Rýžování radnic má skončit. Novela chce omezit strážníky
Hlídání pirátů silnic, nebo hon za penězmi?
Při překročení rychlosti přistihla městská policie v Praze za loňský rok řidiče ve 300 tisících případů. Do městské kasy nejen díky jejich práci, ale především díky automatickému měření rychlosti na řadě míst mohlo přijít téměř 200 milionů korun. Řidiči totiž pokuty za rychlou jízdu raději zaplatí, aby se vyhnuli správnímu řízení. Výběr „rychlých“ peněz z pokut za rychlou jízdu je ale dlouhodobě kritizován a městští strážníci by o tuhle pravomoc mohli přijít. Ve Sněmovně by se totiž ve středu měla projednávat novela vládního zákona o obecní policii, která strážníkům chce odebrat pravomoc měřit rychlost. Týkalo by se to přitom i automatického měření pomocí rychlostních kamer.
Když dnes překročíte v Praze na měřeném úseku rychlost, dostanete od magistrátu výzvu k zaplacení pokuty. Pokud jste automobil skutečně řídili, je pro vás snazší pokutu zaplatit a dále celou věc neřešit. Správní řízení, ve kterém by se váš přestupek řešil, pokud byste pokutu zaplatit nechtěli, pro vás může totiž znamenat v krajním případě pokutu až 10 tisíc a navíc bodový postih. Současný systém je proto pohodlnější jak pro řidiče, tak pro obce.
To by ale mohla změnit novela zákona, kterou budou v prvním čtení v nejbližších dnech projednávat poslanci. Ta by měla kompetenci měřit rychlost městské policii odebrat. Podle některých politiků totiž strážníci často měří na nesmyslných místech, aby pouze naplnili obecní kasy. Ve větších městech tomu můžou pomáhat právě automatické systémy na měření rychlosti.
Novela, kterou prosazují poslanci ODS, by se vztahovala právě i na automatické měření rychlosti, jak pro server ECHO24.cz potvrdil šéf poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura. „Platilo by to i na automaty, pokud měření provádí městská police,“ uvedl Stanjura, podle kterého by měřit rychlost měla státní policie.
Pro odebrání pravomocí městské policie je i Ústřední automotoklub České republiky (ÚAMK). „Rádi bychom se zasadili o to, aby městská policie nemohla měřit rychlost a tuto kompetenci měla jen státní police, respektive dopravní policie České republiky. Tento způsob výběru je poněkud nešťastný, ale umožňuje to současná legislativa,“ uvedl pro server ECHO24.cz tiskový mluvčí automotoklubu Petr Vomáčka.
Milionový byznys nebo boj s piráty silnic
Český rozhlas v minulých dnech zveřejnil data od městské policie, která ukazují, kde všude v Praze hlídá rychlost automat a kolik přestupků a jaké závažnosti řidiči na daném místě udělali. Pokud všichni majitelé příliš rychle jedoucích aut dané částky dle míry překročení rychlosti zaplatili, do městského rozpočtu podle Rozhlasu přišlo 197 milionů korun.V případě měření rychlosti pomocí automatických kamer ve městech, které řeší v tuto chvíli městská policie, by se veškerá povinnost přesunula pod státní policii a peníze za pokuty by tak mířily do státní kasy.
Magistrát dnes odesílá výzvy k zaplacení automaticky a odpadá tak moment, kdy se hledá konkrétní viník a je snaha jej potrestat. „Když systém změří vozidlo, data může zpracovávat pouze police ČR nebo městská policie. V našem případě tedy městská police. Ta provede kontrolu, zda měření bylo v souladu se zákonem a pokud zjistí porušení, oznámí to magistrátu,“ popsal pro server ECHO24.cz systém vedoucí přestupkového oddělení pražského magistrátu Vít Raušer. Magistrát pak na základě oznámení musí obeslat provozovatele vozidla výzvou k uhrazení dané částky.
Při středním překročení rychlosti, tedy v obci maximálně o 20 kilometrů za hodinu a mimo obec maximálně o 30, by přitom měl řidič dostat také dva trestné body. V případě, že jej ale změří automat, pokuta se dává provozovateli vozdila podle registrační značky. Je to možné kvůli takzvané objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla, kdy má provozovatel povinnost zajistit, že vozidlem nebude porušen zákon a pokud se tak nestane, musí zaplatit pokutu, nebo oznámit řidiče vozidla.
Pravomoc strážníkům k měření rychlosti prosadila před lety lobby ze strany lokálních politiků a právě ta by mohla cestu novely sněmovnou zkomplikovat i teď. Řada poslanců, kteří mají zároveň zkušenosti třeba jako starostové měst, by mohla být proti. Zásadním odpůrcem je například poslanec za TOP 09/STAN Jan Farský. Podle Stanjury bude výsledek těsný.
S návrhem, který by kompetenci měřit rychlost městské policii odebral, přišel už na začátku ledna senátor Jaroslav Kubera (ODS), který argumentoval hlavně tím, že se pro řadu obcí stal z měření rychlosti byznys, i když nemá chytání rychlých řidičů s posláním městské policie nic společného.
Čtěte také: Kubera chce zakázat obecní policii měřit rychlost. Je to byznys