Škoda Fabia Monte Carlo. Velký posun vpřed
TEST AUT
Čtvrtá generace modelu Fabia je na trhu teprve rok. Je nabízena pouze s benzinovými motory a jako ideální se jeví opepřená verze Monte Carlo s litrovým motorem. Proč?
Škoda Fabia aktuální generace stojí na platformě MQB podobně jako například VW Polo nebo Seat Ibiza. Dlouhodobě patří do třídy malých vozů hlavně do města, ovšem v domácím prostředí je schopná plnit víc rolí. K praktičnosti přispívá například fakt, že mezigeneračně povyrostla a má i výrazně větší zavazadlový prostor (nyní 380 litrů).
Designově se přiblížila aktuální generaci Škody Octavie – její tvary jsou ostře řezané, ale současně ne příliš komplikované, což kvitujeme s povděkem. Proti například druhé generaci, která byla velmi úzká, tu stojí proporčně vyvážený vůz s dostatečným prostorem pro posádku. Karoserie měří na šířku 1780 mm (se zpětnými zrcátky dokonce 1954 mm), což znamená, že příčně je uvnitř dost prostoru a posádka se pocitově „nemačká“ (vpředu 1428 mm, vzadu 1411 mm). Pochvalu zaslouží jednoduchý a přehledný koncept ovládání, dokonce i pokročilý infotainment má dobrou grafiku a funguje rychle a plynule. Velkou chválu adresujeme výrobci za sportovní sedadla nejvyšší výbavy Monte Carlo – taková by měly mít ideálně všechny verze. Oceňujeme zachování tlačítek (vypínání start-stop či dobře vyřešené ovladače na volantu) a taktéž možnost mechanického ovládání klimatizace a topení.
Pod kapotu nové fabie se montuje několik motorů – základem je litrová jednotka MPI, která ale není k dispozici pro vrcholné Monte Carlo. To lze pořídit s litrovým turbomotorem TSI s výkonem 110 koní, spojeným buď se šestistupňovým manuálem, nebo se sedmistupňovým DSG. Nejsilnějším motorem je pak čtyřválec 1.5 TSI s výkonem 150 koní, spojený výhradně s převodovkou DSG.
Ním se dost zamlouvala kombinace motoru o výkonu 110 HP a manuálu (dokonce nechyběla manuální ruční brzda!). Vůz je s ním dostatečně svižný, rozjede se až za hranici 200 km/h a přitom je příjemně lehkonohý. Jízda byla milým překvapením, a to zejména na kvalitním povrchu. Příčné nerovnosti jsou na 17palcových příplatkových kolech trochu znát občasným rázem do interiéru. Zato motor se chová velmi kultivovaně, je dobře odhlučněn a dostatečně táhne od nějakých 3000 otáček za minutu až k 6000 otáček. Příjemná jednotka, přesné řazení a slušně nastavené řízení zajišťují vozidlu s hmotností necelých 1,2 tuny obratnost a svižnost. Skutečně fajn svezení!
Spotřeba hodně souvisí s chutí využívat plný potenciál tříválce. Krátkodobě vystoupala i nad 10 litrů na 100 km při intenzivním okreskovém testu, ale umí se držet kolem 6 litrů na 100 km a výjimečně i méně (automobilka slibuje 5 litrů). Při dálničních rychlostech nás potěšila úroveň odhlučnění, při jízdě ve městě zase kvalitní couvací kamera i slušný přehled o okolí. Celkově jsme si rychle a přirozeně zvykli na celé auto, takže nám vlastně ničím vyloženě nevadilo – tedy snad kromě systému držení v pruzích, ten je tradičně nutné vypínat (součást Travel Assistu za 36 500 Kč) v menu.
Nová Fabia je dobré auto. Není odfláknutá, je dobře vymyšlená, má prima nabídku motorů (chybí nám jen možnost 1.5 TSI s manuálem, ale třeba se dočkáme…) a jezdí příjemně. Je jasné, že většina zájemců se rozhodne pro nižší výbavu Ambition nebo Style, ale Monte Carlo se stylovými doplňky stojí za to.
A cena? Základní Fabia Ambition s motorem 1.0 MPI (80 koní) začíná na 349 900 Kč, Monte Carlo začíná na ceně 419 900 Kč za testovanou verzi s manuálem s litrovým turbomotorem. Vrcholná verze stojí 544 900 Kč. Příplatků je sice dost, ale když je chytře a logicky nakonfigurujete, můžete mít hezké auto cca za půl milionu Kč. Litrový motor s výkonem 110 k a 200 Nm točivého momentu bohatě stačí, jízdní vlastnosti jsou sebejisté a interiér se hodně posunul. Kombi nebude, ale prostorný hatchback plný chytrých detailů bohatě postačí i pro rodinné cestování.
Plusy:
Jízdní vlastnosti, odhlučnění motoru, prostornost.
Minusy:
Některé plasty v interiéru, tlumení příčných nerovností.