Češi na knihy nezanevřeli. Do obchodních center se jim ale pořád moc nechce

Češi na knihy nezanevřeli. Do obchodních center se jim ale pořád moc nechce
Domov

KNIHY PO KRIZI

Echo24

Po uvolnění restrikcí proti koronaviru a otevření obchodů se zákazníci poměrně rychle vrátili do knihkupectví. Méně jich stále přichází do poboček v obchodních centrech. Ve srovnání s loňskými prodeji však knihkupectví kvůli nucenému uzavření stále evidují ztrátu. Vyplývá to z vyjádření zástupců knihkupeckých sítí. Čtenářské trendy se nezměnily. Velký propad není ani u cestovních průvodců, lidé ale více poptávají turistické mapy a průvodce po České republice.

Nouzový stav byl vyhlášen před zhruba čtyřmi měsíci, 12. března. Většina prodejen v obchodních centrech musela být kvůli vládním opatřením proti nákaze veřejnosti uzavřena od 14. března. Větší obchody a obchodní centra nad 5000 metrů čtverečních začaly znovu fungovat 11. května.

„Pokud vezmu období od 11. května, kdy jsme už měli otevřené všechny prodejny, tak stále ještě za stejným obdobím v loňském roce ztrácíme, ale není to dramatické. Lidé se do knihkupectví vrátili celkem rychle, byť tedy do poboček v obchodních centrech o něco opatrněji. O vyrovnání výpadku způsobeného zavřením prodejen se samozřejmě nedá mluvit,“ uvedla mluvčí knihkupectví Kanzelsberger Jana Kmuníčková.

V běžném režimu fungují i prodejny Knihy Dobrovský. „Ve srovnání s loňskými prodeji jsou rozdíly stále znatelné, ale primárně na úrovni konkrétních prodejen. Máme knihkupectví i v obchodních centrech, která jsou umístěna v blízkosti velkých kancelářských komplexů a zde je stále pokles návštěvníků znatelný,“ řekl marketingový ředitel firmy Adam Pýcha.

Po krizi si podle Kmuníčkové méně lidí kupuje víc knih najednou. Naopak do knihkupectví chodí častěji a nakupují po jedné knize, uvedla. Stále se podle ní dobře prodávají čeští autoři, například díla Jiřího Hájíčka, Radky Třeštíkové a Haliny Pawlowské. Ze zahraničních autorů je dlouhodobý zájem o romány Jojo Moyesové.

Velmi poptávané jsou podle Pýchy erotické romány. „Obecně je zafixováno, že hlavní trend byl se sérií Padesát odstínů šedi. Nicméně dále pokračuje a je mnoho sérií, které mají fantastické prodeje. Tyto knihy navíc dominují prodejům e-knih," uvedl.

Přes omezení v cestování výrazně neopadl zájem o knižní průvodce. V Knihách Dobrovský podle Pýchy lidé více kupují průvodce a tipy na cestu po ČR a konkrétně po Praze a Brně. Kanzelsberger eviduje vyšší prodeje turistických map. Podle Kmuníčkové sezona dovolených teprve začala a dělat závěry je předčasné.

 

Související články