Pocta Peteru Vajdovi, zakladateli deníku SME. V Praze se vystavuje jeho umělecká sbírka
Výstava významného podnikatele
Pražské Museum Kampa od soboty otevírá výstavu ze sbírky Petera Vajdy, významného slovenského podnikatele, zakladatele a spolumajitele deníku SME, jenž se zasloužil o demokracii a svobodnou žurnalistiku na Slovensku. Vajda zemřel v říjnu minulého roku. Výstava nazvaná Hommage à Peter Vajda uvádí výběr asi padesátky děl českých a slovenských umělců, kteří v období normalizace tvořili mimo oficiální socialistickou sféru, řekla deníku Echo24 Vajdova dcera, kunsthistorička Alexandra Šlosarčíková.
Výstava je rozvržená do čtyř místností, které představují čtyři hlavní výtvarné myšlenkové proudy období od 60. do 80. let minulého století. „Není to dělané chronologicky, jsou vzatá ta nejcharakterističtější díla různých umělců a jsou uspořádána podle tvůrčích směrů. Mezi ně patří nová figurace nebo geometrie,“ přiblížila deníku Echo24 podobu výstavy Šlosarčíková.
Většinu z vystavovaných děl tvoří malby. „V tomto období nicméně byly také velice výrazné i sochařství a tvorba předmětů. Jeden z nejvýraznějších umělců celého Československa v té době, Milan Dobeš, tady má takový zvláštní světelný objekt. Jsou tu taky záznamy z performancí a akcí, které byly v 60. letech byly důležitou součástí společenského života,“ upřesnila Vajdova dcera, koordinátorka výstavy. Vedle Dobešovy tvorby návštěvníci uvidí díla slovenského sochaře, malíře a grafika Jozefa Jankoviče, slovenského malíře Milana Paštéky, Igora Minárika, který se věnuje malbám a asamblážím, či umělce Júlia Kolera.
Peter Vajda byl jedním z prvních sběratelů na území bývalého Československa a prvním na Slovensku, který založil korporátní uměleckou sbírku. Shromáždil také jednu z největších nestátních sbírek slovenského umění. „Můj otec se o umění velice zajímal už od mládí. Vždy jezdíval k různým umělcům do ateliérů, povídal si s nimi a objevoval jejich tvůrčí procesy,“ uvedla o Vajdovi Šlosarčíková. „Za socialismu bylo ale sbírat poněkud těžké, protože i když se dostal do ateliéru některého z umělců, neměl prostředky na to nějaké dílo zakoupit. Doma jsme měli pár obrazů, na které si našetřil,“ popsala začátky Vajdova sbírání.
Změna nastala po sametové revoluci. „To začal sbírat jako soukromý občan. Ale o tom tahle výstava není, ta je o jeho firemní sbírce umění, kdy se rozhodl, že první zisky této firmy investuje do umění. To bylo v brzkých 90. letech,“ uvedla Šlosarčíková ke vzniku sbírky. Na výstavě lze z nashromážděného množství vidět něco před padesát děl, nicméně celá sbírka čítá přes pět set děl. Hommage à Peter Vajda začíná v sobotu 21. července a poběží až do 30. září.
Osoba Petera Vajdy
Peter Vajda byl slovenský podnikatel, sběratel umění a spoluzakladatel deníku SME. V roce 1991 založil s partnery Prvú slovenskú investičnú spoločnosť, která byla nejúspěšnější společností v rámci kupónové privatizace. Po útoku Mečiarovy vlády na tuto společnost přesunul některé své aktivity do České republiky a přestěhoval se s rodinou do Prahy, kde založil v roce 1995 firmu Proxy Finance. Podnikal v oblasti financí, médií, nemovitostí a restrukturalizací podniků.
Peter Vajda patřil mezi nejvýznamnější slovenské podnikatele porevolučního období. Prosazoval rovnost příležitostí pro všechny, vystupoval proti protekcionismu a zvýhodňování úzkých skupin v podnikání. Deník Echo24 vloni v říjnu publikoval nekrolog generálního ředitele deníku SME Alexeje Fulmeka.