1 podnikání senátora Valenty

Horký brambor Valenta. Úřady si jej přehazují kvůli možnému střetu zájmů

, NOVÉ

Témata: , , , , ,

Úřad, který prověří podezření na střet zájmů senátora Iva Valenty (za Soukromníky), vybere ministerstvo spravedlnosti. Podnět organizace Transparency International (TI), že Valenta prostřednictvím jiných společností ovládá regionální televizi TV Brno 1, postoupil zlínský magistrát na krajský úřad a hejtmanství ho předalo ministerstvu. Valenta je zastupitelem Zlína i Zlínského kraje, proto jeho údajný střet zájmů nemůže řešit zlínská radnice ani kraj, napsal v pátek server Aktuálně.cz.

Podle ministerstva spravedlnosti postupoval kraj správně. „Pokud organizace Transparency International podala podnět k prověření Magistrátu statutárního města Zlín, je tento úřad z projednávání věci vyloučen, protože odvolacím orgánem by v daném případě byl Krajský úřad Zlínského kraje, kde senátor Valenta působí jako zastupitel. Ze stejného důvodu ve věci nemůže činit žádné procesní úkony ani samotný Krajský úřad Zlínského kraje,“ cituje server Martina Bačkovského z tiskového oddělení ministerstva spravedlnosti.

Podle ministerstva případ zřejmě dostane k projednání některý z městských úřadů v sousedství Zlínského kraje. „Standardně pověřujeme ten obecní úřad obce s rozšířenou působností v jiném kraji, který je nejblíže místu trvalého pobytu daného veřejného funkcionáře,“ řekl Bačkovský. Nejbližší úřad se podle něj vybírá kvůli hospodárnosti.

Valenta podle TI ovládá brněnskou regionální televizi TV Brno 1 prostřednictvím českých a kyperských firem, což dokládá potvrzeními kyperského ministerstva obchodu a výpisy z českého obchodního rejstříku. TI je přesvědčena, že se tím Valenta provinil proti českému zákonu o střetu zájmů, který zakazuje veřejným funkcionářům osobně ovládat firmy provozující rozhlas, televizi nebo vydávající noviny.

Politikovi hrozí v přestupkovém řízení pokuta do 250 tisíc korun. Senátor odmítá, že by zákon o střetu zájmů porušoval. Podotýká, že své politické funkce ve zlínském krajském i městském zastupitelstvu vykonával jako neuvolněný, tedy neplacený člen.

Valenta se také chystá začátkem letoška své podnikání převést do svěřenského fondu. Patří mu mimo jiné loterijní společnost Synot Tip či 70procentní podíl ve společnosti Our Media, pod kterou spadá nejen TV Brno 1, ale i televize Praha TV, portál Parlamentní Listy či slovenský deník Pravda a web Pravda.sk. Na vlastnictví internetových serverů se ovšem zákon o střetu zájmů nevztahuje.

TI podala podobný podnět i na premiéra Andreje Babiše (ANO) kvůli údajnému ovládání médií ve skupině Mafra. Zabývá se jím městský úřad v Černošicích u Prahy, rozhodnutí předpokládá do 26. ledna. Babiš svůj majetek převedl do svěřenských fondů již v únoru 2017. Podle svého názoru tím dostál povinnostem vyplývajícím ze zákona o střetu zájmů.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také: Ve střetu zájmů je podle Transparency International i senátor Valenta

,

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.