Ukradla armáda drony mladému konstruktérovi? Rozhodne soud

Soudní pře o bezpilotní letouny

Ukradla armáda drony mladému konstruktérovi? Rozhodne soudNOVÉ
Letoun Brus na protiteroristickém cvičení v Jaderné elektrárně Temelín v červnu 2015 Foto: Foto: VTÚLaPVO
8
Domov
Kristýna Novotná
Sdílet:

Sporem o vlastnictví dronů Brus, které využívá policie i armáda, se bude ve středu zabývat Krajský soud v Ústí nad Labem. Vojenský technický ústav (VTÚ) zažaloval český startup Flydeo pro nekalou soutěž a požaduje milionové odškodné. Jablonecká firma prý nabízí totožné bezpilotní letouny jen pod jiným názvem. Podle konstruktéra stroje Lukáše Kostky, který ve státním podniku načas pracoval, je to však přesně naopak – technici z ústavu si prý jeho výrobek přivlastnili.

Mladý konstruktér Lukáš Kostka se dostal do VTÚ během studií na ČVUT v roce 2012. Poté, co během školní exkurze pracovníkům ústavu ukázal svůj projekt, mu nabídli místo. „Z pracovní smlouvy vyplývalo, že přináším multicopter Cube Y6 a zaměstnanci ústavu budou pouze dovyvíjet vlastní řídicí software. Žádná práva na jeho výrobu jsem nikomu neposkytl,“ řekl deníku Echo24.cz vývojář a spolumajitel startupu Flydeo Lukáš Kostka.

Dlouho ve státních službách Kostka ale nevydržel. „Ani ne po roce jsem se stal vedoucím oddělení bezpilotních prostředků. Nevyhovoval mi ale zkostnatělý stav státního podniku. Bylo těžké prosazovat jakékoliv změny. Po necelých dvou letech jsem proto i přes velkou snahu zaměstnavatele o setrvání v ústavu skončil,“ pokračoval.

Ještě během angažmá Kostky ve VTÚ se o jeho projekt začala zajímat dvojice podnikatelů z Jablonce nad Nisou. „S otcem jsme začali hledat bezpilotní profesionální letoun vhodný pro filmování a fotografování. Náhodou jsme se dostali k informaci, že VTÚ má disponovat nadprůměrně vybaveným dronem. Můj otec jakožto obchodník viděl v tomto zařízení velký potenciál, jelikož stroj s obdobnými parametry se v zahraničí prodával za miliony,“ řekl deníku Echo24.cz Jakub Sejkora, syn spolumajitele startupu Jana Sejkory.

Následovaly podle Sejkory jednání se státním podnikem o distribuci stroje do soukromého sektoru. Nakonec to prý klaplo a Sejkorův otec měl letouny prodávat pod značkou Flydeo. Ústav podle Sejkory objednaný přístroj však ani po roce nedodal, spolupráci s ústavem proto rozvázali. Krátce předtím z podniku odešel i konstruktér Kostka. Podnikatelé a vývojář se poté spojili.

Kdo je parazit?

Startup po čase ale narazil. Prezentovat svoji práci začali na veletrzích bezpečnostní techniky, kde ovšem svou práci ukazovali i vývojáři z VTÚ. „Na veletrhu bezpečnostní techniky IDET v Brně jsme měli stánky velmi blízko sebe a někteří návštěvníci se nás ptali, jak je možné, že prodáváme výrobek VTÚ. Na to samé se nejspíš ptali i vojenského ústavu, protože na konci loňska na nás podal žalobu, že jsme jim ukradli dron Brus a že parazitujeme na jejich práci,“ uvedl dále Sejkora.

