1 Zřícený most v Janově

Drama nekončí. Jeden z pilířů janovského mostu se naklání

, AKTULIZOVÁNO

Témata: , ,

Hasiči a místní policie ve středu varovali obyvatele ulice, která vede pod mostem, jehož část se v úterý zřítila, že jeden z pilířů mostu se naklání. Hrozí tak, že zbylá část stavby každým okamžikem spadne. Informuje o tom deník La Repubblica. Obyvatelé ulice Fillak byli evakuováni už v úterý a ve středu si ze svých domovů odnášeli jen osobní věci. Italský premiér Giuseppe Conte vyhlásil v regionu Ligurie na žádost místní správy 12měsíční výjimečný stav.

Hasiči zjišťují stabilitu pilíře. Mezitím bylo přerušeno odstraňování sutin a hledání mrtvých i přeživších v korytu řeky Poncevera, která vede pod mostem.

„Domy pod mostem nepůjde zachovat, protože (most) bude patrně stržen,“ upozornil janovský starosta Marco Bussi. „O evakuované se staráme, je to naše priorita. Dostanou nové bydlení. Bylo evakuováno 311 rodin,“ doplnil starosta.

Pád dálničního mostu v Janově na severu Itálie si vyžádal nejméně 39 mrtvých, shoduje se v bilanci většina médií. Janovský prokurátor Francesco Cozzi ve středu uvedl, že obětí je 42. Z výšky 45 metrů spadlo 35 osobních aut a několik kamionů.

Z výšky 45 metrů spadlo na 35 osobních aut i několik kamionů, včetně českého, jehož řidič přežil a podle českého ministerstva zahraničí není v ohrožení života.

Vláda žádá rezignaci vedení firmy

Italský premiér na tiskové konferenci oznámil, že úřady nebudou čekat až na ukončení trestního vyšetřování a brzy rozhodnou, zda správce dálničního úseku přijde o licenci. Firma se hájí, že své závazky vždy dodržovala.

„Zahájíme proces vedoucí ke zrušení koncese firmě Autostrade (per l‘Italia),“ řekl Conte. „Nemůžeme čekat na justici,“ dodal. Po odebrání licence už volal italský ministr dopravy Danilo Toninelli. Autostrade per l‘Italia prý nedostála svým závazkům vyplývajícím ze smlouvy o provozování Morandiho mostu. Toninelli také mluvil o pokutě, která by mohla dosáhnout až 150 milionů eur (3,9 miliardy Kč). Agentura Reuters s odvoláním na zdroje obeznámené se záležitostí uvedla, že dva nejvyšší činitelé Autostrade per l‘Italia se rezignaci brání.

„Vedení firmy Autostrade per l‘Italia musí nejprve odstoupit,“ napsal na faceboku ministr dopravy Danilo Toninelli. „Autostrade per l‘Italia nebyla schopna dostát svým závazkům, ketré vyplývají ze smlouvy o provozování této infrastruktury,“ řekl Toninelli v televizi RAI 1. Uvedl také, že svůj resort zmocnil, aby uplatnil sankce vyplývající ze smlouvy uzavřené se společností, tedy aby jí odebral koncesi a vymáhal finanční postih, který podle smlouvy může činit až 150 milionů eur.

Most „se nezřítil nešťastnou náhodou, ale protože nebyla provedena jeho údržba“, myslí si vicepremiér Luigi Di Maio, který je zároveň předsedou vládního Hnutí pěti hvězd (M5S). „Ti, kteří nesou zodpovědnost, mají jméno a příjmení, je to Autostrade per l‘Italia,“ uvedl Di Maio. „Celé roky se říká, že soukromníci dálnice spravují lépe než stát. A teď nám držitel jedné z největších koncesí v Evropě tvrdí, že most byl bezpečný a že jeho pádu nic nenasvědčovalo,“ dodal.

„(Společnost) Autostrade měla provést údržbu, ale neučinila tak. Vybírala jedno z nejdražších mýtných v Evropě a platila jedny z nejnižších daní, a navíc v Lucembursku. Společnost musí přijít o koncesi a zaplatit pokutu. Pokud se soukromý subjekt nedokáže postarat o dálnice, postará se o ně stát,“ uvedl Di Maio.

„Pohádka pro děti“

Jeho strana se ovšem po neštěstí nevyhnula kritice – někteří poslanci M5S v roce 2013 zpochybnili ambiciózní a nákladné opravy mostu jako plýtvání penězi. Dokument z roku 2013, v němž M5S hrozbu zřícení mostu přirovnává k „pohádce pro děti“, ve středu z webu hnutí zmizel, informoval list Politico.

Další vicepremiér a předseda euroskeptické Ligy a ministr vnitra v jedné osobě Matteo Salvini uvedl, že na popud vlády budou v celé zemi prověřeny stárnoucí mosty a tunely. Italská vláda musí podle něj vyčlenit více financí na infrastrukturu, a nebrat přitom v potaz rozpočtová pravidla Evropské unie.

„Měli bychom si položit otázku, zda respektování těchto (rozpočtových) pravidel je důležitější než bezpečnost italských občanů. Podle mého názoru to samozřejmě důležitější není,“ konstatoval ministr vnitra.

Zpravodajský server BBC upozornil, že zatímco v roce 2006 Itálie vyčlenila na silnice přes 14 miliard eur (359,7 miliardy Kč), po finanční krizi v roce 2008 částka klesla pod čtyři miliardy eur (102,8 miliardy Kč).

Čtěte také: Jen se to zhouplo a most šel k zemi. Čecha zachránily zapnuté pásy

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

,

Vážení čtenáři,
internetový deník Echo24 se rozhodl změnit podobu čtenářských diskuzí pod texty, které na našich stránkách publikujeme. Diskuzí se nově mohou účastnit pouze ti čtenáři, kteří jsou přihlášení a kteří mají zaplacený nějaký typ předplatného. To si můžete pořídit již od 149 korun měsíčně zde.

K tomuto kroku jsme se rozhodli kvůli neúměrně velkému počtu diskutujících, kteří nerespektovali pravidla slušné diskuze, napadali ostatní diskutéry a podobně. Navíc používali i různé anonymizéry, které jim umožňovaly se do diskuze vrátit i poté, co jim redakce jejich účet zablokovala.

Kvůli malému počtu členů redakce nebylo v našich silách neustále procházet všechny diskuze a mazat urážlivé či jinak nevhodné příspěvky. Slušní diskutující jsou nadále na našich stránkách vítáni.