Poslanci řeší stovky miliard pro dopravní stavby: ‚Jde o fatální selhání Brabce‘

Poslanci řeší stovky miliard pro dopravní stavby: ‚Jde o fatální selhání Brabce‘
Domov

Filip Nachtmann

Výstavbu dopravních projektů za více než 260 miliard korun ohrozila svou nečinností podle opozičních TOP 09 a ODS současná vláda. Za hlavního viníka označují obě strany ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO), který prý fatálně manažersky selhal. Poslanci se problémům spojeným s budováním dopravních staveb, na které opakovaně upozornil také deník ECHO24.cz, ve čtvrtek věnují na mimořádné schůzi. Česku hrozí potíže s čerpáním evropských dotací.

Budování dopravní infrastruktury se ocitlo v potížích kvůli posudkům jejich vlivu na životní prostředí (EIA). Jde přitom až o stovky miliard korun, a pokud vláda celou situaci co nejrychleji nevyřeší, může se půst v českém dopravním stavebnictví prodloužit na roky.

„Ministři současné vlády ochromili výstavbu celého dopravního systému. Většina nejvýznamnějších realizovaných i připravovaných staveb po celé České republice má neplatnou dokumentaci a projednání posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Ačkoli o tom tato vláda od začátku svého mandátu věděla, nepodnikla žádné kroky, které by kritickou situaci dokázaly odvrátit. Hodnota ohrožených staveb dosahuje 261 miliard korun, a to pouze v rezortu dopravy,“ vyčetl vládě šéf poslaneckého klubu TOP 09 František Laudát.

Podle něj nese hlavní vinu současný ministr životního prostředí Richard Brabec: „V té kauze došlo k jeho fatálnímu manažerskému selhání.“

Problémem s dopravními stavbami se už zabýval i sněmovní hospodářský výbor. Podle jeho názoru může za krizovou situaci ministerstvo životního prostředí, které prý při tvorbě nového zákona o posuzování vlivů nevyjednalo výjimku pro stavby se staršími posudky, které nyní neuznává Evropská unie.

100 dopravních staveb za 130 miliard

Potíže s propadlými posudky má v Česku podle informací z vlády 98 dopravních staveb zhruba za 130 miliard korun a ministerstva se zatím neúspěšně pro tyto stavby pokouší sjednat výjimku.

Ve středu pak vláda přišla s tím, že by nejdůležitějších 11 staveb mělo podle speciální novely zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, kterou kabinet připraví, dostat rychle ověřovací stanovisko a nečekat na nový posudek EIA.

„Česká republika potřebuje kvalitní síť dálnic. V době hospodářského růstu si investice můžeme dovolit, bohužel, vláda přijala extrémně tvrdý zákon o posuzování vlivu staveb na životní prostředí, který navíc obsahuje nepřijatelný princip retroaktivity. Místo aby premiér a ministři osobně vyjednávali v Bruselu uznání již vydaných hodnocení EIA, vláda nechala vyjednávání na úřednících. Nyní kvůli špatnému zákonu není možné stavět důležité dopravní stavby,“ kritizoval ministry šéf poslanců ODS a exministr dopravy Zbyněk Stanjura.

Vládu teď v nejbližších týdnech čekají intenzivní jednání s komisí o tom, aby navrhované řešení vyhovovalo i jí. Zda ale vyjednávání, které by Česku zachránilo miliardy, bude úspěšné, zatím nedokáže nikdo odhadnout.

Čtěte také: 11 nejdůležitějších staveb nebude čekat na nový posudek EIA, rozhodla koalice

Související články