Na D8 se jezdí jedním pruhem. Sobotka nevylučuje další uzavření

Nekonečné problémy

Na D8 se jezdí jedním pruhem. Sobotka nevylučuje další uzavřeníAKTUALIZUJEME
Nově otevřený úsek dálnice D8 Foto: Foto: Twitter/Martin Kolovratník
2
Domov
Echo24
Sdílet:

Poslední část dálnice D8 z Prahy do Německa se dnes otevřela. Kvůli nestabilnímu svahu na trase v Českém středohoří je u prackovické estakády provoz sveden do jednoho pruhu. Řidiči vjeli na dvanáctikilometrový úsek krátce před 16:45. Důvodem omezení jsou výsledky měření v nestabilním svahu. Stavba dálnice trvala 32 let, posledních 12 kilometrů stálo přes deset miliard korun. Potížemi kolem D8 se však bude v pondělí zabývat vláda, premiér Sobotka nevyloučil ani její opětovné zavření.

Omezení se týká zhruba dvoukilometrového úseku, kde se masiv začal hýbat. Omezení provozu potrvá několik týdnů, řekl po otevření dvanáctikilometrového úseku ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa. Ředitel rozhodl pro omezení dopravy nad Prackovicemi na estakádě na základě doporučení rady monitoringu. Na měřících bodech se objevily údaje o lokálních posunech v podloží v pravém jízdním pásu prackovické estakády. Podle Kroupy je to reakce svahu na stabilizační práce.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) trvá na tom, že dálnice je bezpečná a neexistuje tak důvod ji znovu zavřít. „Úsek je samozřejmě bezpečný. Já bych si nedovolil pustit občany na úsek, kde bych měl stín pochybnosti,“ řekl Ťok po přestřižení pásky na dálnici D8 u tunelu Radejčín.

Kvůli omezení na dvou kilometrech nemá podle Ťoka cenu nechat dalších deset kilometrů zavřených. „Zásadní je, že občané, kteří byli posledních deset let zvyklí na to, že jim těžká nákladní doprava jela pod okny, budou mít konečně klidné Vánoce, budou moci přejít cestu,“ uvedl Ťok. Pokud se něco dokončí, má se to podle ministra uvést do provozu. „Já chci garantovat, že to bezpečné je,“ zdůraznil.

Trasa získala povolení k předčasnému užívání ve čtvrtek. V pátek večer ŘSD informovalo o dopravním omezení na základě údajů o lokálních posunech v podloží pravého jízdního pásu, které získalo z měřících bodů.

D8 bude řešit vláda

Potížemi kolem posledního úseku dálnice D8 před České středohoří se bude v pondělí zabývat i česká vláda, uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Premiér nevyloučil, že by se nestabilní úsek mohl v budoucnu uzavřít úplně.

„V pondělí zasedá vláda, já chci, aby pan ministr dopravy informoval vládu o tom, jak reálně vypadá situace. Jaké jsou výsledky monitoringu D8 a jaká se předpokládají opatření,“ řekl premiér v Teplicích, kam dorazil na krajskou konferenci ČSSD. Předseda vlády nevyloučil, že by se nestabilní úsek mohl v budoucnu uzavřít úplně. Rozhodující podle něj budou výsledky monitoringu. „Klíčové je, aby ministerstvo dopravy a ŘSD monitorovaly situaci v tom problematickém úseku. A pokud by se něco dělo, cokoli, co by mělo ohrožovat stabilitu té dálnice, tak je potřeba přijmout příslušná opatření, včetně uzavření dálnice v budoucnosti. Ani to se nedá vyloučit, protože ten terén je opravdu geologicky velmi složitý,“ doplnil Sobotka.

ŘSD v pátek večer oznámilo, že poslední úsek D8 před České středohoří bude zprovozněn s omezením. Důvodem jsou výsledky měření v nestabilním svahu. Omezení se bude týkat asi dvoukilometrového úseku nad Prackovicemi. Doprava bude svedena do jednoho dálničního pruhu. Podle premiéra jde o správné rozhodnutí. „Myslím si, že je to naprosto v pořádku, protože prioritní nesmí být dodržení nějakého termínu, který byl stanoven na ŘSD nebo na ministerstvu dopravy, priorotní musí být bezpečnost uživatelů té silnice, bezpečnost občanů. A takto to bude i v příštích týdnech a měsících,“ dodal Sobotka.

Regiojet zrychlí

Naopak autobusový dopravce Regiojet si otevření dálnice D8 pochvaluje. Dopravní společnost předpokládá, že díky D8 dojde ke zkrácení cesty na trase Praha – Dráďany – Berlín až o půl hodiny. Pokud by se tento předpoklad potvrdil, uvažoval by Regiojet o změně jízdních řádů.

„Budeme tak moci nabídnout o 10-15 minut rychlejší spojení, než dnes nabízejí na stejné trase vlaky, navíc za mnohem výhodnější ceny. Zrychlení se bude samozřejmě týkat také trasy Praha – Drážďany, kde všechny naše spoje do a z Berlína také zastavují“, říká k otevřené dálnici Marcela Hamříková, obchodní ředitelka autobusové dopravy RegioJet.

Nestabilita u estakády se poprvé ve větší míře ukázala v říjnu. Stavbaři museli kvůli propadu podpěry mostu rozebrat část dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc tun náspu. Součástí úpravy bylo vybudování šestnáctimetrové odvodňovací stěny a padesátimetrové kotvy. ŘSD monitoruje dálnici i její okolí sondami, výstupy z nich má každou hodinu.

Rozestavěná dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se dlouhodobě potýká s nestabilitou podloží. V červenci 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil rozestavěný úsek D8 asi v délce 200 metrů a poškodil i nedalekou železniční trať.

Čtěte také: Svah na D8 je nestabilní. Provoz na nové dálnici bude omezen

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články