Pátá železniční nehoda během dvou týdnů. Superministr Havlíček o rezignaci neuvažuje
POLITICKÁ ODPOVĚDNOST
Ministr dopravy, průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO), který je zároveň místopředsedou vlády, odmítá, že by měl nést politickou odpovědnost za pět železničních nehod během prvních dvou prázdninových týdnů. Dvě z nich byly přitom tragické a zemřeli při nich lidé. Havlíček o rezignaci podle svých slov neuvažuje.
Ministr Karel Havlíček rezignaci odmítl již v noci přímo na místě železničního neštěstí u Českého Brodu. Vliv na bezpečnost podle Havlíčka nemá to, že je zároveň dvěma ministry a také místopředsedou vlády. „Nemyslím si, že to je tím, že člověk dělá dva resorty, tomuto prostě nezabráníte,“ řekl v noci ministr na místě nehody.
Resort dopravy není podle Havlíčka podfinancovaný, letos se dává do investic o 30 miliard více než minulý rok, kdy šlo na investice 95 miliard korun. Podceněný není ani bezpečnostní faktor, prohlásil ministr a železniční dopravu zařadil k nejbezpečnějším. „Nedá se nikdy vyloučit selhání lidského faktoru,“ dodal.
„To, co se stalo v posledním týdnu, je obrovská shoda náhod. Nedošlo k systémovému pochybení, ale k selhání jedinců,“ uvedl Havlíček k dvěma tragickým nehodám z posledních dnů. Podle předběžných zpráv šlo při incidentech o chyby strojvůdců. To se podle Havlíčka týká i úterní nehody u Českého Brodu. „Strojvůdce byl zastaven, znovu se rozjel. V rychlosti 60 až 70 km/h narazil do poštovního vlaku, který nebyl zabrzděn, před sebou ho ještě tlačil,“ řekl Havlíček.
Ministr v souvislosti s aktuální situací sestavil novou Bezpečnostní komisi pro železnice, která by se měla sejít ve středu v 18:00. Zároveň připustil, že bude řešit i personální otázky. „Rozhodně v této oblasti dojde k posílení personálu,“ řekl.
Situaci na železnici by měl řešit plnohodnotný ministr dopravy, říká poslankyně Kovářová
Po sérii železničních nehod se začíná ozývat kritika směrem k ministru Havlíčkovi ze strany parlamentní opozice. Poslankyně hnutí STAN Věře Kovářové vadí to, že Havlíček kumuluje funkce. „Jsem přesvědčená, že čtyři incidenty během dvou týdnů už svědčí o chybě systému, kterou je potřeba řešit. A řešit by ji měl plnohodnotný ministr dopravy, ne někdo, kdo ve vládě zastává ještě další významné funkce. Tohle už se nesmí opakovat!“ uvedla ve středu ráno na Twitteru poslankyně.
To, že ministr Karel Havlíček figuruje v několika vládních funkcích současně, kritizuje také ODS. „Ministr Havlíček by si měl vybrat, kterou z pozic, do nichž ho nominoval Andrej Babiš, chce vykonávat. Nelze být vicepremiérem, ministrem průmyslu a obchodu a ministrem dopravy. A nelze to zvládnout, ani když spí jen 5 hodin denně, protože možná stejný důvod, únava, vede k sérii smrtelných nehod na železnici. Zároveň se potvrzuje obava, na kterou ODS upozorňovala v září při jmenování generálního ředitele Českých drah Václava Nebeského, a to že nemá pro danou pozici základní předpoklady a zkušenosti a hlavním důvodem jmenování bylo zřejmě napojení jeho manželky na dotace Agrofertu,“ uvedl ve středu poslanec Stanislav Blaha (ODS).
Kumulace funkcí kritizuje také místopředseda ČSSD Michal Šmarda, která je vládním koaličním partnerem hnutí ANO. „Nebylo by opravdu lepší, kdyby se té dopravě někdo věnoval na plný úvazek? To přece vážně není legrace a bokovka pro někoho, kdo se na průmyslu nudí,“ napsal Šmarda na Twitteru.
Nebylo by opravdu lepší, kdyby se té dopravě někdo věnoval na plný úvazek? To přece vážně není legrace a bokovka pro někoho, kdo se na průmyslu nudí... #cd #doprava #odpovednost
— Michal Smarda (@MichalSmarda) July 15, 2020
Několik nehod za poslední dva týdny
Za poslední dva týdny se odehrálo pět železničních nehod, dvě z nich byly tragické a zemřeli při nich lidé. Tragická železniční nehoda se stala v úterý 7. července na Karlovarsku. Na lokální trati mezi Perninkem a Karlovými Vary se srazily dva vlaky, při nehodě zemřeli dva lidé.
Na stejné trati, na níž se v úterý 14. července srazil osobní a nákladní vlak, se stala nehoda také v pátek vpodvečer. U Běchovic narazil vlak bez cestujících do čekajícího rychlíku, nikdo se nezranil. Drážní inspekce se při zjišťování příčiny nehody přiklání k lidské chybě.
V Prosenicích 4. července na Přerovsku narazil vlak do trakčního vedení. Cestovalo v něm kolem 150 lidí, nikdo nebyl zraněn. Doprava na hlavní trati mezi Olomoucí a Lipníkem nad Bečvou stála zhruba od 11:00, provoz byl plně obnoven před 19:00. Vlak stál kvůli avizované poruše na trakčním vedení, poté dostal informaci, že se může rozjet, rozjel se a spadlo na něj v nízké rychlosti trakční vedení. Na vlaku bylo poškozeno sklo a sběrač, proto nemohl pokračovat.
Nehoda se stala také 12. července, a to ve Středočeském kraji. Osobní vlak u Černošic nedaleko Prahy se dostal odpoledne na stejnou kolej jako rychlík z Klatov, který jel za ním. Strojvedoucí rychlíku ale stačil zareagovat a vlak zastavil. Událost se obešla bez zranění, nevznikla ani žádná hmotná škoda. Kvůli vyšetřování byl přerušen provoz mezi pražským Radotínem a středočeskými Dobřichovicemi, dráhy tam zavedly náhradní autobusovou dopravu.