Praha nebude měnit trasu pražského okruhu, odmítá primátor Hřib kritiku ministra
pražský vnější okruh
Přestože je pražský vnější okruh díky žádosti o zhodnocení vlivu na životní prostředí EIA zase o něco blíže realizaci, vyvolává neustále rozepře mezi Prahou a vládou. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) viní Prahu ze zdržování stavby, jelikož chce podle něj hlavní město vyhovět požadavku některých starostů na změnu trasy. Vedení metropole to však popírá.
„Panu primátorovi se nelíbí průtahy kolem Pražského okruhu. Mně také ne. Musím ale připomenout, že za ně může Praha a ne ministr dopravy. To městské části blokují severní část a magistrát jim nyní chce vyhovět změnou trasy mimo územní plán, což stavbu o roky odloží,“ uvedl ministr Kremlík na Twitteru.
Narážel tak na fakt, že některé městské části a obce by si přály přesunout okruh severněji do Středočeského kraje. „Magistrát se nechystá měnit trasu severní části pražského okruhu. Pražský okruh je velmi důležitý pro lepší dopravu v Praze i celém regionu. To je fakt, nikoliv otázka politických bodů,“ reagoval pro Echo24 Zdeněk Hřib.
Také náměstek pro dopravu Adam Scheinherr počítá se stávající trasou přes Suchdol. Stavbu však chtějí řešit takovým způsobem, aby příliš obce nezatěžovala. „Ze strany města se snažíme, aby okruh nebyl navrhován jako čistě dálniční stavba bez zohlednění okolí. Naopak, aby využíval nejnovějších technologií a možností projektování pro omezeni šíření hluku a emisí a tím snížení zátěže na dotčené obyvatele. Zároveň stavba musí být prostupná napříč pro pěší a cyklisty. Věřím, že takto docílíme snadnějšího prosazeni u dotčených městských částí a obcí,“ uvedl již dříve Scheinherr pro Echo24.
Hádka mezi Kremlíkem a Hřibem však na Twitteru pokračovala také o dalších částech okruhu. „Pane ministře, rozumím. Ale co tedy alespoň ta část mezi D1 a D11? O této části také slýcháváme dokola, a pořád se nekoplo do země. Máme slíbený rok 2021 – tak věřím v jeho dodržení. I minulá vláda tvrdila, že to je prioritní stavba, ale došlo k posunutí stavby,“ napsal Hřib.
I v tomhle však viděl Kremlík jako hlavního viníka zdržování hlavní město. „I tady je na tahu Praha. Momentálně čekáme na vydání územního rozhodnutí stavebním úřadem v Praze-Uhříněvsi. Praha také může v předstihu vykupovat pozemky mimo trvalý zábor pro realizaci zelených pásů. ŘSD je oprávněno zahájit výkupy až po vydání územního rozhodnutí,“ uvedl Kremlík.
Nakonec však navrhl smír. „Pane primátore, Pražský okruh je důležitější, než politické body. Navrhuji, abychom se potkali a vysvětlili si, co pro něj může udělat Praha a co ministr dopravy,“ dodal.
Úsek na severu Prahy zažádal o EIA
Více než osmikilometrový úsek 519, na který Ředitelství silnic a dálnic v uplynulém týdnu oficiálně zažádalo o EIA (posouzení vlivu na životní prostředí), má mít šest pruhů, tři mimoúrovňové křižovatky a 18 mostních staveb včetně mostu přes Vltavu. Kromě Suchdola a Březiněvsi stavba zasáhne do městských částí Praha 8, Dolní Chabry, Ďáblice a do středočeské obce Zdiby. Proces EIA umožňuje předložit k posouzení více variant, čehož však ŘSD nevyužilo.
Z východu bude na úsek navazovat část okruhu mezi Ruzyní a Suchdolem, ke které ŘSD připravuje oznámení pro EIA a předpokládaný termín stavby je 2024/2025 až 2028/2029. Jako poslední by se měla začít stavět část z Březiněvsi na západ do Satalic, a to v roce 2025 nebo 2026.
Nejblíže zahájení je úsek 511 na jihovýchodě Prahy, u kterého nyní ŘSD ve spolupráci s magistrátem řeší výkupy pozemků. Ještě letos chce ředitelství získat územní rozhodnutí, podle optimistických odhadů by se mohlo začít stavět v příštím roce a hotovo by mohlo být v roce 2025.