České dráhy loni kvůli pandemii hospodařily se ztrátou 4,1 miliardy Kč
DOPRAVA
Skupina České dráhy loni hospodařila se ztrátou 4,1 miliardy korun. Vliv na to měla především koronavirová krize. V předchozích pěti letech dráhy hospodařily se ziskem, v roce 2019 činil 1,3 miliardy korun. Největší propad tržeb loni zasáhl osobní dopravu, kde počet cestujících klesl o třetinu na téměř 118 milionů. Ve ztrátě však skončila i nákladní přeprava a další dceřiné firmy ve skupině.
Největší problém měly dráhy loni v osobní dopravě, například na jaře jezdila vlaky dopravce jen desetina obvyklého počtu cestujících a hluboko pod normálem byla i další části roku. „My jsme nicméně celou dobu pro občany zajišťovali základní dopravní obslužnost a náklady s tím spojené nebyly plně kryty tržbami. To je hlavní důvod, proč osobní doprava skončila ve ztrátě téměř čtyři miliardy korun,“ uvedl šéf Českých drah Ivan Bednárik.
Ztrátová byla loni i nákladní doprava, kterou ve skupině zajišťuje ČD Cargo. Ta loni zaznamenala ztrátu 248 milionů korun, v předchozích letech se přitom podnik zásadní měrou podílel na zisku celé skupiny. Největší propad byl v přepravách pevných paliv, metalurgie, opačný vývoj naopak měly zakázky na přepravu dřeva a papírenských výrobků, ve stavebninách a v přepravě potravin a zemědělských produktů. „Navzdory pandemii jsme zároveň pokračovali v úspěšné expanzi na zahraničních trzích, kde se nám dařilo zejména v Rakousku a Německu. Díky tomu a vlivem úsporných opatření jsme výpadek příjmů z části sanovali,“ řekl šéf ČD Cargo Tomáš Tóth.
Ve ztrátě skončily i další dceřiné firmy Českých drah, například ČD Travel nebo Dopravní vzdělávací institut.
Koronavirová krize bude mít vliv na hospodaření podniku i letos, poptávku cestujících stále výrazně omezuje pandemie. Dráhy už v minulých měsících uváděly, že se ztráty snaží alespoň částečně snižovat omezováním nákladů, vedle toho využívají například také vládní podpůrné programy Antivirus. Skupina zároveň pokračuje v úsporných opatřeních a změnách i letos. Nedávno si firma otevřela sedmileté rámcové úvěry za až 8,5 miliardy korun. Čerpat je bude v případě potřeby, přičemž využít je může pro jakýkoliv účel, prioritně je však chce využít pro nákup nových vlaků. Podnik chtěl dojednáním úvěrů posílit svou současnou likviditu. Společnost také plánuje od skupiny PPF odkup skoro třetinového podílu telekomunikační firmy ČD Telematika, v níž dopravce nyní drží přes 70 procent.
Skupinu Českých drah tvoří osobní dopravce a nákladní ČD Cargo. Do skupiny patří i Výzkumný ústav železniční, poskytovatel datových služeb ČD Telematika nebo poskytovatel ICT služeb ČD Informační systémy. Skupina zaměstnává kolem 23.500 lidí.