Velká garsonka pro dva. To je Volkswagen Grand California
AUTO
Volkswagen má s výrobou obytných dodávek velké zkušenosti. Důkazem je model California se 160 000 vyrobenými kusy. Nyní nabídku rozšiřuje ještě větší Grand California, vycházející z modelu Crafter.
Obytná auta různých druhů zažívají boom a v nejisté době jsou oblíbenější než kdy předtím. I proto se koncern VW rozhodl rozšířit svou nabídku obytných dodávek ještě o třídu výš. Na základě Crafteru postavil Grand Californii, nabízenou ve dvou délkách rozvoru s označením 600 a 680. Zatímco ta menší verze pojme celou rodinu, největší model s rozvorem 4490 mm (a celkovou délkou 6,8 metru) je určen pro dva náročné dobrodruhy.
Fotogalerie zde:
Pokud se nerozhodnete vyloženě pro karavan se širokou nástavbou, který na silnici vybočuje a je celkově jinak koncipován, obytná dodávka může být dobrou volbou, a to bez zbytečných kompromisů. Dokládá to právě testovaná Grand California 680. V případě podobného účelového vozu nemá smysl příliš rozebírat jízdní vlastnosti či pohon, který tvoří poslední generace čtyřválce TDI o výkonu 177 k (a 410 Nm točivého momentu). K motoru dodejme, že s téměř třiapůltunovým vozem pohybuje s přehledem a spotřebou kolem 12 l / 100 km. Výhodou proti karavanům je schopnost pohodlného cestování dálniční rychlostí.
Dvě otočná sedadla vpředu naznačují, že vnitřní prostor je kvůli celkové hmotnosti určen pouze pro dva. Pár cestovatelů má k dispozici i další dvojsedadlo a odnímatelný stolek, ale to není to podstatné. Na rozdíl od menších sourozenců je největším přínosem interiéru nejen rozměrné a relativně pohodlné lůžko pro dva, ale i samostatný modul koupelny se sprchou, umyvadlem, zrcadlem a chemickou toaletou. Prostor je sice trochu stísněný, ale svůj účel splní. Teplá sprcha se rozhodně hodí, a navíc, Grand California má ve výbavě ještě jednu venkovní. Kuchyňská část nabízí dva plynové hořáky a funkční umyvadlo. Nádrž na 110 litrů vody v pohodě pokryje víkendovou spotřebu, stejně jako dvě jedenáctikilové plynové bomby. Interiér je sice dost zaplněný, ale i tak nabízí celkem 800 litrů zavazadlového prostoru, přístupného třeba křídlovými dveřmi vzadu. A navíc celou paletu různých skříní podél celého prostoru pro spaní. Nechybí ani účinná lednička s mrazákem či prakticky celá kuchyňská linka s mnoha možnostmi uložení věcí potřebných k vaření.
Fotogalerie zde:
Celý dlouhý seznam výbavových prvků doplňují některé příplatkové – například nutnost v podobě markýzy a k tomu sada nábytku pro pohodové posezení venku. Netřeba dodávat, že boční dveře je možné nechat otevřené a interiér ochránit proti hmyzu praktickou roletkou. Nechybějí ani různé možnosti osvětlení interiéru a exteriéru a samozřejmě spousta elektrických zásuvek.
Pokud jste pro tento druh cestování stavěni, vnitřní výbava a komfort Grand Californie vás jistě uspokojí. Většina funkcí včetně topení či klimatizace se ovládá pomocí trochu pomalejšího digitálního panelu a výhodou je kromě zásuvek na elektřinu, plyn a vodu fotovoltaický panel na střeše vozu, který přispívá k energetické soběstačnosti. Abychom byli kompletní, při jízdě na vás dohlíží celá armáda elektronických pomocníků, jen například systém držení v pruzích je třeba vypínat, protože při jízdě na úzkých silničkách zbytečně ruší. Digitální centrální displej umožňuje zrcadlit telefon a je velmi přehledný.
Spaní v divočině je díky vysoké úrovni komfortu v Grand Californii příjemné. Jen je třeba, aby byl člověk na podobný způsob využití volného času připraven a chápal jeho výhody i limity. Co se týče financí, Grand California není zbytečně předražená. Testovaný vůz s širokou příplatkovou výbavou stál lehce přes 2 miliony Kč (přesněji 1 684 421 Kč bez DPH).
Někomu samozřejmě víc vyhovuje menší California postavená na základě Multivanu, avšak i Grand California má své nesporné výhody. Zejména zmíněnou koupelnu. S celou její výbavou se lépe funguje mimo civilizaci, kde lze vydržet v pohodě i několik dní.
Plusy:
Bohatá vnitřní výbava, koupelna, soběstačnost.
Minusy:
Velmi dlouhý rozvor, snížená obratnost, jen pro dva cestující.