Prioritou metro D. Pirát Hřib však přiznává, že se městský okruh nezačne stavět
plány pražské koalice
Prahu čekají po vládě Adriany Krnáčové velké investice. Plánují je Piráti, kteří se chtějí zaměřit zejména na dopravu. Budoucí primátor hlavního města Zdeněk Hřib však přiznává, že některé velké projekty se nepodaří stihnout do čtyř let, kdy se budou konat další komunální volby. Velkou výzvou tak zůstává stavba metra D, kterou měly všechny strany zvolené na magistrát v programu. „V rámci čtyř let je reálné zahájit stavbu,“ řekl pro deník Právo Zdeněk Hřib.
Stavba metra D se plánuje již třicet let a příprava zatím stála přes 800 milionů. V současné době odkupuje dopravní podnik pozemky na trase linky, kterých je 655. Jako svou prioritu si Zdeněk Hřib vybral právě začátek stavby nové trasy metra. „Nejvyšší prioritu má metro D. V rámci čtyř let je reálné zahájit stavbu,“ řekl Hřib v rozhovoru pro sobotní Právo.
Již před volbami Piráti prohlašovali, že by v roce 2022 měl být první úsek metra mezi Pankrácí a Novými Dvory ve stavu zahájené stavby. „Aktuálně je nezbytné provést geologický průzkum, dokončit stavební řízení, transparentně vysoutěžit dodavatele a především dokončit výkupy pozemků. Praha bude moci využít institut mezitímních rozhodnutí pro vyvlastnění. To znamená, že za předpokladu základního vyplacení nesporných náhrad původním vlastníkům bude možné začít stavět i před dokončením vleklých soudů o finální ceně pozemků,“ uvedl pro deník Echo24 před volbami Zdeněk Hřib.
Kromě metra D se chce nová radnice zaměřit i na stavbu dvou mostů. Začít by se mělo s Dvoreckým mostem, Rohanským a s lávkou na Štvanici. Již při řešení programů si strany kladou podmínku, že se nezbourá Libeňský most. Místo demolice se bude opravovat. Podobně se bude investovat do údržby i jiných mostů.
Programové prohlášení nové radnice kritizuje opoziční ODS. Podle šéfa pražské buňky obsahuje pouze abstraktní body. „Jako jediný konkrétní cíl si kladou opravu mostů. To ale chapci z Trojkoalice vědí už od roku 2016, kdy spadla lávka v Tróji a vyžádala se dokumentace ke stavu mostů. Tehdejší radní Martin Stropnický to moc dobře věděl a prezentoval k tomu i výsledky,“ řekl pro Echo24 předseda pražské ODS Tomáš Portlík.
Chystá se omezení Airbnb
Kromě dopravy se chystá radnice vyřešit i předražené bydlení. „Zásadní je věnovat se straně nabídky, na trhu není dost bytů. Podpora nabídky spočívá v odbrzdění brownfieldů. V širším centru jde o 950 hektarů. Zrychlíme stavební řízení pomocí digitalizace. Samo o sobě to ale nestačí, protože byty by mohli skoupit spekulanti a nedostalo by se zase na další obyvatele. Dalšími nástroji je proto řešení problémů se sdíleným ubytováním typu Airbnb, podpora družstevního bydlení, využití peněz z fondu sociálního bydlení, který chystá vláda místo zákona o sociálním bydlení,“ řekl v rozhovoru Zdeněk Hřib.
Problém s bydlením trápí Prahu dlouhodobě. Ceny bytů i nájmů už několik let bez přestání rostou. Nová radnice se tak hlavně zaměří na regulaci sdíleného ubytování Airbnb. Podle budoucí radní pro legislativu a bydlení Hany Marvanové se dokonce podnikatelům musí přestat byznys se sdíleným ubytování vyplácet. „Proto hodláme zvýšit poplatek, který se musí za každého ubytovaného turistu přes Airbnb odvádět."
Radnice se také zaměří na zastavení vylidňování centra a také zastavení privatizace bytů. „Praha si už nemůže dovolit dále snižovat počet obecních bytů privatizací,“ uvádí programové prohlášení koalice. V dokumentu však není zařazený bod, se kterým přišla právě Marvanová. Radní pro bydlení chtěla garantovat hypotéky, na které by dosáhli řidiči MHD, učitelé, strážníci či zdravotní sestry.