Nová fáze existence Echa

EDITORIAL

Nová fáze existence Echa
V září si Echo nechalo udělat rozsáhlý reprezentativní průzkum mezi čtenáři a předplatiteli, kteří na prvním místě oceňovali jeho nezávislost a serióznost. Na snímku členové redakce Echa. Foto: Jan Zatorsky
Komentáře

Dalibor Balšínek

Vydavatelství Echo Media a jeho tituly Echo24, Týdeník Echo a EchoPrime se dostávají do nové, přelomové fáze své existence. Přichází s ojedinělým a novátorským projektem, kdy každý předplatitel, který si koupí roční předplatné balíčku Echo Komplet, získá nárok na jednu akcii vydavatelství a stane se právoplatným akcionářem vydavatelství. Duchovním otcem projektu je hlavní investor a nyní rozhodující akcionář vydavatelství Rudolf Ovčaří.

„Tak jsem poslední zhruba rok přemýšlel, jestli by se pro Echo, a pak třeba i pro další média, nedal vymyslet třetí způsob, jak se dostat k trvalým příjmům. Jde o to, aby nebyly neustálé starosti s penězi, aby menší, vyhraněné médium jako Echo nebylo neustále na hraně. Odtud myšlenka vtáhnout čtenáře zpátky do odpovědnosti za svobodu slova,“ říká v rozhovoru Rudolf Ovčaří, kde také rozvádí celou myšlenku projektu.

Za účelem podpory svobody slova Rudolf Ovčaří před časem založil nadaci, která projekt podporuje a stane se 51procentním majitelem vydavatelství Echo Media a bude mít k dispozici více než 100 tisíc kusů akcií vydavatelství a bude je rozdávat každému, kdo si pořídí roční předplatné Echo Komplet. Projekt je plánován jako dlouhodobý, tzn., že pokud si předplatitel obnoví předplatné, bude mít nárok na další akcii; akcie se budou vydávat do jejich úplného rozdání. Jedna akcie bude mít spíš symbolickou hodnotu, ale akcionáři bude dávat plnohodnotná práva včetně účasti na valné hromadě vydavatelství.

Tento krok je také reakcí na složitou ekonomickou situaci médií, která se potýkají s poklesem inzertních příjmů z tištěné inzerce a nízkými cenami internetové reklamy, jejich většinu na všech trzích shrábne Google a Facebook. Google se sice dostává pod tlak nejen v Americe, ale i v zemích Evropské unie a dříve nebo později bude muset vrátit něco, co si bere, ale tento proces může ještě nějaký čas trvat. Výsledkem změn obchodního modelu a oslabení tradičních médií jsou také změny ve vlastnictví médií, kdy klasičtí vydavatelé prodali své tituly velkým korporacím nebo oligarchickým strukturám.

Foto: Týdeník Echo

Většina seriózních médií, která odolala nájezdu nových vlastníků a nových mediálních projektů, je tak odkázána na ochotu svých čtenářů platit za obsah, podporu nadací nebo sponzorské dary. Ideální je samozřejmě ekonomická nezávislost médií, jedině tak dostanou oporu pro nezávislé vystupování a zaslouží si kredit čtenářů. To se Echu zdá se daří, protože v září si nechalo udělat rozsáhlý reprezentativní průzkum mezi čtenáři a předplatiteli, kteří na prvním místě oceňovali nezávislost a serióznost Echa.

Radost nám udělalo, že naši čtenáři jsou nároční a vzdělaní lidé, mezi předplatiteli máme 72 % čtenářů s vysokoškolským vzděláním. Ti nám poslali vzkaz, že s Týdeníkem Echo jsou spokojeni, a vyzývají nás, aby se Echo neměnilo a zůstalo takové, jaké je. To nejpodstatnější z průzkumu najdete také v tomto vydání. My věříme, že nám předplatitelé budou přibývat i díky této novátorské akci s nabídkou malého vlastnického podílu na vydavatelství.