Peklo na německých kolejích
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
ROZKOL VE SNĚMOVNĚ
Páteční jednání Poslanecké sněmovny se proměnilo v jedno z nejvyhrocenějších za poslední měsíce. Předseda hnutí ANO Andrej Babiš ve svém projevu ostře ...
Současná německá vláda, ve které po mnoho letech poprvé zasedají Zelení, se rozhodla ke gestu, kterému by se v případě jiných politických konstelací zcela určitě říkalo „populistické“: snížit v červenci a srpnu cenu měsíční předplatní jízdenky na místní dopravu (regionální vlaky, autobusy a tramvaje) na pouhých 9 eur. To by bylo levné i v Čechách, při kupní síle typického Němce je to pak úplně směšná cena.
U Němců se vzápětí inspirovala španělská vláda, která je ještě progresivnějšího střihu (schází v ní ekvivalent německé FDP). Od září budou určité vlaky ve Španělsku úplně zdarma, a to minimálně do konce roku. Jsem upřímně zvědav, kdo další ještě na tento vagon bezuzdných slev naskočí…
Prozatímní německé výsledky nevypadají až tak růžově. V novinách se přemnožily titulky jako „Schienen-Hölle“ (peklo na kolejích) nebo „9-Euro-Chaos“. Zájem o extrémně lacinou službu samozřejmě masivně vzrostl a důsledkem jsou narvané vlaky, do kterých se už po cestě nevejdou další cestující, ve kterých je nemožné přepravovat jízdní kola (na německých rovinách v létě populární způsob přepravy), jež nabírají nezvyklá zpoždění kvůli poruchám způsobeným přetížením atd. Namačkané masy zpocených lidí si v tropických teplotách navzájem „smrdí pod nosem“, a nedejbože aby v soupravě vypadla klimatizace. Zvláště na turisticky populárních trasách šla kvalita drážní dopravy výrazně dolů, jistě k velké radosti všech místních obyvatel, kteří ji až dosud využívali k nezbytnému dojíždění do práce nebo do města.
Kdyby podobný druh debaklu zorganizovala, dejme tomu, Le Penová, liberální noviny celého světa by se jí posmívaly za to, jak je hloupá, nevzdělaná a nevidí si na špičku nosu. Přepravní kapacitu železnice přece nelze navýšit nějakým stalinským befelem přes noc: k přepravě náhle nafouklých mas cestujících bylo by potřeba odněkud vyčarovat nové strojvedoucí a průvodčí, také nové soupravy a na mnoha místech i nové koleje, protože mnohé železniční uzly jsou přetížené už teď.
Nejedna železniční stanice by v případě většího vytížení potřebovala zásadní modernizaci: více nástupištních hran, více informačních tabulí, více podchodů, více východů, ba i více záchodů… Téměř všechno v moderním světě je navrženo pro určitou míru využití, a vevalí-li se do takové budovy třikrát početnější dav, než na jaký je dimenzována, nastane tisíc nepříjemných problémů. A stejně tak potom v těch samotných vlacích, které mají sice na štítku napsáno, že se do nich vejde až 4–5 stojících lidí na metr čtvereční, ale v praxi se s tím maximálním vytížením zase tolik nepočítalo nebo jen v krátkých špičkách.
No, naštěstí toto velké plácnutí do vody nezorganizovali žádní hlupáci s „vysokou školou života“, ale politici zvolení velkoměstskými voliči s vysokoškolským vzděláním z řádných a staroslavných univerzit. Těm se to musí odpustit; mysleli to přece dobře, s klimatem i s cestujícími. Už se těším na to, jakým způsobem přeorají fungování světa příště a jestli výsledkem bude jen dopravní chaos, nebo třeba i hlad.