Nebude AdBlue, nepojedou kamiony. Chemička z Agrofertu v krizi zastavila výrobu
DOPADY DRAHÉHO PLYNU
Zásoby kapaliny pro čištění výfukových plynů, takzvaného AdBlue, dochází. Alespoň to platí o jednom z největších výrobců této kapaliny, německé chemičky SKW Piesteritz, která patří do holdingu Agrofert. Firma uvedla, že výrobu AdBlue zastavila kvůli drahému plynu asi před dvěma nebo třemi týdny a zásoby postupně dochází.
AdBlue je v Evropě a zemích přejímajících evropské emisní limity používaný obchodní název kapalného aditiva, využívaného technologií selektivní katalytické redukce, která se užívá při úpravě výfukových plynů vznětových motorů na úroveň emisních limitů Euro IV a vyšších. Jedná se o chemicky vysoce čistý vodný roztok syntetické močoviny.
V moderních dieselových motorech nákladních automobilů a autobusů je AdBlue potřeba, aby splňovaly předpisy o oxidech dusíku ve výfukových plynech. Německo je na AdBlue obzvláště závislé, protože na jeho silnicích jezdí velký podíl osobních automobilů s naftovým motorem.
Největší německý výrobce čpavku a močoviny SKW Piesteritz zastavil podle vyjádření pro agenturu Reuters výrobu asi před dvěma až třemi týdny, aby se vyhnul dalším ztrátám, a chystá se rozprodat zbývající zásoby AdBlue, uvedl mluvčí společnosti pro agenturu Reuters. „Jsme na suchu. Vyprazdňujeme naše zásoby, protože už nevyrábíme,“ řekl.
Energetická krize, které Evropa čelí, se vyostřila poté, co ruský Gazprom minulý týden na neurčito pozastavil dodávky plynu plynovodem Nord Stream 1 do Německa. „Zatím nepozorujeme skutečný nedostatek, ale jsme na to připraveni a v případě potřeby sáhneme k opatřením, abychom udrželi dostupnost této důležité látky,“ uvedl mluvčí ministerstva hospodářství a dodal, že vláda monitoruje trhy, které jsou na plynu silně závislé. Jednou z možností může podle mluvčího být dovoz ze zahraničí a výrobci mohou mít nárok na mimořádné státní financování.
Žádné AdBlue, žádné náklaďáky
Na trhu s AdBlue konkuruje SKW Piesteritz společnostem, jako je BASF a norská Yara, které v Německu provozují velké závody na výrobu čpavku a související látky močoviny. Tyto základní chemické suroviny hrají klíčovou roli také při výrobě dusíkatých hnojiv a některých technických plastů. Chemické reaktory rovněž získávají jako vedlejší produkt vysoce čistý oxid uhličitý (CO2), který potřebuje masný průmysl a výroba šumivých nápojů.
Generální ředitel německého sdružení dopravních a logistických společností BGL byl citován v bulvárním deníku Bild, podle kterého by se nedostatek dodávek AdBlue mohl projevit do dvou týdnů.
„Žádné AdBlue znamená žádné nákladní automobily. A to znamená žádné dodávky pro Německo,“ řekl deníku Bild šéf BGL Dirk Engelhardt a vyzval spolkovou vládu, aby jednala.
Deník Echo24 už v říjnu loňského roku informoval, že firma SKW Piesteritz z holdingu, který se nachází ve svěřenském fondu bývalého premiéra Andreje Babiše, musí kvůli drahému plynu „drasticky“ omezovat výrobu. Agentura Bloomberg tehdy firmu uvedla jako ukázkový příklad podniku, který je současnou energetickou drahotou v EU zasažen obzvláště těžce.
Rovněž v říjnu loňského roku informoval mluvčí skupiny Agrofert Karel Hanzelka, že problémy má i další výrobce AdBlue patřící do holdingu, slovenská společnost Duslo, která je jedním z největších výrobců AdBlue ve střední Evropě. Podle Hanzelky se podnik snažil v říjnu výrobu kapaliny udržet, i když omezeně. „Zásobujeme své stávající velkoobchodní zákazníky, bohužel ale musíme odmítat zákazníky nové. Nejsme schopni na trhu kapacitně pokrýt výpadky ostatních výrobců,“ podotkl. Společnost vyrábí AdBlue ve svých továrnách na Slovensku, v Německu a částečně také v Česku.