Tvrdá rána pro zastánce brexitu? Nissan stopl výrobu nového vozu v Británii
automobilka v británii
Japonská automobilka Nissan Motor zrušila plány na výrobu nové verze malého sportovně-užitkového vozu (SUV) X-Trail v Británii. Firma tak dnes potvrdila sobotní informace televize Sky News. Nový vůz se místo v Británii bude vyrábět v Japonsku. Podle agentury AP je změna plánů Nissanu tvrdou ranou pro zastánce odchodu Británie z Evropské unie, kteří o výrobu vozu X-Trail v Británii usilovali.
Nissan dnes uvedl, že rozhodnutí vyrábět novou verzi modelu X-Trail v Japonsku je součástí optimalizace jeho investic v Evropě. „Ačkoli jsme toto rozhodnutí učinili z podnikatelských důvodů, pokračující nejistota kolem budoucích vztahů Británie s EU nepomáhá firmám jako je ta naše při plánování budoucnosti,“ upozornila automobilka.
Nissan v říjnu 2016 oznámil, že se rozhodl investovat do výroby nové verze modelu X-Trail v továrně v britském Sunderlandu. Učinil tak poté, co od britské vlády obdržel blíže nespecifikované záruky ohledně budoucí konkurenceschopnosti továrny. Zdroj agentury Reuters tehdy uvedl, že vláda se písemně zavázala poskytnout Nissanu mimořádnou podporu, pokud odchod Británie z Evropské unie sníží konkurenceschopnost továrny.
Nissan v továrně v Sunderlandu, která je největším závodem na výrobu osobních automobilů v Británii, zaměstnává kolem 7000 lidí. Firma dnes upozornila, že plány na investice do výroby nových verzí vozů Juke a Qashqai, které ohlásila rovněž v roce 2016, zůstávají beze změny.
Britská vláda označila rozhodnutí vyrábět novou verzi modelu X-Trail v Japonsku za ránu pro britský automobilový sektor i daný region. Upozornila nicméně, že toto rozhodnutí nepovede ke zrušení žádných pracovních míst. Automobilka zdůraznila, že má v zaměstnance závodu „plnou důvěru“.
Podle agentury Reuters nicméně Nissan již v loňském roce v sunderlandské továrně zrušil několik stovek pracovních míst v důsledku snížení její produkce o 11 procent.
Odborový svaz Unite dnešní oznámení společnosti Nissan označil za velké zklamání pro Sunderland, které podle něj odráží rostoucí potíže, jimž čelí celý britský automobilový sektor.
Britové se pro odchod své země z EU vyslovili v referendu, které se konalo v červnu 2016. Británie má EU opustit letos 29. března, britský parlament však zatím neschválil dohodu o podmínkách brexitu. „Nejistota kolem brexitu je nyní vždy faktorem v jakémkoliv rozhodnutí ve zpracovatelském sektoru,“ prohlásila poslankyně Julie Elliottová z opoziční Labouristické strany.
Konzervativní poslanec Jacob Rees-Mogg, který je hlavním zastáncem takzvaného tvrdého brexitu, nicméně upozorňuje, že Nissan se potýká s řadou problémů, které s brexitem nesouvisejí. Mezi tyto problémy podle něj patří komplikace při řízení podniku související s listopadovým uvězněním bývalého předsedy správní rady Carlose Ghosna kvůli údajným finančním deliktům.
Údaje britského Svazu výrobců a prodejců automobilů (SMMT) tento týden ukázaly, že investice do automobilového průmyslu v Británii se v loňském roce kvůli obavám ohledně brexitu propadly téměř o polovinu na 589 milionů liber (zhruba 17 miliard Kč).
Výroba automobilů v Británii se vloni podle SMMT snížila o devět procent na pětileté minimum 1,52 milionu vozů. Zaznamenala tak nejprudší pokles od hospodářské recese z let 2008 a 2009.
Nissan se na výrobě aut v Británii podílí zhruba 30 procenty. Většinu své britské produkce vyváží do kontinentální Evropy, poznamenala agentura Reuters.