1 Babišovi vadí zprávy o StB

Nelžete o mně a StB, varuje Babiš veřejnoprávní média. Hrozí odvetou

, NOVÉ

Témata: , , , ,

Premiér v demisi Andrej Babiš se opřel do České televize, Českého rozhlasu, České tiskové kanceláře a dalších médií, protože podle něj lžou. Vadí mu informování o nedávném rozhodnutí slovenského soudu v obnoveném líčení, který zamítl Babišovu žalobu, že je neoprávněně veden v archivních svazcích StB jako agent. Na média hodlá podat žalobu, stejně tak se chce soudit s bývalým příslušníkem StB Jánem Sarkocym, který nedávno řekl, že Babiš od začátku s StB spolupracoval vědomě. Podle Babiše se jedná o podvodníka, který jeho advokátovi před pěti lety nabízel, že bude svědčit v Babišův prospěch.

Babiš ve videu zdůrazňuje, že se nejedná o útok na veřejnoprávní média, ale o výzvu. „Výzva, a taky prosba, aby novináři a politici nelhali o mém soudním sporu o obvinění ze spolupráce z StB, které je, jak určitě víte, nepravdivé,“ píše se k videu na Facebooku Andreje Babiše. Česká televize a Česká tisková kancelář podle něj věří podvodníkovi Jánu Sarkocymu, bývalému členovi StB. „Teď, aby se pokračovalo v kampani na Babiše, tak se tady objevil nějaký estébák. Česká televize a ČTK věří tomuto estébákovi, tomuto podvodníkovi, který údajně seděl v base jeden a půl roku za podvod, který tvrdí, že šéf labouristů Corbyn bral peníze,“ rozčiluje se ve videu Babiš. V úvodní pasáži zmiňuje i Český rozhlas.

Podle Babiše Sarkocy pomáhal někdejšímu slovenskému předsedovi vlády Vladimíru Mečiarovi bojovat proti prezidentovi Michalu Kováčovi. „Tvrdí, že mě zná, v životě jsem ho neviděl,“ říká Babiš na videu. „Tenhle podvodník přišel za mým advokátem před pěti lety, když začínal soud, a nabízel se, že bude svědčit v prospěch Babiše a dokonce že zařídí soud. Vyrazil s ním dveře,“ dodal. 

Předseda hnutí ANO řekl, že Sarkocyho bude žalovat stejně tak jako média, která podle něj v tomto případě lžou. Na konci videa opět zopakoval, že se bude soudit celý život, protože nikdy nic nepodepsal a odmítá, že by kdy byl agentem StB. 

Podle archivních dokumentů Sarkocy v letech 1980-1984 pracoval na oblastním odboru StB v Bratislavě, později v zahraniční kontrarozvědce a také jako diplomat v Londýně. Na rozdíl od svých někdejších kolegů v StB Sarkocy nevypovídal před bratislavským soudem, u kterého se Babiš domáhal verdiktu, že je evidován v archivních svazcích StB jako její agent neoprávněně.

Soudy kvůli evidenci u StB

Bratislavský krajský soud v obnoveném líčení minulý týden zamítl žalobu českého premiéra, že je neoprávněně veden v archivních svazcích někdejší československé tajné policie StB jako agent. Soud tak učinil v souladu s loňským verdiktem ústavního soudu, který mu případ vrátil k opětovnému projednání kromě jiného z důvodu, že žalovanou stranou ve sporu neměl být slovenský Ústav paměti národa (ÚPN). 

Soudci bratislavského soudu byli vázáni rozhodnutím ústavního soudu. Ten ve svém verdiktu z října minulého roku kromě jiného uvedl, že žalovanou stranou ve sporech o evidenci osob v dokumentech StB nemá být ÚPN, který na Slovensku například spravuje archivní svazky StB a který je obdobou českého Ústavu pro studium totalitních režimů. Ústavní soud ale neuvedl, kterou instituci na Slovensku by měly žalovat osoby, jež se domáhají neoprávněnosti své evidence v archivních materiálech StB.

Ústavní soud také konstatoval, že slovenské soudy rozsudky chybně založily na svědectví bývalých příslušníků StB, kteří v líčení před okresním a krajským soudem nebyli zproštěni mlčenlivosti. Zpochybnil také věrohodnost těchto svědků, kteří vypověděli ve prospěch Babiše a jejich výpovědi byly klíčové v původním líčení.

Předseda Rady ČTK je Augustin z ANO

Hrozba politiků veřejnoprávním médiím nemusí být planá, protože sněmovna rozhoduje o obsazení mediálních rad. Například v pondělí si radní zvolili za nového předsedu Rady ČTK dosavadního místopředsedu Miroslava Augustina, který tak nahradil Tomáše Mrázka. Mrázek byl členem rady ČTK od roku 2013 a byl nominovaný za ODS.

Augustin je členem Rady ČTK za ANO od roku 2014, funkční období mu skončí 20. června 2019. V současnosti působí jako externí spolupracovník sportovní redakce Českého rozhlasu. Do rozhlasu nastoupil po absolvování Právnické fakulty Univerzity Karlovy v roce 1985 a až na krátkou přestávku v České televizi v roce 1991 tam pracoval do roku 1998. Od 1. ledna 1993 do března 1998 rozhlasovou sportovní redakci vedl. Na konci roku 2015 kandidoval na generálního ředitele Českého rozhlasu.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také: Babišův vzkaz ČSSD: Povládnu já, můžete dodat náměstky a odborníky

Z nového čísla Nakonec zvýší daně. Babišovi došly zdroje, přesto občanům dál slibuje miliardy

Echo týdne: Trump, Petříček a sníh ● Komentář: Vysoké mzdy zastavily průmysl ● Svět: Pekelný festival v Karibiku ● Recenze: Z časů, kdy to měli rádi horké

Rozpadají se nám těla i duše Neumíme lidi vracet do života, říká Pavel Kolář
Zelená školačka Kdo podnítil mezinárodní hnutí záškoláků?
,

Vážení čtenáři,
internetový deník Echo24 se rozhodl změnit podobu čtenářských diskuzí pod texty, které na našich stránkách publikujeme. Diskuzí se nově mohou účastnit pouze ti čtenáři, kteří jsou přihlášení a kteří mají zaplacený nějaký typ předplatného. To si můžete pořídit již od 149 korun měsíčně zde.

K tomuto kroku jsme se rozhodli kvůli neúměrně velkému počtu diskutujících, kteří nerespektovali pravidla slušné diskuze, napadali ostatní diskutéry a podobně. Navíc používali i různé anonymizéry, které jim umožňovaly se do diskuze vrátit i poté, co jim redakce jejich účet zablokovala.

Kvůli malému počtu členů redakce nebylo v našich silách neustále procházet všechny diskuze a mazat urážlivé či jinak nevhodné příspěvky. Slušní diskutující jsou nadále na našich stránkách vítáni.