Pět nejdravěji rostoucích spotřebitelských trhů světa
5 NEJ zemí, kde roste spotřeba
Budete překvapeni. Na koho si vsadíte jako na nejdravěji rostoucího spotřebitele z pohledu toho, jak rychle zvyšuje své výdaje? Mířili byste na Čínu, Indii, obecně země BRIC? Odpověď nabídla analýza Euromonitor a jména v ní jsou zcela jiná.
Otázkou, kterou se studie Euromonitor na datech národních statistik, Eurostatu, Spojených národů a OECD zabývala, je: „Ve které zemi letos rostou a v bilanci celého roku porostou nejdravěji výdaje spotřebitelů optikou reálného ročního růstu?“. Odpověď?
Malawi
Populace jihoafrické země Malawi zhruba odpovídá České republice a Slovensku dohromady. Euromonitor předpovídá, že spotřebitelské výdaje za celý letošní rok vzrostou meziročně o 18,2 procenta na celkových 5,6 miliardy amerických dolarů. To odpovídá ve stálých cenách roku 2013 pouze 335 dolarům na hlavu.
Z krátkodobé perspektivy bude dle Euromonitoru růst výdajů hnát lepší kondice ekonomiky a zvolňující spotřebitelská inflace, které podporují růst příjmů obyvatel a ochotu k výdajům. Na delším horizontu ale zpráva jednoznačným nadšením neoplývá. „Tak nízká úroveň výdajů na hlavu nevyhnutelně znamená v celkovém měřítku nízkou úroveň celkové poptávky spotřebitelů a brzdu prudšího rozmachu trhu. Také možnosti podnikání a investic jsou sráženy řadou omezení ke vstupu na trh,“ uvádí studie. K potížím patří nedostatek zahraniční měny, což komplikuje dovozy i chabá infrastruktura jak v dopravě, tak energiích nebo telekomunikacích.
Sierra Leone
O něco větší než samotné Slovensko, s 6,1 miliony spotřebitelů v roce 2013, je Sierra Leone. Země, která je dnes zmítána rozpukem eboly, figuruje ve studii Euromonitoru jako druhý nejdravěji rostoucí spotřebitelský trh s očekávaným letošním 14,7% reálným růstem výdajů. Odhadovaných 4,3 miliardy dolarů pro letošek odpovídá 688 dolarům na hlavu. Problémy země ale jsou chudoba, nezaměstnanost zejména u mladých a také vysoká míra korupce. Černá labuť jménem ebola pak zřejmě nedovolí, aby se tento výhled Euromonitoru, stojící na měsíce sbíraných datech, naplnil.
Čtěte také: Čína bude největší ekonomikou světa v roce 2024
Turkmenistán
Jiný příběh je Turkmenistán. Jeho pevný růst a rozvoj vyčnívá z vývoje ekonomik v letech 2008 až 2013 a například i ČR se v úvahách kolem své proexportní politiky o trh dlouhodobě zajímá jako o jednu z perspektivních vývozních destinací. Euromonitorem očekávaný růst spotřebitelských výdajů pro letošek dosahuje 14,4 procenta. Jiná analýza Euromonitoru přitom zemi připisuje vůbec nejrychlejší roční růst reálného disponibilního příjmu v celosvětovém měřítku.
Jiný oproti dvěma zemím výše je příběh perspektivy dlouhodobého rozmachu trhu. „Rostoucí příjmy a rapidně rostoucí střední třída populace buduje řadu šancí napříč mnoha sektory ekonomiky, nyní zejména v telekomunikacích, vzdělávání, trávení volného času a rekreace,“ předpovídá studie. Dlouhodobý výhled Euromonitoru zemi připisuje růst spotřebitelských výdajů na hlavu z letošních 3594 dolarů na 6422 dolarů v roce 2020.
Saúdská Arábie
Zatím asi jediná země, která se v našich představách pojí se slovem „bohatá“. Výdaje na hlavu mají letos dosáhnout 7786 dolarů a při přepočtu populací celkového čísla 241 miliardy dolarů. Prognózy Euromonitor připisují ropné mocnosti druhý celosvětově nedravější růstu disponibilního příjmu právě za Turkmenistánem. Růst spotřebitelských výdajů mají vést sektory hotelů a cateringu s více jak 15% růstem, u bežného spotřebitelského zboží a služeb je očekáván růst o 14 procent. O něco svižnější má být tempo růstu prodejů v segmentu luxusu a rozvoj sofistikovaných finančních produktů.
Mongolsko
Pětici nejdravějších dle Euromonitoru po bohaté Saúdské Arábii střídá chudé Mongolsko. Výdaje tamních spotřebitelů ale letos mají vzrůst o reálných 11,8 procenta na 1785 dolarů na hlavu. Ač země rozlohou velká, populací 2,8 milionů obyvatel malý spotřebitelský trh, pro který z části platí to samé co pro Malawi. Z pohledu vývoje ekonomiky jde ale o další stabilně rostoucí hospodářství, které zvolna ukrajuje z míry chudoby v zemi a šanci růstu spotřebitelského trhu dává vzestup příjmů. Na delších horizontu jde o zajímavou zem a západní firmy to velmi dobře vědí.