Ideální verze schopného SUV

Ideální verze schopného SUV
Auto

GTS se vrací s osmiválcem a sluší mu to víc než kdy předtím. Cayenne dospěl, a i když tak nevypadá, opět umí posouvat hranice fyzikálních zákonů.

Porsche nedávno představilo třetí generaci modelu Cayenne. Středně velké SUV se prodává jako housky na krámě a pro Porsche je důležitým zdrojem příjmů. Kdyby nebylo Cayenne, možná bychom dnes neměli některé další, sportovní modely. Kromě klasické karoserie Porsche přišlo i s odvážněji tvarovanou verzí Coupé, nabízenou se splývavou zádí (podobná strategie jako dělá Audi s modely Q7 a Q8). Cayenne nosí hrdý znak automobilky ze Zuffenhausenu, takže zákazníci vždy očekávají nadstandardní dynamické parametry.

Ve skutečnosti ve velkém SUV typu Cayenne ale nepotřebujete výkon 580 koní, nabízený v nejsilnějším hybridním Turbu S E-Hybrid. Naopak, velmi přitažlivá je verze GTS, zaměřená víc na radost z jízdy, práci s výkonem a volantem, a ne jen na drtivou akceleraci z místa nebo dosahování maximální rychlosti na autobahnu. Historie verzí GTS sahá až do poloviny 60. let, kdy Porsche tento název poprvé použilo u modelu 904 GTS. V následujících letech vznikaly další různé verze, které vždy spojovalo ještě výraznější zaměření na ryzí sportovní zážitek z jízdy, dostatečný výkon a elegantně vyvedené detaily. Obecně se dá říct, že GTS zapadá do mezery mezi modely S a Turbo, což platí i u nového Cayenne.

Kromě toho, že se pod kapotu opět nastěhoval čtyřlitrový osmiválec se dvěma turbodmychadly a výkonem 460 koní (nahradil přeplňovaný šestiválec 3,6 litru), je verze GTS rozeznatelná podle černých detailů exteriéru, novými koly (až 22palcovými) a použitím efektních prvků – a například alcantary či karbonu – v interiéru. O vnitřním prostoru Cayenne GTS lze stručně napsat, že splňuje očekávání a v něčem ho i překonává. Kvalita zpracování a použité materiály jsou na špičkové úrovni a například i haptická zpětná vazba ovladačů umístěných na středovém displeji působí velmi uklidňujícím dojmem, stejně jako volant potažený alcantarou. Celá armáda elektronických pomocníků pracuje nerušivě a chytře, jen je třeba si zvyknout na ovládání některých dotykových prvků.

Se sportovním střihem verze GTS souvisí i podvozek, který byl proti standardu snížen o 20 mm. Součástí sériové výbavy jsou nejen aktivní tlumiče PASM, ale i systém Porsche Torque Vectoring Plus, který v zatáčkách samostatně přibrzďuje jednotlivá kola. Karbon-keramické brzdy jsou za příplatek, stejně jako velmi funkční natáčení zadní nápravy.

To vše společně s úžasně citlivým a přímým řízením umožňuje krájet asfalt s přesností na milimetry a užívat si velmi vysoké úrovně spojení člověka a stroje. GTS jezdí naprosto skvěle. Je tuhé, pevné, ale zároveň ani s ohromnými koly nemlátí na nerovnostech. V Porsche se opět překonali, protože jízdní projev je nečekaně inspirativním zážitkem. Podvozek krásně pracuje s povrchem, řízení reaguje okamžitě, natáčení zadních kol je naladěno citlivě a neruší. A pak je tu samotný pohon. Výkon zcela dostačuje, ovšem nejzajímavější je, jakým způsobem ho motor postupně uvolňuje. Se sebejistým, hutným projevem a lineární chutí do otáček. V8 je o 20 k výkonnější než V6 v předchozí generaci, ale má mnohem živelnější charakter. Své vypovídá schopnost pokořit stovku za 4,5 s a maximální rychlost omezená na 270 km/h (s paketem Chrono). Chválu zaslouží i převodovka. Příjemný je i fakt, že se dá při klidnějším, leč stále svižném stylu jezdit klidně za 11 litrů na 100 km, což spousta těžkých osmiválcových modelů neumí.

GTS nově označuje ideální verzi Cayenne pro všechny, kteří využívají praktičnost SUV a vyhovuje jim zvýšená karoserie, ale zároveň se chtějí řidičsky bavit a před opulentností preferují raději ryzejší, sportovnější styl. Vůz se chová velmi sebejistě a dospěle a jako celek funguje fenomenálně. Cena verze začíná na 3 239 000 Kč, přičemž příplatky ji samozřejmě umějí posunout do vyšších sfér. Málo to není, ale v tomto případě platíte za skutečně dobré auto.

Plusy:
Jízdní vlastnosti, interiér, motor, pohon.


Minusy:
Nepříliš intuitivní ovládání některých prvků.