Prima o burkinách informovala neobjektivně, soudí rada. Hrozí jí pokuta

Neobjektivní zpravodajství?

Prima o burkinách informovala neobjektivně, soudí rada. Hrozí jí pokutaNOVÉ
Ilustrační foto Foto:

FOTO: Shutterstock

1
Domov

Renáta Bohuslavová

FTV Prima informovala v červencové reportáži o burkinách neobjektivně a podsouvala divákům předdefinovaný názor. V tiskové zprávě o tom píše Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Televizi tak hrozí pokuta až ve výši 2,5 milionu korun. Není to poprvé, co se objektivita zpravodajství na Primě řeší, naposledy se tak dělo v souvislosti s informacemi z března a dubna 2016 o uprchlících z Iráku.

Informace o ženách v burkinách v aquaparku v Čestlicích se nejdříve objevily na začátku července na sociálních sítích, kde kolovaly fotografie, na nichž byly ženy zachyceny. Fotografie se rychle šířily a rozjela se i diskuze o tom, že nešlo o plavky, ale o oděv, ve kterém chodí venku, a že tak ženy nedodržují hygienická pravidla. Do celého problému se zapojila i FTV Prima, která 10. července odvysílala reportáž, v níž se redaktor do bazénu vydal v „náboženském hábitu“ a čekal, jak se plavčíci zachovají. Vedení aquaparku totiž již dříve konstatovalo, že ženy se koupaly v plavkách, tedy tzv. burkinách a vše bylo v pořádku.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Prima reportáží však podle RRTV zřejmě porušila zákon. Rada v tiskové zprávě uvádí, že reportáž se zpronevěřila povinnosti informovat ve zpravodajství objektivně a vyváženě a podsouvala divákům již konkrétní předdefinovaný názor na danou událost, a sice že dané ženy se v aquaparku koupaly v běžném oblečení, nikoli v tzv. burkinách.

„Takovýto závěr je zřejmý jak z celkového rámování reportáže, tak její výstavby i oslovených, jednostranně vypovídajících zdrojů informací. Jediným zdrojem, který informaci o tom, že by se ženy koupaly v bazénu oděné do běžného oblečení, vyvrací, je zaměstnanec Aquapalace Čestlice,“ píše se ve zprávě.

Názory jen jedné strany

V reportáži je dále podle rady pracováno více s názorem jedné strany (nejmenovaného zdroje a Pavlíny Bitarové, bývalé muslimky a podporovatelky organizace šířící v Česku nenávist vůči muslimům Islám v ČR nechceme), že ženy se nekoupaly v burkinách. Na tomto názoru je pak konstruována potenciální hygienická nebezpečnost koupajících se zahalených žen. Z toho je poté vyvozeno, že diváci by se měli obávat.

„Podle hygieniků je takové koupání nebezpečné. Kromě toho, že do vody může vlézt člověk ve znečištěném oděvu, plavčík nevidí případné zdravotní problémy.“; „Celá záležitost možná není náboženská, ale jednu otázku přeci jen nabízí, a sice jestli ženy před vstupem do bazénu dodržely takzvané povinné hygienické kolečko. To zahrnuje především sprchu před vstupem do bazénu,“ říká redaktor v reportáži.

Televize Prima celou situaci odmítla komentovat. „Předmětné stanovisko nám doposud nebylo písemně doručeno a jeho obsah známe tedy pouze zprostředkovaně z médií. Do doby jeho doručení se tak nebudeme více vyjadřovat,“ uvedla pro Echo24 tisková mluvčí FTV Prima Jana Mrákotová.

Pokuta až 2,5 milionu korun

Prima tím však podle RRTV porušila zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání a dopustila se přestupku, za což jí hrozí pokuta až ve výši 2,5 milionu korun.

Není to však poprvé, co má televize problém s objektivitou zpravodajství. Loni na jaře si rada dokonce nechala vypracovat analýzu na období od 28. března do 17. dubna, kdy televize informovala o rodině uprchlíků z Iráku. Již tehdy rada konstatovala, že diváci si na základě odvysílaného obsahu nemohli utvořit vlastní nezávislý názor, jelikož zaujaté redakční komentáře je naváděly k jediné možné interpretaci medializovaného dění.

Čtěte více:Muslimky v českém akvaparku vyvolaly pozdvižení

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.