Alfa Romeo 4C Spider: Velmi nedoceněný automobil
Alfa Romeo 4C Spider
Teplé počasí mi umožnilo sáhnout po automobilu bez střechy. Tentokrát jsem k výletu o délce 2700 km vybral jedno z nejúžasnějších aut, které se vyrábí – Alfu Romeo 4C Spider. Pokud tento vůz dosud unikal vaší pozornosti, je nejvyšší čas to změnit.
Co je Alfa Romeo 4C? Jednoduše řečeno velmi zajímavý, jedinečný vůz s motorem uprostřed, který italská automobilka z Milána začala vyrábět v roce 2013. Původně počítala s plánem výroby až 3500 kusů ročně, v současné době vzniká za dvanáct měsíců kolem 1000 kusů. Po delší době jde o první sériově vyráběnou Alfu Romeo, která je k dispozici i pro americký trh.
Jak je zřejmé z fotografií, jde o velmi výjimečný vůz. Kromě sportovních tvarů je totiž jedinečný zejména tím, že základem je karbonová centrální část, kterou vyvinula sama automobilka. Vpředu i vzadu jí doplňují pomocné rámy vyrobené hlavně z hliníku. Zcela specificky montovaný motor s kovanými vložkami válců je umístěn mezi nápravami uprostřed napříč. Vnější panely karoserie jsou vyrobeny z kompozitu (SMC neboli Sheet Moulding Compound), který je o 20 % lehčí než ocel. Pevnost je srovnatelná s ocelí a lepší než u hliníku.
Cílem všech těchto opatření je nízké těžiště a samozřejmě co nejnižší hmotnost celého automobilu. Dvoumístné 4C Spider váží pouze 980 kg, což je ve světě sériově vyráběných modelů jedinečná hodnota (o něco méně váží pouze Lotusy Elise s motory Toyota). Díky nízké hmotnosti dokáže 4C i s motorem 1,75 litru (vybaveným přímým vstřikováním a turbodmychadlem) překvapit dynamickými vlastnostmi – zrychlení na stovku zabere pouze 4,5 s a maximální rychlost činí 257 km/h. Abych Alfu Romeo 4C pořádně otestoval, vymyslel jsem dlouhý výlet, kterým jsem chtěl společně s fotografem dokázat, že s malým sportovním autem se dá cestovat i na dlouhé vzdálenosti – a že je to zábava. Během tří dnů jsme najeli 2700 km z Česka přes Německo, Rakousko do Itálie (do krásného muzea Alfa Romeo v Arese) a poté přes Monte Carlo, Švýcarsko a Lichtenštejnsko zpět domů. Celá cesta byla pojata jako pocta automobilce Alfa Romeo, která v současné době zažívá renesanci a postupně buduje nové úspěšné modely. Nás teď ale nejvíc zajímá zmíněné 4C.
Už nyní je asi všem jasné, že tohle není test praktických vlastností vozu a že ani není cílem přesvědčit většinu z vás, že si musí koupit malé auto, které navíc ani nemá pevnou střechu. Spíš je to o tom, že značka Alfa Romeo stále vzbuzuje emoce a radost, kterou u jiných značek budete hledat jen těžko. A také o italské povaze, protože když to vezmu kolem a kolem, mohou to být pouze Italové, kteří se rozhodnou vyvinout malý (a drahý) karbonový sporťák v momentě, kdy prodávají jen Mito a Giulietu – a navíc nepříliš úspěšně. Dnes už je situace jiná, na trhu je Giulie a Stelvio a chystají se nové modely, ale stejně – Italům patří respekt za to, že se do 4C pustili. V rámci produktové nabídky výrobců automobilů je totiž jedinečným počinem.
Napovídají už tvary
O tom, že 4C je puristické auto, jehož jediným záměrem je vás neustále bavit, napovídají už tvary. Pokud se ale zajímáte víc, zjistíte, že 4C například nemá ani posilovač řízení. V praxi to znamená, že malý Spider musíte skutečně držet oběma rukama, a to víceméně neustále. Podle mého tento fakt přispívá k bezpečnosti jízdy, protože se při ní prostě nemůžete nechat rušit a musíte se na přesné a rychlé řízení soustředit. Obě ruce na volantu… V autě je také celkem hluk, takže rádio Alpine je zcela zbytečnou záležitostí. Jízda bez střechy (plátěná střecha s výztuhami se dá během dvou minut – po získání praxe – složit a uložit do kufru) je možná pouze v rychlostech pod 130 km/h, pak už je v autě výrazný hluk. Může za to zejména fakt, že 4C vzniklo původně jako kupé. Usedáte velmi nízko, v podstatě cítíte asfalt pod sebou. Během prvních kilometrů budete chtít zjistit pouze to, jak nízký je podvozek a zdali zvládnete retardéry a nerovnosti. Nemusíte se bát, díky krátkým převisům si 4C počíná nečekaně dobře – za celou dobu jsme nikde neškrtli. Duši z vás nevytřese, ale cestu musíte neustále sledovat. Dírám se vyhýbáte prostě z respektu k technice. Velmi pokročilý podvozek s dvojitými lichoběžníky vpředu pracuje velmi schopně za všech okolností, řízení vás neustále zásobuje informacemi o dění pod předními koly a vy se můžete konečně zaměřit na motor a převodovku.
