Novela zákona musí zabránit obstrukcím klíčových staveb
V Poslanecké sněmovně bychom se měli v dohledné době zabývat novelou stavebního zákona. Jeho součástí bude i změna pravidel tzv. EIA, tedy posuzování vlivu stavby na životní prostředí. Chápu, že se jedná o důležitou součást stavebního řízení, ale neměla by být zneužívána nejrůznějšími hnutími, v mnoha případech spíše ekoteroristy, k obstrukcím klíčových, především dopravních staveb.
Známou je kauza mnoha let blokované stavby dálnice D8 mezi Prahou a Berlínem v úseku přes České Středohoří. Bohužel to vypadá tak, že podobné obstrukce čekají na území Středočeského kraje i dálnici D3, která je tolik potřebná pro Jihočeský kraj. Ovšem až k neuvěření je případ z jižní Moravy, kde jacísi aktivisté ze spolku Voda z Tetčic u Brna zuřivě za použití nesmyslných námitek už pět let brání rekonstrukci železniční trati Zastávka u Brna – Brno, která se má elektrifikovat a zdvojkolejnit. Mají být na ní též lépe zabezpečené přejezdy a nádraží budou mít bezbariérové přístupy. To všechno má vést k tomu, aby se zvýšila bezpečnost lidí a ti cestovali raději vlaky než auty. Takže by aktivisté, kterým se opravdu jedná o životní prostředí, měli být za tyto změny vděčni.
To ovšem není záležitost zmíněného sdružení, jehož zástupce Josef Dvořák na otázku, proč to dělají a co tedy má Správa železniční dopravní cesty učinit proto, aby skončily jejich protesty, odpověděl, že „lidé nemají jezdit za prací do Brna, ale pracovat v Tetčicích“ a pokračoval slovy „zrušte trať na Jihlavu a místo ní udělejte cyklostezku.“ To ovšem nejsou seriózní argumenty týkající se stavebního řízení, ale jedná se spíše o stanovení diagnózy jistým specializovaným lékařem.
Takovéto způsoby by se neměly tolerovat. V každém případě by měla být možnost obstrukcí výrazně omezena. Ideální by bylo, aby do řízení v rámci EIA mohli vstupovat pouze lidé, kteří v dotčeném území žijí, a daná stavba se jich přímo týká. Rozhodně nepovažuji za normální, aby například aktivisté z Ostravy blokovali výstavbu dálnice u Plzně. To ale zřejmě neprojde, avšak rozumné by bylo, aby počet podpisů nutných pro přístup sdružení k procesu vlivu stavby na životní prostředí se zvýšil z dvou set na pět set. Já budu prosazovat, aby minimálně padesát z nich bylo od těch lidí, kterých se konkrétní stavba přímo dotýká.
A bylo dobré upravit novelu tak, aby se stavební úřady musely zabývat jenom seriózními námitkami, a ne těmi, které mají za cíl jenom škodit.