Alpine A110: Nová sportovní hvězda

AUTO

Alpine A110: Nová sportovní hvězda 11
Auto

Francouzská značka Alpine v nedávné době vstoupila na český trh. Nabízí sportovní model A110, který navazuje na stejnojmenný fenomén, jenž v 60. letech ovládl světové závody rallye. Vyzkoušeli jsme verzi S.

Značka Alpine, která patří do koncernu Renault, možná mnohým moc neřekne. Každopádně jde o úspěšný projekt, jehož kořeny sahají až do 50. let minulého století. Společnost z Dieppe postavila svou image na vývoji a postupném vylepšování svého sportovního modelu, s nímž dosáhla nemalých úspěchů na poli mezinárodních soutěží. Původně neměla být značka na našem trhu vůbec uvedena, ale situace se nakonec naštěstí změnila a v letošním roce byl v Praze (Pyramida Průhonice) otevřen první showroom a nám se do rukou dostala první testovací Alpine A110 S.

Ve stručnosti se dá říct, že dost důkladně navazuje na původní model, a to jak z hlediska čistého designu, koncepce dvoumístného sportovního vozu s motorem uprostřed, tak i nízké hmotnosti a vyváženosti. Vůz využívá hliníkovou platformu se zakrytovaným podvozkem, vzadu nechybí jakýsi difuzor, podběhy vyplňují 18palcová kola s lepivými pneumatikami Michelin Pilot Sport 4, u verze S navíc s oranžovými třmeny velkých brzd Brembo. Nezaměnitelný design doplňují karbonové detaily (například střecha).

Pohonnou jednotku tvoří prověřený čtyřválec o objemu 1,8 litru, který ve verzi S nabízí celkový výkon 300 koní a 340 Nm točivého momentu. Díky extrémně nízké hmotnosti celku (lehce přes 1,1 tuny) to znamená schopnost dosáhnout skutečně zajímavých dynamických parametrů – zrychlení na stovku zabere pouze 4,2 s a maximální rychlost s výbavou Kit Aero dosahuje až 275 km/h.
Pocitově je malá Alpine ještě rychlejší, a to zejména díky zmíněné nízké hmotnosti. Motor se snadno sbírá, a jakmile se nafoukne turbodmychadlo, mohutně táhne do vysokých otáček za doprovodu sytého zvuku, na jaký už v současných autech nejsme zvyklí. Režim Sport (v nabídce jsou celkem tři) ještě přiostří reakce a zároveň výrazně zdramatizuje projev, doprovázený prskáním z centrálního výfuku. Jedinou možnou převodovkou je dvouspojkový automat, o němž se dá říct, že funguje víceméně dobře, a když pochopí vaše tempo, není mu prakticky co vytknout. Připravenou rychlost lze sledovat v grafice malého displeje uprostřed palubní desky (nechybí ani informace o teplotách kapalin atd.).

Podvozek s dvojitými lichoběžníky pracuje příkladně – ve verzi S má o 50 procent tužší pružiny a přeladěné tlumiče, takže intenzivně kopíruje nerovnosti a pomáhá rychlé odezvě v dobře naladěném řízení. Jako celek funguje Alpine fantasticky – dovoluje citlivé přesuny hmotnosti, a i když je citelně zaměřená na trakci, dovolí i lehké klouzání (i když nemá samosvorný diferenciál). Jestli se dá dnes nějaký vůz považovat za řidičský, tak je to právě A110 S.

Interiér tohoto vozu je jednoduchý, bez zbytečností. Důležité informace zobrazuje digitální přístrojový štít, nechybí několik přepínačů důležitých funkcí (vypínání funkce start/stop či kontroly trakce) a skvělé skořepinové sedačky. Odkládacích prostor je logicky málo, věci se dají uložit buď do prostoru za motorem, nebo vpředu. Ale na velké kufry to není.

Po drobném faceliftu se změnilo dělení výbav, aktuálně jsou k dispozici tři: základní verze s výkonem 252 koní (za cenu od 1 490 000 Kč), verze GT s výkonem 300 koní s cestovnějším zaměřením (od 1 740 000 Kč) a konečně sportovnější verze S (od 1 815 000 Kč). Testovaný vůz s výbavou navíc stál 2 048 000 Kč. K uvedenému ještě dodejme, že aktuálně byla představena i na okruhy zaměřená ostrá verze R.

Takže? Alpine A110 S je skvělá víkendová hračka na okruhy i rychlé průjezdy horskými silničkami. Svou obratností a radostí překonává očekávání. Jelikož další model bude zřejmě elektrický a konkurence se hledá obtížně, teď je ta šance za miliony pořídit skutečně řidičské auto, kterému není moc co vytknout. Jestli můžete, jděte do toho.

Plusy:

Skvělé jízdní vlastnosti, lehkost, živelný motor.

Minusy:

Zastaralý infotainment, minimum odkládacích prostor.