Lexus ES 300h: Na vlnách pohodlí a klidu
Lexus ES 300h
Nový Lexus ES nahrazuje v segmentu vyšší střední třídy model GS, ovšem novinkou je pouze v Evropě. V USA se model s pohonem předních kol prodává již v sedmé generaci. Málokterý vůz je tak pohodlný jako nové ES.
Na rozdíl od sportovně laděných sedanů z německých (BMW, Audi, Mercedes) či britských (Jaguar) stájí se ovšem ES zaměřuje hlavně na celkově odlišný styl, výjimečný interiér a jeho kvalitu (a příkladné odhlučnění) a v neposlední řadě také na komfort samotné jízdy, což je aspekt, v němž konkurence často propadá. Zaměření na pohodlí je logické, protože ostřejší jízdní vlastnosti a sportovnější pocit z jízdy nabízí v rámci portfolia značky o něco menší model IS.
Evropští zákazníci mají k dispozici jedinou motorizaci – hybridní ústrojí čtvrté generace na trhu zvané 300h. Přesně v duchu aktuální filozofie značky Lexus jde o čtyřválec 2,5 litru o výkonu 178 koní, spojený s elektromotorem o výkonu 120 koní a bezestupňovou převodovkou E-CVT. Celkový výkon dosahuje hodnoty 218 koní a umožňuje sedanu o hmotnosti 1680 kg zrychlit na stovku za 8,7 s, přičemž maximální rychlost je omezena na 180 km/h.
Každý prémiový výrobce aut má svůj styl, jakým koncipuje vnitřní prostor. V tomto ohledu se u Japonců projevuje jistá schizofrenie – zatímco se za každou cenu drží různě rozmístěných tlačítek (která ovládají různé funkce a často ne moc logicky), zároveň přidali dotekový touch pad, jenž je určen k ovládání velkého displeje. Je to podobné, jako kdybyste chtěli hrát střílečku na notebooku a neměli externí myš. Nikam se pořádně netrefíte a po chvíli se rozčílíte. Chcete zadat cíl do navigace? Zastavte a udělejte to. Chcete si vybrat album z přehrávače? Udělejte to samé. Aspoň že nastavení různých podpůrných systémů funguje celkem dobře – protože je umístěné na volantu.
Jízda v ES je skutečně hladká a ničím nerušená. Převodovka neřadí, jen mění otáčky motoru, a buď dodává sílu obou motorů, případně využívá pouze elektrický – umí to až do rychlosti 130 km/h v režimu tzv. klouzání, když příliš nedráždíte pedál plynu. Přesuny energií pohonu lze pozorovat přímo na displeji, dějí se zcela samozřejmě, a pokud nechcete, v podstatě o nich nevíte. Měkká kůže sedadel obejme tělo, oči se potěší přehlídkou originálně řešených tvarů a povrchů, do ruky padne jemný kožený volant. Ještě lepší je to ale vzadu, kde pasažéři zapadnou do bohatě polstrovaného čalounění a nechají se hýčkat moderními komfortními funkcemi a mají prostoru na
rozdávání. ES má sice kratší rozvor než konkurence, ovšem z hlediska prostoru vzadu to rozhodně není znát – místa je habaděj, a to ve všech směrech.
Způsob, jakým Lexus žehlí nerovnosti a proplouvá po dlažebních kostkách, je jedinečný. I s příplatkovými 18palcovými koly (základem jsou 17palcové) do interiéru nepronikají žádné rázy nebo ruchy. Ačkoli ES není řidičské auto a v řízení byste spojení s předními koly hledali marně, jezdí velmi sebejistě, neutrálně, ba dokonce i svižně, pokud si to budete přát. Lepší je klidná jízda, jež se projevuje i na spotřebě: po městě činí 5,2 až 5,4 l / 100 km, na dálnici se při rychlostech do 150 km/h vejdete do necelých 7 litrů. A to je paráda.
Na trhu je jedna verze 300h, nabízená v různých výbavách. Základní, ale slušná Elegance Plus stojí v rámci uváděcí edice 999 000 Kč, následně můžete směřovat buď do „sportovna“ s ostřeji laděnou výbavou F-Sport Plus, nebo směrem k vyšší úrovni luxusu s Prestige Plus, obě za 1 099 000 Kč. Vrcholná Luxury pak stojí v rámci akce 1 299 000 Kč.
Lexus dokázal přichystat velmi přitažlivé auto pro přepracované manažery se vkusem. Řízení ES je tak nenáročné, že si při něm odpočinou – a to ve velmi vkusné lounge.
Plusy:
Komfort interiéru a podvozku, spotřeba, odhlučnění.
Minusy:
Ovládání displeje, nabídka pouze jedné verze.