Z dynamiky a zvuku budete nadšeni. 4C je hlučná, prská a řve v jakémkoli režimu. Jenže to není agresivní projev, ale radost rozdávající touha po rychlosti a svobodě. Motor se nadechuje velmi rychle a táhne až 6000/min, kde nabízí vrcholných 240 koní. Ve městě se dá jezdit i relativně tiše, pokud nebudete motor zbytečně dráždit. Dvouspojková převodovka funguje naprosto nerušivě – v normálním režimu řadí jemně, dynamický modus znamená mírné škubnutí vozem. Její rychlost je zcela kompatibilní se zbytkem vozidla.
Jízdní vlastnosti odpovídají koncepci. 4C není auto pro začátečníky, vyžaduje pevnou ruku, ale odvděčí se nezapomenutelnými zážitky. Umí jezdit smykem, ale díky výrazné trakci je určena hlavně pro rychlou jízdu zatáčkami a držení správné stopy. V takových momentech se vám zpotí dlaně a vy se začnete samovolně usmívat. Zažili jsme všemožné jízdní situace a někdy jezdili skutečně rychle (na německých dálnicích hodně přes 200 km/h), a vždy nás překvapilo, jak sebevědomě vůz funguje a jak rychle reaguje. Tady a na brzdách (mimochodem, mechanicky dokonalých a výjimečně účinných bez vadnutí) se ukazuje nízká hmotnost, která je zásadní. Další výhodou je, že Alfa Romeo vzbuzuje emoce všude, kde se ukáže – a vždy jsou pozitivní.
Instantní klasika
Po 2700 km jsme dosáhli spotřeby 9,5 l/100 km, což je vzhledem k dynamické povaze našeho výletu, obsahujícího i zábavné výjezdy horských pasů, krásná hodnota. Kromě nadšení a radosti jsme objevili i určité nedostatky – například středový tunel by místo nefunkčních držáků na pití mohl mít zamykatelnou schránku. Ve finále jsem našel pouze drobnosti, které vozu odpustíte, jakmile znovu nastartujete.
Testovaná Alfa Romeo 4C poznala snad všechny české okruhy (v rukách novinářů) a v současné době má najeto přes 53 tisíc km. Vše zvládla pouze s výměnami pneumatik, brzd a oleje a nyní je na prodej. Nový model 4C se samozřejmě stále prodává a stojí kolem 2 milionů Kč. Pokud si 4C ideálně naspecifikujete, vyjde vás na 2,4 milionu Kč. Vzhledem k jedinečnosti vozu a jeho investičnímu potenciálu do budoucna je to dobrá nabídka. 4C je instantní klasika. Zatím nedoceněná, ale s velkými možnosti v blízké budoucnosti. Nebojte se čtyřválce, dynamika je strhující, jízdní vlastnosti ryzí a celkový sexy styl návykový. Tohle je přesně to auto, se kterým se seznámíte, začne se vám o něm zdát a brzdy zjistíte, že ho nutně potřebujete. A tak to má být.
Vůz byl navržen v Centro Stile Alfa Romeo a vyvinut Alfou Romeo. Karoserie je tvořena centrální karbonovou částí s hliníkovými pomocnými rámy vpředu a vzadu. Centrální část vyrábí společnost TTA (Tecno Tessile Adler), části z uhlíkových vláken jsou řezány pomocí CNC technologie. Celé uhlíkové šasi vozu váží sotva 65 kg. Celková hmotnost včetně hliníkových rámů a držáků motoru váží 107 kg. Pohon zadních kol zajišťuje hliníkový řadový čtyřtaktní kapalinou chlazený čtyřválec 1750 TBi o hmotnosti 133,8 kg, který má kované vložky válců o tloušťce 1 mm, rozvod DOHC, 4 ventily na válec, variabilní časování ventilů CVVT, přímé vstřikování paliva, turbodmychadlo, mezichladič stlačeného vzduchu, klikovou hřídel s osmi protizávažími, třícestný katalyzátor a lambdu sondu. Přenos síly zajišťuje dvouspojková převodovka Fiat Powertrain Technologies TCT se třemi hřídelemi, uložená napříč vedle motoru a obsahující specifický diferenciál umístěný přímo v převodovce.
Plusy:
Jízdní vlastnosti, styl, motor, převodovka, investiční tip.
Minusy:
Odkládací prostory, hlučnost, způsobuje závislost.
Verdikt:
Jedinečná Alfa Romeo 4C je vůz, který uchvátí každého, kdo chce při jízdě zažívat emoce a radovat se z jízdy. Vypadá úchvatně, stojí normální peníze, a přesto uniká zájmu. Její jedinečnost tkví v technice, ale i funkčnosti. Během dlouhé jízdy jsem se ujistil, že se mám tu čest s jedním z nejvíce neprávem opomíjených sportovních modelů současnosti. Zkuste si domluvit testovací jízdu a pochopíte. Pokud už jste na vážkách, kupte ji. Už za pár let po skončení produkce ji prodáte minimálně za stejné peníze. Jedinečnost je totiž čím dál vzácnější a dražší.