AUTO: Nejvýkonnější a nejrychlejší
AUTO
Mini Clubman ve vrcholné verzi dostal pod kapotu nejsilnější motor, jaký kdy poháněl sériové Mini. Co nabídne verze s výkonem 306 k? Verze Clubman se poprvé objevila v roce 2007 a nabídla praktičtější, kombi variantu oblíbené stylovky. Mini zhruba před deseti lety celkově rozšiřovalo nabídku verzí, kromě běžných verzí se tehdy chvilku vyráběl například i Roadster či Coupé, než se nabídka zase trochu ustálila a tyto „speciální“ modely zmizely. Každopádně historie modelu Clubman sahá mnohem dál – až do 70. let, kdy praktičtější verze klasického Mini s vertikálními dělenými dveřmi vzadu vznikla poprvé.
Aktuální Mini Clubman prošlo nedávno faceliftem, který se dotkl jak stylu, tak i techniky. A to zejména v nejvyšší specifikaci, tradičně zvané John Cooper Works. Pod kapotou nejostřejšího Mini sice stejně jako u předchůdce pracuje dvoulitr s turbem, ovšem je výrazně přepracován. Má posílenou klikovou hřídel, nové písty, ojnice, větší turbodmychadlo s vyšším plnicím tlakem, ale i vstřikovače, sání a tak dále. Nechybí ani nová výfuková soustava, dnes již samozřejmě s filtrem pevných částic.
Výsledné hodnoty jsou skutečně působivé – nejvýkonnější Mini všech dob nabízí 306 koní a 490 Nm točivého momentu, což stačí ke zrychlení na stovku za 4,9 s a maximální rychlost 250 km/h, limitovanou omezovačem. Nejostřejší Mini zaujme i zvukovým projevem, zejména v režimu Sport, kdy sportovní výfuk bublá do okolí a občas efektně zaprská. JCW je typem autem, které řidiče podvědomě nutí ke svižné jízdě, o čemž se přesvědčíte okamžitě. Vytáčet motor nad 6000 ot./min. je radost, i když fajnšmekrovi po delším soužití s autem trochu chybí výkonová špička. U JCW je motor spojen s osmistupňovým automatem, který řadí slušně, ale při kickdownu má zpoždění, které se časem stává trochu otravným – řešením je převzít iniciativu a řadit si sám páčkami pod volantem. Po delší době se spotřeba při svižnější jízdě ustaluje na slušných 8,3 l / 100 km, přičemž při ostrém zacházení samozřejmě výrazně stoupá.
Tradičně dobré jízdní vlastnosti, ten tolikrát velebený „motokárový“ pocit, jsou u verze JCW ještě vylepšeny. Překvapením je docela dobrá úroveň komfortu, trochu odporující faktu, že JCW je vybaveno 19palcovými koly s nízkými šlupičkami pneumatik. Na náklony v zatáčkách zapomeňte, Mini skvěle sedí a ochotně vykružuje oblouky. Nedotáčivost, plynoucí z konstrukce s motorem vpředu napříč, účinně eliminuje mechanický samosvor na přední nápravě, který zároveň zlepšuje trakci v prudkých zatáčkách. Inteligentní pohon všech kol dokáže na zadní kola v případě potřeby přenést až 50 % točivého momentu a při jízdě za zhoršených podmínek pomáhá trakci. Clubman je hezky obratný a čitelný – delší karoserie pomáhá stabilitě a řízení je hezky přímé, s dobře tvarovaným volantem.
Při delší jízdě máme trochu pochybnosti o pohodlnosti sedadel – jako u většiny nových vozů jsou i zde zbytečně tvrdá – a při jízdě do zatáček může menším postavám vadit docela široký A-sloupek. Jinak je vnitřní prostor nových Mini stylový přesně tak, jak očekáváte – s ohromným kruhovým displejem uprostřed, analogovým rychloměrem a otáčkoměrem před volantem a „leteckými“ přepínači, které si musíte okamžitě oblíbit.
Velkou pochvalu zaslouží praktická stránka Clubmanu. Vpředu jsou skvěle vyřešeny odkládací prostory – velké kapsy ve dveřích pojmou jedenapůllitrovou lahev a ještě zbude místo pro další doplňky, nechybějí ani držáky nápojů, port pro bezdrátové dobíjení telefonů (a s tím související řada funkcí konektivity) či velký prostor pod loketní opěrkou. Clubman má pět sedadel a navíc dost slušný zavazadelník – 360 až 1250 litrů.
Pak je tu ale otázka ceny. Už základní Mini One s tříválcem stojí nemalých 591 500 Kč, vrcholná verze JCW začíná na 1 069 900 Kč, s příplatky se dostanete klidně na 1,4 milionu Kč. A to už není málo…
Plusy:
Jízdní vlastnosti, praktický interiér, řízení.
Minusy:
Reakce převodovky, vyšší cena.