Vojenský technický ústav soudní spor, kterým se má od rána zabývat pobočka krajského soudu v Liberci, odmítl komentovat. „Vzhledem k nadcházejícímu soudnímu jednání s firmou Flydeo nebudeme předmětnou záležitost komentovat. Z pochopitelných důvodů vyčkáme na pravomocné rozhodnutí a poté poskytneme žádané informace o vývoji a provozu bezpilotních prostředků,“ uvedl deníku Echo24.cz mluvčí Pavel Lang. K případu se nechtělo vyjádřit ani ministerstvo obrany, pod které státní podnik spadá.

Podle žaloby je dron Brus „jedinečným výsledkem několikaletého vývoje a výzkumu. Brus mohl vzniknout jen díky investicím VTÚ, jeho jedinečnému know-how. Do doby jeho vzniku bezpilotní letecký prostředek stejných kvalit neexistoval“. To, že jako vzor posloužil právě Kostkův dron, ústav v žalobě nepopírá. Zdůrazňuje však, že letoun posléze s označením Brus se díky jeho financím i zkušenostem dalších pracovníků dočkal značných změn.

Obviňuje proto startup z nekalé soutěže a požaduje stažení produktu z prodeje, omluvu a několikamilionové odškodné. Původní podobu stroje nadějného konstruktéra označuje za průměr. „Svůj prototyp dronu pracovníkům ukázal ještě během studia na ČVUT. Jednalo se o prostředek se třemi rameny, osazenými dvojicí motorů v protiběžném uspořádání. Řešení bylo pro VTÚ zajímavé z toho důvodu, že jej dokázal zhotovit student vysoké školy ve svém volném čase, nikoli z hlediska technického řešení, na tom nebylo nic novátorského,“ píše se v žalobě, kterou má deník Echo24.cz k dispozici.

Startup si za autorstvím stojí

Jablonecká firma si za svým výrobkem stojí a doufá, že soud rozhodne v její prospěch. „Tento multicopter jsem během studií usilovně vyvíjel tři roky. Investoval jsem do toho všechny svoje peníze a navrhl jsem ho doslova od základů. Od začátku jsem chtěl sestrojit něco jedinečného, co na trhu chybělo. Mrzí mě, že teď musím prokazovat, že jsem dron neokopíroval,“ uvedl dále Kostka.

Startup Flydeo, za kterým kromě Kostky stojí podnikatel Jan Sejkora se synem Jakubem, funguje dva roky. Stroj s označením Flydeo Y6 mladého vývojáře firma prodává ke komerčnímu využití za asi 10 tisíc eur (cca 270 tisíc korun). Dron s kolmým startem a šesti rotory má dolet 70 minut, může být vybavený denní i noční kamerou, případně i jinými senzory. Za obdobné konkurenční letouny zájemci podle serveru czechcrunch.cz zaplatí až čtyřnásobek. Drony Flydeo Y6 používá například policie v Pardubickém kraji či plzeňská Správa informačních technologií.

Bezpilotní letouny Brus využívá například středočeská policie. Ústav jí drony v policejních barvách dodal na začátku léta. Posloužit mají hlavně k hlídkovacím a monitorovacím letům nad Brdy. Ve službách armády dané stroje už nějakou dobu fungují. Poprvé byly v ostrém provozu nasazeny, ještě ve fázi testování, před dvěma lety po výbuchu muničního skladu ve Vrběticích. Při monitorování situace nalétaly na 70 hodin.

Inženýři z ústavu se v odštěpeném závodě Vojenský technický ústav letectva a protivzdušné obrany (VTÚL a PVO) vývojem dronů zabývají od počátku 80. let. Prvním bezpilotním strojem, který pro československou armádu vyrobili, byl průzkumný letoun Sojka. Rozpětí křídel měl čtyři metry a vážil desítky kilogramů. Poslední letoun Brus vyvinul tým pod vedením Jiřího Kuzdase, přímým nadřízeným Lukáše Kostky.

Čtěte také: VIDEO: Ve Švýcarsku mají roboti nahradit pošťáky

Jako v budoucnosti. Německá pošta už doručuje balíky dronem

Robotické auto od Googlu mělo první nehodu, narazilo do autobusu

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články